• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

نوسنگی؛ زمان آغاز زندگی در خراسان شمالی

  • کد خبر : 23829
  • 21 نوامبر 2023 - 18:11
نوسنگی؛ زمان آغاز زندگی در خراسان شمالی
گردشگرآنلاین - کارشناس میراث فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: شروع زندگی در این استان به دوره نوسنگی برمی‌گردد.

به گزارش گردشگرآنلاین، دکتر علی‌اکبر وحدتی اظهار کرد: طبق کاوش‌های انجام‌شده در سایت‌های تاریخی، آثار کشف‌شده در این استان به دوره نوسنگی متعلق است. در مناطقی دیگر مانند سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، نقاطی از خراسان جنوبی، آثاری از دوره پارینه‌سنگی که قبل‌تر از دوره نوسنگی است، کشف شده است.

وی ادامه داد: دوره پارینه‌سنگی (عصر حجر) به حدود یک میلیون سال قبل از میلاد مسیح و دوره نوسنگی به ۱۰ تا ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

وحدتی تاکید کرد: قدیمی‌ترین مکان کشف‌شده در این استان تپه قلعه‌خان متعلق هزاره هشتم قبل از میلاد است و بعد از آن تپه پهلوان در جاجرم بوده است.

بیشتر بخوانید:
کشف تپه ۹۰۰۰ ساله و قدیمی‌ترین روستاهای نوسنگی آذربایجان ایران
کشف مدارکی از سکونت انسان اولیه در جزیره هرمز
۲۳۳ شیء تاریخی قاچاق در تهران کشف شد

وی با تاکید بر اینکه ممکن است در آینده، آثاری از پارینه نوسنگی در این استان کشف شود بیان کرد: کشف آثاری از پارینه نوسنگی به تجهیزات تخصصی و دانش لازم نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در دوره پارینه‌سنگی، زندگی روستانشینی شروع شده بود و مردم در آن زمان یاد گرفته بودند که چگونه از گل و آتش، سفال یا پیکرهای کوچک درست کنند. این در حالی است که در دوره نوسنگی هنوز مردم به این دانش نرسیده بودند، به‌طوری که در برهه‌ای از زمان در این دوره، مردم حتی لاشه‌خواری می‌کردند. در اواخر این دوره بود که آن‌ها توانسته بودند آتش را کشف کنند.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: به‌عنوان مثال در دوره پارینه‌سنگی مردم سنگی را به جایی می‌زدند تا قسمتی از آن شکسته و تیز شود، سپس به‌عنوان چاقو یا ساطور برای شکار از آن استفاده می‌کردند.

وی افزود: در خراسان شمالی هنوز چند سایت باستانی کاوش‌نشده وجود دارد. شاید در کاوش‌ها بتوان به آثاری از دوره پارینه‌سنگی در آنها دست یافت.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=23829

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.