• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 15 May - 2024
3

نام‌نویسی اربعین کِی به پایان می‌رسد؟

  • کد خبر : 9732
  • 04 آگوست 2022 - 9:43
نام‌نویسی اربعین کِی به پایان می‌رسد؟
گردشگرآنلاین - معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت اعلام کرد: پیش ثبت‌نام اربعین تا هفدهم مردادماه ادامه دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی گفت:‌ پیش ثبت‌نام سفر اربعین از دهم تیرماه ۱۴۰۱ در سامانه «سماح» آغاز شده و تا دوشنبه هفدهم مردادماه برابر با دهم ماه محرم و روز عاشور ادامه دارد.

وزارت کشور نیز پیش‌تر، ثبت‌نام در سامانه «سماح» را شرط عبور از مرز برای زیارت اربعین اعلام کرده بود. علاوه‌بر این، داشتن گذرنامه معتبر و تزریق دو دُز واکسن یا واکسن یادآور بر اساس اعلام سامانه «ایران من»، از مدارک مورد نیاز برای زائران اربعین به شمار می‌آید. سفر به عراق در اربعین بدون ویزا نیز امکان‌پذیر است.

بنابر اعلام معاون سازمان حج و زیارت، تاکنون بیش از ۹۵۰ هزار نفر در سامانه سماح برای اربعین نام‌نویسی کرده‌اند که ثبت‌نام قطعی متقاضیان نیز بعد از پایان پیش ثبت‌نام صورت می‌گیرد.

به گفته او، حدود ۶۲ درصد ثبت‌نام کنندگان اربعین آقا و ۳۸ درصد دیگر بانوان هستند. بیشترین آمار ثبت‌نام کنندگان نیز با ۲۲ درصد از تهران است.

رحمانی افزود:‌حدود ۶۲ درصد درخواست‌ها نیز برای خروج از مرز زمینی مهران است. تمایل به خروج از مرزشلمچه ۲۳ درصد، مرز چذابه ۸ درصد و مرز خسروی ۱ درصد و مرز هوایی ۶ درصد متقاضی دارد.
معاون امورعتبات عالیات درسازمان حج وزیارت گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای ثبت‌نام قطعی و سایر اقدامات انجام شده بزودی اعلام می‌شود.

روز بیستم صفر یعنی اربعین چهل روز پس از کشته شدن حسین بن علی، خانواده حسین بن علی یعنی کاروان اسرا، از شام به مدینه بازگشتند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اسلام، از مدینه به کربلا رسید تا به زیارت قبر حسین بن علی بشتابد و او نخستین کسی است که قبر حسین را زیارت کرد. در این روز، زیارت حسین بن علی مستحب است و این زیارت، همانا خواندن زیارت اربعین است.

چهلمین روز پس از کشته شدن حسین بن علی که نزد امامیه دارای ارزشی آیینی است و بر اساس اعتقادات کهن سر بریده شده حسین بن علی در چنین روزی به بدن وی در کربلا ملحق شده‌است. فاصله چهل روز از هنگام وفات مؤمن از اعتقادات و باورهای مسلمانان به‌شمار می‌آید.

منبع: سازمان حج و زیارت

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=9732

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.