• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

آمریکا اشیاء تاریخی غارت‌شده را به کامبوج بازمی‌گرداند

  • کد خبر : 9824
  • 09 آگوست 2022 - 12:24
آمریکا اشیاء تاریخی غارت‌شده را به کامبوج بازمی‌گرداند
گردشگرآنلاین - مقام‌های ایالت متحده آمریکا ده‌ها اثر باستانی که از مکان‌های تاریخی «کامبوج» غارت شده است، به این کشور باز می‌گرداند.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از رویترز، مقام‌های ایالات متحده آمریکا اعلام کردند: ۳۰ اثر باستانی غارت‌شده از جمله مجسمه‌های برنزی و سنگی بودایی و ایزدان هندو را که بیش از هزار سال قدمت دارند، به کامبوج بازمی‌گردانند.

مکان‌های تاریخی  «کامبوج» که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است در فاصله بین دهه ۶۰ تا ۹۰ میلادی و در پی ناآرامی‌های داخلی به طور قابل توجهی هدف غارتگران قرار گرفتند. از آن زمان تاکنون، دولت کامبوج خواستار بازگشت آثار باستانی مسروقه‌ای است که در بازارهای بین‌المللی به فروش رسیده‌اند.

به گفته «دیمن ویلیامز» یکی از دادستان‌های فدرال منهتن، آثار تاریخی که به این کشور بازگردانده می‌شوند توسط «لاچفورد» ـ یک دلال اهل بانکوک که مدارک جعلی برای آن‌ها تهیه کرده بود ـ به خریداران غربی فروخته شده بود.

دادستان‌های ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۹، «لاچفورد» که شهروند آمریکا و همچنین تایلند محسوب می‌شود را به قاچاق آثار غارت‌شده متهم کردند. او در سال ۲۰۲۰ در تایلند درگذشت.

به گفته سفیر کامبوج در ایالات متحده آمریکا، آثار تاریخی که به کامبوج بازگردانده می‌شوند در «موزه ملی کامبوج» واقع در «پنوم‌پن» به نمایش گذاشته خواهند شد.

دادستان‌های فدرال در سال ۲۰۱۴ نیز یک مجسمه سنگی غارت‌شده که به قرن دهم میلادی تعلق داشت را به کامبوج بازگرداندند.

کامبوج کشوری مستقل در جنوب شرق آسیا واقع در منطقه هندوچین است. این کشور با مساحت ۱۸۱,۰۳۵کیلومتر مربع؛ نودمین کشور پهناور جهان و با جمعیت بیش از ۱۶,۷۱۸,۹۶۵ میلیون نفر، هفتادویکمین کشور پرجمعیت جهان است.

فرهنگ کامبوج هم فرهنگ اکثریت قومی دشت پست مرکزی را شامل می‌شود و هم فرهنگ ۲۰ قبیله و قومیتی که در مناطق تپه‌ای و کوهستانی این کشور زندگی می‌کنند. نورودوم سیهانوک، پادشاه پیشین کشور، این قومیت‌ها را «خمر لوئیو» نامید تا همبستگی میان دشت‌نشینان و کوه‌نشینان را تقویت کند.

سربندهای پارچه‌ای به نام کراما ازجمله پوشاک ویژه مردم کامبوج است. روش سلام دادن معروف به سامپیا که در آن کف دو دست برهم قرار داده می‌شود روش درود و احترام رایج در میان مردم این کشور است. فرهنگ خمر در دوران امپراتوری خمر سبک‌های ویژه‌ای از رقص، معماری و پیکرتراشی را پدیدآورد که این فرهنگ با تمدن‌های همسایه در لائوس و تایلند دادوستدهای فرهنگی داشته‌است.

منبع: رویترز

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9824

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.