• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

درب‌های “سر در باغ ملی” توسط وزارت امور خارجه بسته شد

  • کد خبر : 24056
  • 12 دسامبر 2023 - 12:37
درب‌های “سر در باغ ملی” توسط وزارت امور خارجه بسته شد
گردشگرآنلاین - عضو شورای شهر تهران نسبت به بسته شدن درب‌های سر در باغ ملی و مجموعه گردشگری میدان مشق توسط وزارت امور خارجه انتقاد کرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، سید احمد علوی؛ عضو شورای شهر تهران امروز در جریان دویستمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری تحت عنوان طرح توسعه موزه ملی و بسته شدن درب‌های سردر باغ ملی (میدان مشق) اظهار کرد: سر در باغ ملی در تاریخ ۱۲ مهر ۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و اکنون یکی از نمادهای شهر تهران است.

وی تصریح کرد: این بنا در ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره) قرار دارد. مجموعه میدان مشق (باغ ملی) با وجود موزه‌های متعدد در محدوده آن و همچنین ابنیه تاریخی و شاخصی همچون ساختمان‌های سابق شهربانی‌، قزاقخانه، شرکت پست و … یکی از قطب‌های جذاب گردشگری تهران محسوب می‌شود و متاسفانه به دلیل نگاه‌های محدودکننده بعضی وزارتخانه‌ها با مشکلاتی روبرو شده است.

علوی افزود: هیئت وزیران در جلسه دهم فروردین سال ۱۳۸۲ بنا به پیشنهاد شماره م/۸۱-۱۱۵۱۰ به تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۱ معاونت حقوق و امور مجلس رئیس جمهور و به استناد اصل یکصدوسی هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی تصویب کرد که به منظور نگهداری موزه ارتباطات، مجموعه باغ ملی، موزه ایران باستان و … به عنوان مجموعه تهران قدیم کارگروهی مرکب از رئیس سازمان میراث فرهنگی، معاونت عمرانی وزارت کشور، معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، پیگیری‌ها و اقدامات لازم را برای مطالعه و طراحی مجموعه موزه ملی (در حدود میدان مشق قدیم، حد فاصل خیابان‌های امام خمینی، فردوسی، سی‌ام تیر و سرهنگ سخایی) به عمل می‌آورند.

وی گفت: این اتفاق شایان می‌توانست دریچه نوینی برای شهر تهران و کشور باشد با اجرایی کردن این مصوبه دولت که در راستای ایجاد یک قطب فرهنگی تاریخی در پایتخت بوده قرار بود موزه‌ها در این منطقه در کنار موزه ملی ایران تجمیع شوند و دو ساختمان مهم میدان مشق که در اختیار وزارت امور خارجه و کتابخانه ملی است تخلیه و در اختیار موزه ملی قرار گیرد تا این منطقه تاریخی تهران از انحصار و ممنوعیت‌های دستگاه‌های دولتی خارج شوند و گردشگران بتوانند بی هیچ دغدغه‌ای در این فضایی که هر نقطه‌اش برگی از تاریخ است قدم بزنند و گذشته کهن را مرور کنند.

علوی اضافه کرد: اما متاسفانه در این سال‌ها هیچ‌گاه مسئولان، دیگر پاسخ روشنی از اختصاص ردیف بودجه برای این مصوبه ندادند و امور آن پیگیری نشد.

عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه چندی است که وزارت خارجه به دلیل نامعلومی از باز کردن درب‌های سر در باغ ملی که از شاخص‌ترین تزئینات این اثر هستند و هر یک از این ۶ لنگه در فلزی بر چند تن وزن دارند و همگی به شیوه ریخته‌گری در قورخانه‌ تهران آماده‌سازی شدند و برای تزئین درب‌ها از نقوش تجریدی شبیه اژدها یا نقش پرنده خیالی هما استفاده شده است و به عنوان درب ورودی سینمای تهران از آن نام برد، خودداری کرده، به تازگی وزارت خارجه با نصب بنری مسیرهای دسترسی به محوطه میدان مشق و وزارت خارجه را از خیابان سی تیر و کوچه پست معرفی کرده و مشخصا با توجه به این اعلان، وزارت امور خارجه قصد باز کردن درب‌های محوطه تاریخی فرهنگی و گردشگری میدان مشق را ندارد و لذا از متولیان امر خواستارم که جهت پیگیری و رسیدگی به رفع این معضلات در اسرع وقت اقدام شود.

شورای شهر تهران

شورای شهر تهران

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از تسنیم، زهرا شمس‌احسان؛ عضو شورای شهر تهران نیز در تذکر پیش از دستور خود با تاکید بر ‌ضرورت به‌روزرسانی رصدخانه شهری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به منظور تصمیم‌سازی بهینه در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی شهری اظهار کرد: جمع‌آوری داده‌ها، به‌روزرسانی منظم اطلاعات و آمار مربوط به شهر تهران در تمامی ابعاد، یکی از ضروریات اساسی مدیریت شهری جهت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات کارآمد است.

شمس‌احسان ادامه داد: شهر هوشمند شهری است که از فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و داده‌کاوی بهره می‌برد و گردآوری و پردازش مداوم داده‌ها را در تمامی حوزه‌ها داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایی که از همبستگی درونی این داده‌ها برای اقدامات مورد نیاز آینده شهر به مدیران شهری ارائه می‌دهد، امکان تصمیم‌گیری به‌موقع و کارآمد را فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید:
وعده ضرغامی: درب‌های باغ بیرم‌آباد کرمان بر روی عموم باز خواهد شد
درهای «میدان مشق» پس از ۱۹ سال باز می‌شود؟
رئیسی چرا به موزه ملی ایران رفت؟
دارابی: الواح هخامنشی در آمریکا گیر افتاده است
۳۵ موزه جدید راه‌اندازی شد؛ ۲۳ شی تاریخی بازگشت

وی با بیان اینکه زمانی‌که رصدخانه شهری تهران در سال ۱۳۹۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت، مرکزی برای گردآوری و ارائه اطلاعات شهری تهران بود، اضافه کرد: اما امروزه با پیشرفت فناوری‌های نوین، نیاز است تا رصدخانه شهری با به‌روزرسانی زیرساخت‌ها و سامانه‌های خود، بتواند کلیه داده‌ها و اطلاعات شهری را به صورت برخط و در زمان واقعی جمع‌آوری، ذخیره و تحلیل کند.

شمس‌احسان اظهار کرد: حل مشکلات و مسائل پیچیده مدیریت شهری امروزه بدون بهره‌گیری از قدرت تحلیل داده‌ها و الگوریتم‌های هوشمند، غیرقابل حل خواهد بود.

وی گفت: با عنایت به ایجاد رصدخانه شهرداری تهران و بستر مناسبی که برای تحقق این امر در شهرداری تهران وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است تا با بازنگری در شاخص‌ها و نیازهای اطلاعاتی جدید، گردآوری مداوم و به‌روزرسانی داده‌ها و بارگذاری در سامانه‌های موجود و همچنین اتصال تصمیم‌گیری‌ها در بخش بودجه‌ریزی، تخصیص اعتبارات، تخصیص منابع، احداث زیرساخت‌های شهری در مناطق، نظارت و پایش اقدامات و … بر اساس نیازها و تحلیل داده‌های صحت‌سنجی شده در سامانه رصدخانه شهری، امکان تحقق شهر هوشمند را در پایتخت کشور فراهم می‌کند.

شمس‌احسان تصریح کرد: شهردار تهران باید ضمن مکلف کردن تمامی بخش‌های شهرداری تهران به بارگذاری مستمر و به‌موقع اطلاعات در این سامانه، با تقویت ساختار و زیرساخت‌های فناورانه رصدخانه شهری و به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند تحلیل داده‌ها، زمینه استفاده بهینه از داده در تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری مدیریت شهری تهران را فراهم می‌آورد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=24056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.