• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

نخستین جشنواره غذا های محلی روستای وندرآباد برگزار شد

  • کد خبر : 7274
  • 29 مارس 2022 - 11:16
نخستین جشنواره غذا های محلی روستای وندرآباد برگزار شد

گردشگرآنلاین – در هشتمین روز از سال نو نخستین جشنواره غذاهای محلی در سالن ورزشی روستای وندر آباد شهرستان اسدآباد با حضور اهالی روستا،مسافران نوروزی و برخی از مسئولین این شهرستان برگزار شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اسدآباد در حاشیه جشنواره غذا از ثبت نام ۲۵ نفر از بانوان این روستا در این جشنواره خبر داد و اظهار کرد: آش خیار،آش رشته، ترخینه،آش پتله و آش اُماج از جمله غذاهای بومی محلی این روستا بوده که توسط زنان شرکت کننده در جشنواره طبخ شده بود.

کامران اکبری شایگان با بیان اینکه این جشنواره می تواند فرصت مناسبی  برای معرفی غذاهای بومی – محلی روستاهای شهرستان به مسافران نوروزی باشد،تصریح کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی غذاهای سنتی روستاهای شهرستان به گردشگران و مسافران و جلوگیری از فراموش شدن این غذاها بوده چرا که برگزاری اینگونه جشنواره‌ها به شناساندن فرهنگ بومی و محلی شهرستانها و مناطق مختلف کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این جشنواره ها در نوروز از نقش موثری در جذب مسافران و گردشگران نوروزی دارد، تصریح کرد: از بین غذاهای بومی محلی شهرستان اسدآباد در سال‌های گذشته غذای آش خیار روستای وندر آباد اسدآباد در آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

اکبری شایگان همچنین از برگزاری دو بازی بومی محلی این روستا به نام “هرنگ هرنگ ” و “کلاه دور نکی” در حاشیه این جشنواره نوروزی خبر داد و گفت: کارشناسان میراث فرهنگی استان برای پیگیری ثبت این دو بازی محلی روستا در فهرست آثار ناملموس کشور از برگزاری این دو بازی محلی  روستا گردشگر بازدیدکردند.

به گزارش گردشگر آنلاین ایسنا نوشت: وی با اشاره به اینکه در نوروز امسال کارشناسان میراث فرهنگی استان برای پیگیری ثبت ۶ بازی بومی محلی روستاهای وندر آباد، چشمه قنداب، ملحمدره و ترخین آباد شهرستان در فهرست آثار ناملموس کشور بازدید کرده اند، یاد آور شد: با تشکیل پرونده و تکمیل مدارک پرونده‌های مربوطه برای پیگیری ثبت به تهران ارسال خواهد شد،ضمن اینکه شهرستان اسدآباد در سطح استان همدان امسال بیشترین پروندهای ثبتی بازی و غذاهای محلی را  برای پیگیری در فهرست آثار ناملموس کشور دارد.

وی یاد آور شد: در نوروز امسال نخستین نمایشگاه صنایع دستی شهر نوپای پالیز نیز در این شهر با همکاری شهرداری پالیز در پنج غرفه با حضور کارآفرینان این شهر در زمینه گلیم، فرش و نقاشی روی سفال برگزار شد ضمن اینکه همه این هنرهای نمایشگاه کار دست هنرمندان پالیزی بود.

وی یادآورشد: در حال حاضر یکی از هنرمندان و کار آفرینان شهر پالیز به عنوان کارآفرین موفق در سطح ملی مطرح است.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=7274

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.