• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
3

اختتامیه جشنواره بین‌المللی زیورآلات ازبکستان برگزار شد

  • کد خبر : 8127
  • 25 می 2022 - 10:22
اختتامیه جشنواره بین‌المللی زیورآلات ازبکستان برگزار شد
گردشگرآنلاین - مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پایان کار اختتامیه جشنواره بین‌المللی زیورآلات کشور ازبکستان خبر داد.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، ویدا توحدی گفت: جشنواره بین‌المللی زیورآلات کشور ازبکستان که در شهر بخارا از روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شده بود در روز سه‌شنبه سوم خرداد به کار خود پایان داد.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی افزود: در این جشنواره ۵۸ کشور که تعدادی از آن‌ها عضو شورای جهانی صنایع‌دستی هستند، شرکت کرده و غرفه‌هایی برای معرفی تولیدات هنرمندان اختصاص داده بودند. از جمهوری اسلامی ایران نیز هشت هنرمند در این رقابت حضور داشتند.

او تصریح کرد: در اختتامیه جشنواره هنرمندان برگزیده معرفی شدند و با توجه به حضور درخشان هنرمندان ایرانی، علی اصغر خاکساری در رشته تراش سنگ‌های قیمتی و زیورآلات از شهر جهانی مشهد جزو برگزیدگان این جشنواره معرفی شد. همچنین جوایز نفیسی از طرف وزیر گردشگری و میراث‌فرهنگی کشور ازبکستان به برگزیدگان اهدا شد.

توحدی گفت: باتوجه به ظرفیت‌های هنرمندان ایرانی در رشته تراش سنگ‌های قیمتی و زیورآلات امیدواریم در آینده ان‌شاءالله شاهد موفقیت‌های بیشتر و روزافزون هنرمندان کشورمان باشیم.

آثار شرکت‌کنندگان مسابقه بین‌المللی در ۱۲ رشته بررسی خواهد شد و به «بهترین سازمان گلدوزی»، «بهترین سازمان جواهرسازی»، «بهترین طلادوز»، «بهترین جواهرساز»، «بهترین» «بهترین استاد آموزشگاه گلدوزی»، «بهترین استاد آموزشگاه جواهرسازی»، «جانشین سلسله باستانی در طلادوزی»، «جانشین سلسله باستانی در جواهرسازی»، «طلادوزِ احیاکننده سنت‌های کهن»، «جواهرسازِ احیاکننده سنت‌های کهن» «جوانترین طلادوز ماهر» و «جوانترین جواهرساز ماهر» جوایزی نقدی (بین ۳ تا ۵هزار دلار) اعطا می‌شود.

صنعتگران و پژوهشگران علمی علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره باید حداکثر تا ۱۴ مارس ۲۰۲۲ (برابر با ۲۳ اسفند ۱۴۰۰) درخواست خود را به سایت جشنواره ارسال کنند.

اعطای مشوق‌های معنوی و مالی به صنعتگران مجرب و مستعد شاغل در زمینه طلادوزی و زیورآلات به منظور کمک به توسعه این صنعت و همچنین حفظ و احیای سنت‌ها الگوهای منحصربه‌فرد و در حال نابودی از جمله وظایف این جشنواره عنوان شده است. به علاوه، با برگزاری این جشنواره، انتظار می‌رود توسعه طلادوزی و جواهرات در مناطق تسریع شود و با آموزش طلادوزی و جواهرسازی به جوانان، زمینه ایجاد مشاغل جدید فراهم شود. به این ترتیب، جواهرسازی و طلادوزی سنتی این فرصت را پیدا خواهد کرد که در مقیاس بین‌المللی به عنوان یک برند ملی، به جذب گردشگر از طریق نمایش سنت‌های فرهنگی ملی مردم بپردازد.

منبع: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.