• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

۶۰۹ دشت‌ کشور دچار بحران فرونشست شده‌اند

  • کد خبر : 23796
  • 19 نوامبر 2023 - 19:05
۶۰۹ دشت‌ کشور دچار بحران فرونشست شده‌اند
گردشگرآنلاین - مراد کاویانی راد عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی خبر از برگزاری نخستین همایش کشورداری و توسعه پایدار ایران در سده پانزدهم خبر داد و در این همایش چالش‌هایی که پایداری سرزمین در کشور را تهدید می‌کنند را بررسی و واکاوی کند و راهکار‌های آن بتواند گره‌ی از فرو بستگی‌های محیط‌زیست کشور بگشاید.

به گزارش گردشگرآنلاین، بنیاد‌های زیستی و منابع طبیعی اکوسیستم جغرافیایی در تأمین نیاز‌ها و خواسته‌های جوامع کارکرد حیاتی و راهبردی دارند و ماندگاری زیست و و تداوم کارکرد جوامع انسانی وابسته را تضمین می‌کنند. بر پایه همه شاخص‌های پیوند دار با سلامت و پایداری محیط‌زیست، کشورمان روزگار خوبی ندارد. تقریباً همه بنیاد‌های زیستی (آب، خاک، آب و هوا، رستنی‌ها، منابع و معادن) کشور درگیر تخریب و تهدید شده‌اند. این در حالی است که اساساً برنامه‌ریزی برای توسعه، امنیت و رفاه کاملاً به بنیاد‌های زیستی وابسته‌است. تهدید و تخریب این بنیاد‌ها و بحران فرونشست تهدید امنیت آینده ساکنان این سرزمین است.

در همین زمینه مراد کاویانی راد عضوهیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با خبرنگار توانا اظهارداشت: بر بنیاد یافته‌ها ۶۰۹ دشت کشور درگیر افت منابع آب و فرونشست شده‌اند، منابع بارشی کشور درگیر نوسان و کاهش بارش شده‌اند، بخش کلانی از جنگل‌ها و مراتع کشور از میان رفته‌اند، همه شهر‌های کشور درگیر آلودگی‌هوا و اضافه‌بار محیطی هستند. از این رو محیط‌زیست آن‌ها به‌شدت شکننده شده‌است.

کاویانی راد ادامه داد: شگفتی آنجاست که در همه اسناد بالادستی بر پاسداشت و نگاهداشت محیط‌زیست کشور تأکید شده‌است. این در حالی است که در مقیاس جهانی و منطقه‌ای نیز ابعاد و پیامد روند‌های پیوند دار با محیط‌زیست هم‌سر سازگاری با ندارد و هزینه‌های کلان و فزاینده‌ای بر کشور تحمیل کرده و سالانه هم‌بر ژرفا و گستره آن‌ها افزوده می‌شود.

وی افزود: با این حال، واقعیت آن است که تاکنون درباره درباره کشورداری و نسبت آن با محیط‌زیست و بنیاد‌های زیستی و بحران فرونشست کمتر سخن به میان آمده یا دست کم از این واژه‌ها برای بیان درهم تنیدگی این دو مفهوم استفاده شده‌است.

بیشتر بخوانید:
فرونشست به مرور در حال نزدیک شدن به مرکز شهر تهران/ شکاف‌هایی در حسن‌آباد
موزه‌ای از فرونشست‌ها در ایران
آیا زمین تخت جمشید را می بلعد؟

بنیان گذار رشته هیدروپلیتیک در کشور تصریح کرد: امروزه مدیریت منابع در ایران درگیر یک رشته چالش‌های بنیادی درهم تنیده‌ای در حوزه‌هایی همچون، بحران تأمین آب، بحران ریزگرد‌ها، پیامد‌های بحران آب، رکود  رونق اقتصادی، بحران آلودگی‌هوا، اختلاف در ادراک محیطی قلمرودار ان حاکمیتی، تخریب تنوع زیستی، مسائل جنگل‌ها و گونه‌های زیستی جانوری، بی‌توجهی به پایداری زیست‌محیطی، تخریب منابع خاک، مشکلات سلامت ناشی از آلودگی‌های گوناگون، درگیری‌های آب پایه بر سر انتقال آب در داخل ایران و با کشور‌های همسایه، پیامد‌های دگرش‌های اقلیمی برای ایران، آلودگی‌های آب، ناکارآمدی مدیریت بازیافت و مسائل ناشی از انبوه زباله‌ها، چالش‌های توسعه گردشگری، حاشیه‌نشینی شهری و بحران کنش جمعی در حوزه محیط‌زیست است که بیشتر یا جغرافیایی هستند یا ابعاد و پسامد‌های سرزمینی دارند آینده کشور در سده پیش رو را متأثر خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اگر فکر اساسی برای برون رفت از این مشکلات نشود، چالش‌های یاد شده کشور تا چند دهه آینده تداوم و ماندگاری خواهند داشت و امنیت، ثبات و توسعه کشور را در خود گرفتار خواهند آورد.

 

وی بیان کرد: بر بنیاد چنین راهکارهایی، دانشگاه خوارزمی در تهران بر آن است که در قالب نخستین همایش ملی «کشورداری و پایداری سرزمین در ایران سده پانزدهم» یافته‌های دانشگاهیان را در این باره در معرض دید کارگزاران مرتبط با مقوله کشورداری در ۸ آذر سال جاری قرار دهد. ‌امیدواریم این همایش بتواند چالش‌هایی که پایداری سرزمین در کشور را تهدید می‌کنند را بررسی و واکاوی کند و راهکار‌های آن بتواند گره‌ی از فرو بستگی‌های محیط‌زیست کشور بگشاید.

منبع: فارس

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=23796

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.