• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7
سرپرست میراث فرهنگی مازندران:

۱۱ گور باستانی در محوطه دشت جنت رودبار رامسر کشف شد

  • کد خبر : 23275
  • 02 نوامبر 2023 - 13:13
۱۱ گور باستانی در محوطه دشت جنت رودبار رامسر کشف شد
گردشگرآنلاین - سرپرست اداره کلمیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: طبق یافته های باستان شناسی ۱۱ گور باستانی در محوطه باستانی ایزگام دشت جنت رودبار رامسر کشف شده است.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، حسین ایزدی گفت: گور باستانی و یافته‌های باستان شناسی از دومین فصل کاوش محوطه باستانی عصر مفرغ ایزگام دشت جنت‌رودبار رامسر که به گفته کارشناسان بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ سال قدمت دارد در دومین همایش فرهنگ و تمدن شهرستان رامسر ارائه می‌شود.

وی با اشاره به کشف ۱۱ گور باستانی در این محوطه، افزود: مطالعات انسان‌شناسی بر روی بقایای انسانی، گونه‌شناسی سفال محوطه ایزگام دشت و بررسی تطبیقی الگوهای معماری قبور این محوطه با دیگر محوطه‌های باستانی ایران از جمله محورهای این همایش خواهد بود.

ایزدی گفت: باستان شناسان اولین بار این محوطه را در سال ۱۳۹۶ کاوش کردند فصل دوم کاوش نیز پس از ۶ سال وقفه به سرپرستی محمد خلعتبری به اتمام رسید و نتایج بسیار خوبی به همراه داشت.

بیشتر بخوانید:
کشف کتیبه ساسانی در محوطه تاریخی ریوی
غارت میراث تاریخی، بدعتی از دیرباز تا امروز
تاریک و روشن تاریخ در محوطه چهار هزار ساله ریوی خراسان شمالی

محوطه باستانی عصر مفرغ ایزگام دشت در ارتفاعات رامسر و در نزدیکی روستای جنت‌رودبار قرار دارد.

همایش یافته‌های باستان‌شناسی این محوطه باستانی ۱۱ آبان ماه امسال در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد شهرستان رامسر برگزار می‌شود.

رامسر با قرار گرفتن در میان رشته‌کوه‌های البرز و دریای خزر، به یکی از معروف‌ترین و رویایی‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است و از آن با عنوان عروس شهرهای ایران یاد می‌کنند. بی‌شک وجود ییلاقات زیبا، کوه‌های بلند، مزارع چای، شالیزارهای برنج و آبشارهای متعدد، رامسر را شایسته چنین نامی کرده است. رامسر از سمت شرق به شیرود، از غرب به شهر چابکسر و دهستان اوشیان گیلان، از جنوب به کوه‌های البرز و از سمت شمال به دریای خزر محدود است.

دهستان جنت رودبار نیز از جاهای دیدنی رامسر در توابع بخش دالخانی است که با پنهان شدن در قلب کوه‌ها و در میان دره‌ها موقعیتی متمایز، رازآلود و زیبا دارد. آب‌وهوای دلپذیر، دشت‌ها، جنگل‌های هیرکانی، ییلاق‌ها و کوه‌های بلند سرسبز، این منطقه را به یکی از زیستگاه‌های طبیعی بی‌نظیر با تنوع بالای پوشش گیاهی و حیات جانوری تبدیل کرده است. دهستان جنت رودبار یکی از بهترین مکان‌ها برای زندگی حیوانات اهلی همچون گاو، گوسفند و اسب نیز است.

منبع: مهر

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=23275

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.