• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

نسخه ۵۰۰ ساله دیوان حافظ در مشهد رونمایی شد

  • کد خبر : 22554
  • 10 اکتبر 2023 - 19:59
نسخه ۵۰۰ ساله دیوان حافظ در مشهد رونمایی شد

به گزارش گردشگرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، استادیار دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در آئین رونمایی از این دیوان گفت: این کتاب دارای جدول بندی و تحریر مشکی و لاجوردی است و آن را فردی به نام علی هجرانی در روز دهم ماه صفر سال ۹۱۹ […]

به گزارش گردشگرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، استادیار دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در آئین رونمایی از این دیوان گفت: این کتاب دارای جدول بندی و تحریر مشکی و لاجوردی است و آن را فردی به نام علی هجرانی در روز دهم ماه صفر سال ۹۱۹ قمری در هرات کتابت کرده است.

سلمان ساکت با بیان این که حافظ، غزل را فربه کرد، افزود: در غزلیات او مضامین مختلف از جمله عشق زمینی، عشق الهی، مباحث تاریخی و مسایل سیاسی و اجتماعی به چشم می خورد و او آینه تمام نمای فرهنگ ما در قرن خودش است.

او اظهار کرد: حدود ۵۰۰ غزل از حافظ وجود دارد که ۸۵ درصد آنها ردیف دارد و ۹۰ درصد این ردیفها با “فعل” است که باعث استحکام و قفل شدن غزل می‌شود. حافظ فردی آگاه به صرف و نحو، علوم دینی و علوم رایج زمان خود بوده و گذشته فرهنگی و علمی جامعه را خوب می‌شناخته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در آیین رونمایی از این دیوان گفت: تعدد نسخ خطی یک کتاب نشانگر اقبال مردم و بزرگان به آن کتاب و شخصیت خالق آن است.

محمد حسین زاده افزود: در ادبیات ما جایی که روحیه حماسی نیاز داریم فردوسی، در عرفان مولوی، در پند و اندرز سعدی و نظامی و در جایی که عشق و محبت نیاز است حافظ را داریم و ستارگان دیگری هم هستند که ادبیات را نورانی و ذائقه ما را شیرین کرده اند.

بیشتر بخوانید:
بمناسبت بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ شیرازی
اجرای برنامه‌های آستان قدس در دهه آخر صفر ذیل مفهوم «همه خادم‌الرضاییم»
۱۵ سند تاریخی و کتابی در بروجرد مرمت شد

او با بیان این‌که قرآن کریم عمق دارد و مفسران برداشت های مختلف را از این کتاب الهی برداشت می‌کنند افزود: حافظ هم همین است و جنس او جنسی است که از خودش نشات می‌گیرد و شعر او لایه لایه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: جنس و هویت دینی حافظ هم پررنگ است و از همین روست که چندین جلد تفسیر مرحوم علامه طباطبایی از شعر حافظ نیز منتشر شده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی هم در این مراسم گفت: در زمان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) شاعران مکتبی از جمله حسان بن ثابت، دعبل، کمیت اسدی و ابوعامر غوغا کردند.

حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: هنری ملاک اسلام است که زمینه رشد جامعه را فراهم کند و گسترش دهنده عمل صالح و یاری دهنده حق و مایه اصلاح باشد.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با ۵۸ کتابخانه در مشهد و شهرستان‌ها، دارا بودن چندین هزار اثر موزه‌ای، ۲میلیون نشریۀ ادواری، ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی و همچنین ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی از بزرگترین و جامع‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام است.

خواجه شمس الدین محمدبن بهاالدین محمد حافظ شیرازی مشهور به لسان الغیب از شعرای قرن هشتم است.

بیشتر شعرهای او غزل است و هر سال در ۲۰ مهر مراسم بزرگداشت حافظ در آرامگاهش در شیراز با حضور پژوهشگرانی از اقصی نقاط دنیا برگزار می‌شود.

منبع: میراث آریا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22554

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.