• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

۱۲ میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی خراسان جنوبی هزینه شد

  • کد خبر : 8203
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
۱۲ میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی خراسان جنوبی هزینه شد
گردشگرآنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۲ میلیارد تومان برای مرمت ۵۰ بنای تاریخی این استان در سال گذشته هزینه شد و باغ اکبریه بیرجند از جمله این آثار است.

به گزارش گردشگرآنلاین، هادی شاهوردی اظهار داشت: از جمله آثار شاخص مرمت‌شده خراسان جنوبی می‌توان به باغ و عمارت اکبریه با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و کاروانسرای خان طبس با اعتبار ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اشاره کرد.

وی افزود: مرمت بناهای تاریخی باعث معرفی میراث نیاکان همچنین رونق گردشگری و اقتصادی می‌شود که در این میان میراث جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند چرا که ارزش‌های معماری بومی یا طبیعی آنها از حد و مرز کشورمان فراتر می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی مرمت بافت‌های تاریخی شهری و روستایی را از دیگر فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: مرمت بافت‌های تاریخی همچون بافت تاریخی خوسف، بیرجند، تون فردوس و بشرویه با اعتبار ۲۲ میلیارد ریال از اقدامات انجام شده در حفاظت از معماری بومی و سنتی خراسان جنوبی است.

وی یادآور شد: یکی از شاخص‌ترین و برجسته‌ترین نمودهای فرهنگی و هویت‌سازی هر کشوری آثار تاریخی و فرهنگی آن است لذا نگهداری، حفاظت و مرمت این آثار یکی از وظایف مهم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محسوب می‌شود.

شاهوردی گفت: غنای فرهنگی هزاران ساله و محوطه‌های باستانی متعدد خراسان جنوبی باعث شده است با گنجینه غنی از اموال منقول و غیرمنقول روبه‌رو باشیم که سبب شده تا یکی از اولویت‌های آزمایشگاه حفاظت و مرمت اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی حفاظت و مرمت آثار و اشیای منقول تاریخی و فرهنگی مخازن استان و آثار فرهنگی و تاریخی موزه و مجموعه‌های خصوصی باشد.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۰ شیء تاریخی و مطالعاتی متعلق به بخش دولتی و خصوصی در آزمایشگاه این اداره کل، حفاظت و مرمت شد و این آثار شامل اشیای مفرغی، سکه، ظروف سنگی، ظروف سفالی، آجرهای منقوش و نسخ خطی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه آثار حفاظت و مرمت شده از دوره تاریخی تا دوره اسلامی را شامل می‌شود اظهار داشت: تعدادی از این آثار در زمره فهرست آثار ملی منقول فرهنگی و تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: آزمایشگاه حفاظت و مرمت استان برای انجام امور پژوهشی بر اشیای فرهنگی و تاریخی به منظور همکاری با پژوهشگران و محققان آمادگی دارد.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۸۲ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی این استان در فهرست میراث ملی ثبت شده است.

این استان چهار اثر ثبت جهانی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، قنات بلده فردوس، بیابان لوت و روستای پارچه‌بافی خراشاد دارد و قدمت آثار تاریخی خراسان جنوبی از ۲۵ هزار سال پیش که مربوط به غار خونیک قاین است تا دوره معاصر را در برمی‌گیرد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.