• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

مرمت مزار قطب الدین حیدر در تربت حیدریه

  • کد خبر : 22955
  • 16 اکتبر 2023 - 10:44
مرمت مزار قطب الدین حیدر در تربت حیدریه
گردشگرآنلاین - معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌‎ خراسان رضوی از آغاز طرح مرمت، ساماندهی و مستندسازی تزئینات مزار قطب الدین حیدر خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، احسان زهره وندی اظهارداشت: فضای مقبره قطب الدین حیدر دارای تزئینات نقاشی بسیار منحصربه‌فرد از دوران تیموری و صفویه است که در دوران قبل از انقلاب اسلامی بخش‌هایی از این تزیینات زیر اندودهای گچ قرار گرفته و اکنون در این مرحله از روند کار این نقاشی‌ها خوانا سازی و تثبیت خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر شامل آرامگاه، چله‌خانه، مسجد جامع قدیم و رباط طبسی است که مجموعه معماری قطب الدین در چندین دوره تاریخی ساخته شده و اصل بنای آرامگاه در دوره ایلخانی و تیموری ساخته شده است.

زهره وندی تصریح کرد: تزئینات نقاشی منحصربه‌فرد و شاخص سقف و دیوارهای مزار و در چوبی نفیس ورودی مزار از شاهکارهای هنری و معماری این مجموعه است.

گنبد بقعه قطب الدین حیدر

گنبد بقعه قطب الدین حیدر

وی افزود: به‌دلیل اهمیت این تزئینات از استادکارها و کارشناسان زبده و باتجربه اداره کل استفاده شده که در مرحله اول کار تزئینات و دست نوشته‌های شاخص و منحصربه‌فردی از زیر اندودهای گچ دوران متاخر نمایان شده است.

قطب الدین حیدر از عرفا و مفاخر ایران که در قرن ششم و قرن هفتم هجری در منطقه تربت حیدریه می زیسته و او را فردی صاحب باطن و اهل کرامت می‌دانستند و به‌همین دلیل مریدان زیادی داشته و بعد از فوت در گورستان قدیمی تربت دفن شده و کم کم این شهر به حرمت ایشان به تربت حیدریه معروف شده است.

مرمت مسجد تاریخی روستای گاه در چناران خراسان رضوی 

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران نیز اظهارداشت:عملیات مرمت و بهسازی مسجد تاریخی روستای گاه پس از ۲ ماه کار و تلاش شبانه‌روزی به پایان رسید.

محمد طاهریان‌مقدم با اشاره به این‌که این بنای مقدس و تاریخی شامل شبستانی با ۹ گنبد کوچک و فضایی مربع‌شکل، دارای حدود ۱۴ متر طول و ۱۳ متر عرض و به‌ صورت سرپوشیده است،افزود: آسیب‌دیدگی و فرسودگی اندود کاهگل پشت بام و همچنین رشد علف‌های هرز در پشت بام و عدم شیب‌بندی مناسب و ترک‌های به‌وجود آمده در داخل ستون‌های شبستان شدت آسیب دیدگی را دو چندان کرده بود که خوشبختانه با مشارکت اهالی، خیران و اعتبارات استانی عملیات مرمت آن انجام شد.

بیشتر بخوانید:
۲۱ فقره موافقت اصولی گردشگری برای گلبهار خراسان رضوی صادر شد

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران با بیان اینکه این بنای مذهبی میان اهالی و روستاهای مجاور از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: با توجه به فرم شبستانی و نوع کوهستانی این مسجد و هم‌چنین نوع طاق‌ها و فرم گنبدهای آن که قابلیت مقایسه با بناهای تاریخی سبک صفوی دارد، پیشینه آن به اواخر دوره صفوی و بیش از پنج سده باز می‌گردد.

وی افزود: این مسجد در حدود ۱۰ سال قبل مورد مرمت اولیه قرار گرفته اما با توجه به شدت آسیب‌های وارده، ارائه و اجرای برنامه مرمت استحکام‌بخشی و تکمیلی آن اجرا شد و برای مرمت و بهسازی آن با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستا بیش از ۲ میلیارد ریال انجام شد.

طاهریان‌مقدم تصریح کرد: با این اقدام مرمتی زمینه برگزاری مراسم‌های مذهبی، از جمله برپایی نماز جماعت و قرائت ادعیه و محافل انس با قرآن در این مکان مقدس فراهم شد. مسجد تاریخی روستای گاه به شماره ۳۳۳۷۴ در ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای گاه در حدود ۶۰ کیلومتری شمال شهر چناران و در دامنه کوه‌های هزار مسجد قرار دارد.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22955

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.