• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

مراسم بزرگداشت استاد باستان شناسی برگزار می شود

  • کد خبر : 8257
  • 29 می 2022 - 10:49
مراسم بزرگداشت استاد باستان شناسی برگزار می شود
گردشگرآنلاین - مراسم نکوداشت یوسف مجیدزاده استاد باستان‌شناسی ایران همراه با رونمایی از کتاب سپهر مجد با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

به‌گزارش گردشگرآنلاین، این مراسم بزرگداشت استاد باستان شناسی که با حضور اساتید، دانشجویان و پیشکسوتان باستان‌شناسی همراه خواهد بود و در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

«کتاب سپهر مجد؛ باستان‌شناسی دنیای ایرانی و سرزمین‌های پیرامون» به کوشش سجاد علی‌بیگی، محمدرضا میری و هالی پیتمَن اسفند ۱۴۰۰ در انتشارات مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شده است.

یوسف مجیدزاده ایران‌شناس و استاد باستان شناسی برجسته ایرانی، دکترای باستان‌شناسی را با رساله باستان‌شناسی و گرایش پیش از تاریخ و تمدن بین‌النهرین در سال ۱۳۵۵ در دانشگاه ایلینو آمریکا کسب کرد و در همان سال به ایران برگشت و با عنوان استادیار در گروه باستان‌شناسی و تاریخ هنر دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد و در سال ۱۳۵۶ به درجه دانشیاری رسید.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مدت سه سال به سمت مدیریت گروه باستان‌شناسی و تاریخ هنر و عضو شورای انتخابات و ترفیعات دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منصوب و در سال ۱۳۶۷ خورشیدی بازنشسته شد.

این استان باستان‌شناسی پس از بازنشستگی در پاریس ساکن شد سپس به دعوت مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی وقت در اوایل دهه ۱۳۸۰ به ایران بازگشت و ریاست عملیات حفاری و کاوش پیچیده منطقه باستانی تمدن جیرفت را به دست گرفت.

در مجموعه موزه ملی ایران، به عنوان بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و قدیم‌ترین موزه کشور، بیشترین یافته‌های باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های علمی از دوران پارینه‌سنگی تا اسلامی در قالب دو موزه «ایران باستان» و «باستان شناسی و هنر اسلامی ایران» به نمایش درآمده است.

موزه ملی ایران در سال ۱۳۱۶ خورشیدی در اولین بنای موزه‌ای کشور گشایش یافت. این بنا را آندره گدار، معمار فرانسوی، با الهام از طاق کسرا طراحی کرد و دو معمار ایرانی، عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی اجرای آن را به عهده گرفتند.

«موزه ایران باستان» شامل دو موزه «پیش‌ازتاریخ ایران» با آثاری از دوران پارینه‌سنگی قدیم تا اواخر هزاره چهارم پ‌م (یعنی از کهن‌ترین دوران تا پیش از ابداع نگارش) و در «موزه دوران تاریخی» آثاری از اواخر هزاره چهارم پ‌م (یعنی آغاز به‌کارگیری نگارش) تا پایان دوران ساسانی به نمایش گذارده شده است.

منبع: روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8257

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.