• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

۲۱ فقره موافقت اصولی گردشگری برای گلبهار خراسان رضوی صادر شد

  • کد خبر : 1893
  • 16 نوامبر 2021 - 8:47
۲۱ فقره موافقت اصولی گردشگری برای گلبهار خراسان رضوی صادر شد

گردشگرآنلاین – مسوول نمایندگی سازمان میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در چناران گفت: ۲۱ فقره موافقت اصولی اولیه برای راه‌اندازی تاسیسات گردشگری و بوم‌گردی برای منطقه شهرجدید گلبهار این شهرستان، در شمال خراسان رضوی صادر شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین از گلبهار خراسان رضوی، محمد طاهریان‌مقدم افزود: تاسیسات گردشگری در روستاهای آبقد، فریزی، حاجی‌آباد در بخش مرکزی و دولت آباد، گلمکان، نوزاد، پیست اسکی شیرباد، احمد آباد و اسجیل در بخش گلمکان، ظرفیت خدمات‌رسانی به ۲۰۰ نفر گردشگر و مسافر در گلبهار  را دارند.

وی ادامه داد: تاکنون پروانه بهره‌برداری برای چهار اقامتگاه با ظرفیت ۵۰ نفر صادر شده که از این طریق برای ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند.

مسوول نمایندگی سازمان میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در چناران گفت: استقبال چشمگیر بخش‌خصوصی برای راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان گلبهار باعث شده است که این شهرستان به یکی از مقاصد گردشگری منطقه تبدیل شود.

وی افزود: تاکنون در شهرستان گلبهار ۲۱ موافقت‌نامه اولیه تاسیسات گردشگری صادر و برای چهار مرکز اقامتی در گلمکان پروانه بهره‌برداری صادر شده است که در حال فعالیت و خدمات‌دهی به مسافران و گردشگران هستند.

طاهریان‌مقدم ادامه داد: آثار تاریخی شامل حسینیه گلمکان، مقبره عبدالرحمن گهواره‌گر و چشمه‌سبز گلمکان از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این خطه هستند که در طول سال پذیرای تعداد زیادی مسافر و گردشگرند.

وی گفت: دریاچه چشمه‌سبز گلمکان، پیست اسکی شیرباد و دریاچه طبیعی چشمه‌سبز در دامنه شمالی رشته کوه بینالود، مشرف بر حوضه آبریز رودخانه گلمکان در فاصله ۲۰ کیلومتری بخش گلمکان قرار دارند.

ظرف یک دهه اخیر ۲۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۹۷ اقامتگاه بومگردی در خراسان رضوی پرداخت شده و در مجموع تا انتهای سال ۱۳۹۹ برای تاسیس ۱۲۴ واحد اقامتگاه بومگردی که هم‌اینک با گنجایش چهار هزار و ۲۶۵ نفرروز در این استان فعال هستند، هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

همچنین ظرف ۲ سال اخیر برای ۱۵۳ اقامتگاه بومگردی در خراسان رضوی موافقت اصولی صادر شده که راه‌اندازی آنها بطور میانگین ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بر این اساس تا پایان سال آینده تعداد اقامتگاههای بومگردی خراسان رضوی به ۳۰۳ واحد، یعنی سه برابر شمار کنونی افزایش خواهد یافت.

هم‌اکنون ۹۶۰ نفر در ۱۲۴ واحد بومگردی خراسان رضوی اشتغال دارند.

همچنین ۵۴ روستا در خراسان رضوی از ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری برای معرفی جذابیتها و توسعه صنعت گردشگری استان برخوردارند. ۳۸ روستا از این تعداد بطور تخصصی و کارشناسی دارای قابلیت گردشگری شناسایی شده و ۱۶ روستا از میان آنها نیز به عنوان “هدف گردشگری” تعریف شده‌اند.

شهرجدید گلبهار که برای جمعیت ۲۰۰ هزار نفر طراحی و این رقم تا ۴۰۰ هزار نفر قابل توسعه است، با وسعت چهار هزار هکتار در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد –  قوچان واقع است.

مرکز شهرستان ۱۲۶ هزار نفری چناران نیز در فاصله ۶۱ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع است. چناران مرکب از دو بخش مرکزی و گلبهار دارای ۲۱۶ روستا است که ۶۷ هزار نفر ساکن آنها هستند.

چناران محل استقرار ۱۲۰ اثر تاریخی است که پیگیری برای ثبت ۱۷ مورد آن شامل بناهای تاریخی، محوطه‌ها و قبرستانهای قدیمی در فهرست آثار ملی، به جریان افتاده است. تاکنون ۲۲ اثر تاریخی ملموس و ناملموس چناران در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

“برج تاریخی، حمام و مسجد تاریخی رادکان، رباط سیدآباد، آبشار اخلومد، چشمه سبز گلمکان و مقبره عبدالرحمن گهواره‌گر” از مهمترین آثار ثبت ملی شده شهرستان چناران هستند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=1893

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.