• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

تخصیص اعتبار برای سامان‌دهی بنای تاریخی «نجف‌خان» بهبهان

  • کد خبر : 23136
  • 21 اکتبر 2023 - 23:32
تخصیص اعتبار برای سامان‌دهی بنای تاریخی «نجف‌خان» بهبهان

به گزارش گردشگرآنلاین، علی حداد با اعلام این خبر اظهار کرد: اعتبار مرمت و ساماندهی این خانه تاریخی، از محل اعتبارات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان تخصیص یافته است. سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان با این اشاره که عملیات مرمت یکی از ضلع‌های جنوبی این بنای تاریخی تکمیل شده است، گفت: […]

به گزارش گردشگرآنلاین، علی حداد با اعلام این خبر اظهار کرد: اعتبار مرمت و ساماندهی این خانه تاریخی، از محل اعتبارات اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خوزستان تخصیص یافته است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان با این اشاره که عملیات مرمت یکی از ضلع‌های جنوبی این بنای تاریخی تکمیل شده است، گفت: هم‌اکنون نیز کار مرمت ضلع شمال شرقی این خانه تاریخی در حال انجام است.

او تأکید کرد: عملیات اجرایی مرمت این خانه تاریخی هم‌چنان به دست پیمانکار درحال انجام است.

بیشتر بخوانید:
شناسایی ۳۰ بنای تاریخی قابل مرمت در نهاوند
مرمت مجموعه تاریخی میدان امام پیش از فصل بارندگی تکمیل شود

حداد با تأکید بر این‌که حفاظت و نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی از اهداف مهم اداره میراث‌فرهنگی بهبهان است، ابراز امیدواری کرد: بعد از اتمام عملیات مرمتی، بخشی از این بنای تاریخی در کاربری فرهنگی و آموزشی مورد استفاده قرار بگیرد.

بنای تاریخی نجف‌خان بهبهان از نمونه‌های معماری مسکونی درخور توجه در مناطق اقلیمی گرم و نیمه‌مرطوب کشور به شمار می‌آید. حفظ و نگهداری ویژگی‌های معماری فضاهای سنتی و به کارگیری مبانی انسانی در طراحی این خانه کاملا به چشم می‌خورد و فرم ساختمانی تا حدود زیادی تابع شرایط جوی، مصالح ساختمانی موجود و شیوه‌های سازه‌ای محلی و اعتقادات فکری و نوع روابط اجتماعی ساکنان آن در گذشته تا به حال بوده است. از دیگر ویژگی‌های معماری آن، ارائه مفهوم بسیار ساده‌ای از زیبایی به کمک مصالح بومی در جداره بیرونی است. به طور کلی می‌توان گفت نحوه استقرار فضاهای موجود در بنای نجف‌خان متأثر از عوامل الگوی ساخت حیاط مرکزی، عملکرد بنا، سنت و اعتقادات و اقلیم منطقه بهبهان بوده است.

منبع: میراث آریا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=23136

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.