• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

حفظ اصالت یک منبع فرهنگی نیازمند مطالعات خاص است

  • کد خبر : 6153
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۵۰
حفظ اصالت یک منبع فرهنگی نیازمند مطالعات خاص است

گردشگرآنلاین – مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: تنوع منابع، اصالت و ارزش‌های میراثی باعث شده که بینش‌های حفاظتی و پاسخ‌های مرمتی الزاما متفاوت باشند به همین لحاظ برای حفظ اصالت یک منبع فرهنگی با توجه به زمینه خاص آن لازم است به‌طور خاص مطالعه و تفسیرهای مجددی انجام شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، محمدحسن طالبیان در نشست تخصصی دومین روز همایش ملی حفاظت و مدیریت میراث‌شهری گفت: به‌طور کلی موضوع حفاظت و مرمت اصالت به عنوان یک فرآیند فرهنگی با چگونگی درک ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر تاریخی ارتباط تنگاتنگی دارد.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی افزود: کیفیت درک اصالت شهر تاریخی به میزان درک ویژگی‌ها و ارزش‌های خاص آن بستگی دارد. تنوع منابع، اصالت و ارزش‌های میراثی باعث شده که بینش‌های حفاظتی و پاسخ‌های مرمتی الزاما متفاوت باشند به همین لحاظ برای حفظ اصالت یک منبع فرهنگی با توجه به زمینه خاص آن لازم است به‌طور خاص مطالعه و تفسیرهای مجددی انجام شود.

یکپارچگی شهر تاریخی، یعنی اثر و رابطه آن با بستر و لایه‌های مختلف تاریخی

استادیار مرکز آموزش عالی میراث‌فرهنگی، با اشاره به برخی تعاریف و معیارهای اصالت در مباحث میراث جهانی گفت: یکپارچگی یا تمامیت به حالتی اشاره می‌کند که آن چیز همه مولفه‌های خود را در بر داشته، نشکسته، تقسیم نشده و کامل باشد، به لحاظ مادی تمام و کمال حریم آن محفوظ مانده، بری از لطمه ذاتی خواه برای یک شی خواه برای یک متن ادبی و به طور کلی بیانگر یک وضعیت است.

مشاور وزیر میراث‌فرهنگی با بیان‌اینکه در یک شهر تاریخی منظور یکپارچگی در طول تاریخ یعنی اثر و رابطه آن با بستر و لایه‌های مختلف تاریخی است، سه مولفه مهم یکپارچگی را یکپارچگی ساختاری، یکپارچکی عملکردی و یکپارچگی بصری عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به بیان برخی از ویژگی‌های تاریخی و تجربیات حفاظت در شهرهای یزد، همدان و ماسوله پرداخت.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=6153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.