• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

معاون‌ وزیر: صنایع‌دستی می‌تواند کلید گشایش اقتصاد ایران باشد

  • کد خبر : 9056
  • 16 جولای 2022 - 9:56
معاون‌ وزیر: صنایع‌دستی می‌تواند کلید گشایش اقتصاد ایران باشد
گردشگرآنلاین - معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با بیان این که صنایع‌ دستی می‌تواند کلید گشایش اقتصاد کشور باشد، گفت: این هنر و حرفه به‌ عنوان زیرساخت گردشگری در منطقه‌ای جاذب گردشگر و مسافر باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مریم جلالی در دیدار با استاندار گلستان اظهارداشت: ایجاد مجتمع‌های اقامتی و پذیرایی اقتصادی بین‌راهی و همچنین سرویس‌های بهداشتی مناسب در طول مسیر راه‌های اصلی موضوع مهمی برای رفاه حال مسافر و گردشگران است.

وی بیان‌کرد: باید از ظرفیت سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای هم‌افزایی و حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان‌کرد: بنیاد علوی، بنیاد برکت، تعاونی‌ها و موارد مشابه ظرفیت‌های خوبی برای توسعه صنایع‌دستی هستند که باید از آن در راستای حمایت از هنرمندان بهره برد.

معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: باید پیوند بین دانشگاه‌ها و صنایع‌ دستی به‌ صورت یک زنجیره ایجاد شود تا شاهد جریان‌سازی در این بخش باشیم.

جلالی با اشاره به ظرفیت‌های صنایع‌ دستی گلستان افزود: صنایع‌ دستی این استان با توجه به سکونت اقوام مختلف از پیوست فرهنگی نیز برخوردار است.

وی ادامه داد: تنوع بسیار زیاد تولیدات صنایع‌ دستی در گلستان راه‌اندازی محل مناسب برای فروش این تولیدات را ضروری می‌کند.

معاون‌ وزیر میراث فرهنگی با اشاره به‌ ضرورت بهره‌مندی بیشتر از بازار کشورهای همسایه گلستان برای عرضه صنایع‌ دستی، تاکید کرد: بازارچه مرزی اینچه‌برون در استان مساله مهمی در حوزه فروش محصولات صنایع‌ دستی است که باید روی ساختار و محتوا آن اقداماتی صورت گیرد..

استاندار گلستان نیز در این جلسه از تدوین برنامه استراتژیک بخش گردشگری استان با توجه به بخش‌های میراث‌ فرهنگی و صنایع‌ دستی ذیل سند چشم‌انداز استان و تاکید بر تسریع در نهایی شدن آن خبر داد و گفت: برنامه‌های استراتژیک ۳۰ بخش در حوزه‌های مختلف ذیل سند چشم‌انداز استان در حال تدوین است.

عای‌محمد زنگانه با اشاره به این‌ که درآمد خانوارهای استان نصف میانگین کشوری است، بیان کرد: ظرفیت‌های فراوانی در استان وجود دارد و جای تاسف است که نتوانستیم از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده کنیم.

وی افزود: گلستان در هر یک‌ از بخش‌های میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ظرفیت‌های فراوانی دارد که توجه و پرداختن به آن در استان تحول ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: در سفر رییس جمهوری به گلستان ۱۲۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات تصویب شد که می‌توان از آن در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌ دستی نیز استفاده کرد.

استاندار گلستان گفت: تنوعی محصولات صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی  استان توسعه کمی و کیفی متناسب با این ظرفیت‌ها را ضروری می‌کند.

زنگانه با اشاره به نقش مهم بازارچه‌های صنایع‌ دستی در رونق فروش تولیدات هنرمندان، افزود: بدون شک‌ به ایجاد بازارچه‌های صنایع‌ دستی و همچنین نوع ایجاد و راه‌اندازی آن توجه ویژه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین‌ از ظرفیت تبلیغات موجود در استان در راستای معرفی تولیدات و محصولات هنرمندان استان استفاده خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان نیز در این جلسه گفت: آمادگی داریم با  مشارکت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بنای تاریخی فاطمی و میرشهیدی را به خانه خلاق صنایع‌دستی تبدیل کنیم.

سیدمحمد دهنوی بیان کرد: می‌توانیم شهر تاریخی استرآباد (گرگان) را با حفظ نوع معماری و ارزش‌های تاریخی به منطقه ویژه گردشگری تبدیل کنیم.

به گزارش گردشگر آنلاین، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، گفت: در حوزه مرمت و معماری ۱۱۰ روستا اقدامات خوبی صورت گرفته است که آمادگی داریم گردشگری آن را فعال کنیم.

مدیرکل امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی هم گفت: گلستان ظرفیتی بالقوه است زیرا همه آیتم‌های گردشگری در این استان به چشم می‌خورد.

محمد کریمی با اشاره به ظرفیت‌های صنایع‌ دستی برای رونق اقتصادی کشور، بیان کرد: صنایع‌ دستی با کمترین سرمایه‌گذاری‌ها شغل ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که همه استان‌ها با آن مواجه هستند کمبود اعتبارات حوزه‌های میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی است که اگر از ظرفیت سایر دستگاه‌های همسو به این منظور استفاده شود کمک خوبی به این سه حوزه مهم خواهد بود.

سرپرست اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گلستان هم گفت:‌در سه روز گذشته با همراهی معاون صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور تا حد امکان از ظرفیت‌های صنایع‌ دستی شهرستان‌های سطح استان بازدید شد و از نزدیک با هنرمندان و صنعتگران دیدار و گفت‌ و گو کردیم.

رحمان فرمانی ادامه داد: حمایت‌های مالی و تسهیلات کم‌بهره، بیمه، تامین مواد اولیه ارزان و در دسترس، بازاریابی و تبلیغات از مهم‌ترین خواسته‌های هنرمندان صنایع‌ دستی استان است.

وی یادآور شد: ۶ بازارچه صنایع‌ دستی دائمی در استان در حال ساخت است که در حوزه تامین منابع مالی در سال جاری باید تقویت شود.

فرمانی با بیان این‌ که در استان حدود ۳۰ هزار هنرمند شناسایی شده، تاکید کرد: توجه و توسعه روستاها در حوزه صنایع‌ دستی می‌تواند به اقتصاد و اشتغال استان و پایداری روستاها کمک کند.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.