• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4
مسئول ثبت ملی آثار تاریخی میراث‌فرهنگی خراسان رضوی:

۳ اثر تاریخی با ارزش در «شهرنسر» تربت حیدریه شناسایی شد

  • کد خبر : 9195
  • 19 جولای 2022 - 13:02
۳ اثر تاریخی با ارزش در «شهرنسر» تربت حیدریه شناسایی شد
گردشگرآنلاین - مسئول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: طی بررسی‌های پژوهشی در محدوده شهرنسر تربت حیدریه، سه اثر تاریخی با ارزش کشف شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمود طغرایی در بازدید میدانی از شهرنسر تربت حیدریه اظهار کرد: در بررسی‌های باستان‌شناسی که به‌منظور شناسایی، مستندسازی و ثبت ملی آثار تاریخی منطقه سرانجام شد، یک محوطه تاریخی با ارزش مربوط به دوران اشکانی کشف و مستندسازی شد.

مسئول ثبت ملی آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: هم‌چنین یک آب انبار تاریخی و یک محوطه تاریخی دیگر در محدوده شهر نسر شهرستان تربت حیدریه شناسایی و مستندسازی شد.

وی تصریح کرد: منطقه نسر به‌دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی علاوه بر وجود بناها و محوطه‌های تاریخی شاخص، دارای میراث‌های ناملموس متعدی به‌ویژه در حوزه آئین و رسوم، غذاهای بومی و سنتی و بازی‌های بومی محلی است که به‌زودی کارمستندسازی این میراث‌های معنوی برای ثبت در فهرست میراث ناملموس ایران آغاز خواهد شد.

در منطقه نسر تاکنون شش اثر تاریخی شناسایی شده است

هم‌چنین علی محمدی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه اظهار کرد: در منطقه نسر تاکنون شش اثر تاریخی شناسایی شده که دو اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مقدمات ثبت بقیه آثار توسط حوزه ثبت آثار تاریخی اداره کل در حال انجام است.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان تربت حیدریه با اشاره به اهمیت حفظ و معرفی میراث ناملموس این منطقه افزود: یکی از میراث‌های معنوی با ارزش شهرنسر، بازی‌های بومی محلی است که در همین راستا هرساله در ایام نوروز این بازی‌ها در قالب مسابقات در سطح شهرستان و استان در این منطقه برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: هم‌چنین مسابقات کشتی باچوخه نیز هر ساله در روز عید غدیرخم در سطح استانی و ملی در شهر نسر برگزار می‌شود که این مسابقات علاوه بر حفط میراث معنوی، باعث رونق صنعت گردشگری ورزشی در منطقه شده است.

محمدی یادآور شد: شهر تازه تأسیس نسر که در فاصله ۱۳۰ کیلومتری مشهد قرار دارد، دارای جاذبه‌های تاریخی متعدد از جمله سد زیبای نسر، مناطق ییلاقی و مزارهای تاریخی، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی متنوعی و هم‌چنین زیرساختهای اولیه گردشگری از جمله وجود اقامتگاه بوم‌گردی است که در سال پذیرای هزاران مسافر و گردشگر است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9195

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.