• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

پل تاریخی سیاه‌رود رودبار در مسیر مرمت

  • کد خبر : 8118
  • 25 می 2022 - 9:47
پل تاریخی سیاه‌رود رودبار در مسیر مرمت
گردشگرآنلاین - وضعیت پل تاریخی سیاه‌رود رودبار که پایه‌های آن متعلق به عصر صفوی و بنای اصلی آن متعلق به دوران قاجار است و حدود ۲۰ سال پیش در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید، مدتیست برای دوستداران میراث فرهنگی دغدغه خاطر ایجاد کرده که امروز خبر رسید اقدام برای مرمت این پل آغاز شد.

به گزارش گردشگرآنلاین، درست یکماه گذشته بود که اخبار شبکه های اجتماعی خبر از تخریب پل تاریخی سیاه‌رود رودبار می داد که مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اعلام کرد که آسیب به پل تاریخی سیاهرود رودبار جزئی است و هیچ نگرانی درباره آسیب به این پل تاریخی  وجود  ندارد.

ولی جهانی درباره انتشار خبری در شبکه های اجتماعی مبنی بر آسیب به پل یادشده توضیح داد: براساس بررسی های گروه کارشناسی اعزامی از این اداره کل، تعدادی قلوه سنگ از زیر یکی از پایه های پل بیرون آمده که گویا متعلق به مرمت های مدیریت میراث فرهنگی وقت بوده که در دهه ۷۰ روی این بنا انجام شده و خسارات وارده بصورت جزئی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در خصوص کلیت ماجرا توضیح داد: بنابر گزارش های واصله از سوی مردم منطقه سیاهرود و یگان حفاظت میراث فرهنگی و رییس میراث فرهنگی شهرستان رودبار شخصی که به عنوان سرمایه‌گذار منطقه است در تاریخ ۳۱ فروردین اقدام به برداشت شن و ماسه در زیر پل تاریخی سیاهرود کرد که بلافاصله موضوع در دستور کار دادستانی رودبار قرار می گیرد.

جهانی اظهار داشت: طبق دستور دادستان و پرسنل نیروی انتظامی به همراه همکاران یگان حفاظت منطقه رستم آباد در محل حاضر می شوند و اقدام به توقف عملیات غیرقانونی برداشت شن و ماسه از زیرپل و محیط اطراف پل تاریخی سیاهرود شهرستان رودبار می کنند.

وی اظهار داشت: باتوجه به نگرانی جامعه محلی و ضرورت جلوگیری از ادامه آسیب ‌های احتمالی به این بنای ارزشمند، این اداره کل اقدام به طرح شکایت علیه متخلف احتمالی در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رودبار کرده و مقام محترم دادستانی برای روشن شدن و رسیدگی به این پرونده وارد عمل شده است.

مردم و مسئولان مکلف به صیانت از سرمایه های ملی هستند

بار دیگر در روزهای اخیر خبر تخریب پل تاریخی یاد شده داغ شد و رئیس کل دادگستری استان گیلان به همراه تعدادی از مسئولان قضایی و مدیران استانی از پل تاریخی رودبار بازدید کرد.
بنا به گزارش روابط عمومی دادگستری گیلان، حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان گیلان به همراه تعدادی از مسئولان قضایی و مدیران استانی از پل تاریخی رودبار بازدید کرد.
رئیس کل دادگستری استان گیلان با اشاره به اینکه پل و همچنین  پارک جنگلی میرزا کوچک خان مربوط به دوران قاجاریه و میراث میهنی این منطقه است اظهار داشت: همه ما اعم از مردم و مسئولان مکلف هستیم برای صیانت از این ثروت و سرمایه ملی تلاش کنیم و آن را برای آیندگان محفوظ بداریم.
احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز که در این بازدید حضور داشت با تاکید بر نقش دستگاه قضایی در صیانت از انفال و بیت المال تصریح کرد: حسب دستور رئیس کل دادگستری استان باید این جنگل در قالب شرکت تعاونی به روستاییان این بخش واگذار شود تا بومیان و مردم منطقه علاوه بر حفظ و نگهداری جنگل، از عواید و درآمد گردشگری این جنگل نیز بهره مند شوند.

هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی مردمت پل

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با رد برخی اخبار منتشره در خصوص تخریب پل تاریخی سیاه‌رود ، وضعیت استحکام پل را قابل‌قبول توصیف کرد و گفت مرمت این پل در دست اقدام قرار گرفته و برای آن اعتبار درخواست شده است.

ولی جهانی افزود: پل تاریخی سیاه رود شهرستان رودبار، جزو یکی از پل‌های تاریخی استان گیلان بوده که قدمت آن مربوط به دوره‌های صفویه و قاجاریه، بر بستر یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه معروف سپیدرود و در مسیر جاده‌ شاه‌عباسی در مسیر ارتباطی شهرستان رودبار به رشت واقع شده و از لحاظ استحکام در سطح بسیار مناسبی قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان پل در حال تخریب نیست گفت : برای مرمت اصولی این پل ۵۰۰ میلیون تومان برآورد هزینه شده است و برای تخصیص اعتبار نامه ای به کمیته برنامه ریزی شهرستان ارسال شده که به محض تخصیص این اقدام انجام می شد.

جهانی افزود: متأسفانه در ماه‌ گذشته و در حین اجرای یک پروژه سرمایه‌گذاری گردشگری در این منطقه، پیمان‌کار طرح بدون اخذ مجوزات و هماهنگی‌های لازم با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اقدام به برداشت شن و جابه‌جایی آن در زیر پایه‌های اصلی این پل تاریخی کرده که بررسی و جلوگیری از ادامه فعالیت این اقدام در دستورکار یگان‌حفاظت میراث‌فرهنگی قرار گرفت و پس از حضور سه کارشناس زبده این اداره‌کل در محل مستندات لازم جمع‌آوری شد.

خسارت زنندگان مورد پیگرد قانونی

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با رد شایعات مطرح‌شده در خصوص وضعیت اضطراری پل سیاه رود رودبار افزود: بر اساس شواهد و مدارک، ۲ نمونه از سنگ‌های پایه این پل تاریخی از محل خود خارج شده که مشخص نشده که پیمانکار با بیل این اقدام ناشایست را انجام داده یا برخی از افراد سودجو اقدام به بیرون آوردن ۲ قطعه سنگ یا آجر اقدام نمودند که در این خصوص موضوع در دست بررسی است و براساس کارشناسی‌های صورت گرفته در کمیته فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان این امر نیازمند انجام مرمت‌های جزئی در پایه پل بوده و این مهم به منظور جذب اعتبارات لازم آماده طرح در کمیته‌ برنامه‌ریزی‌ شهرستان رودبار است.

جهانی با بیان اینکه فعلا پروژه سرمایه گذاری گردشگری متوقف شده تا دادگاه تصمیم گیری کند ، با اشاره به لزوم ساماندهی محوطه و منظر اطراف این اثر تاریخی گفت: در کنار پل تاریخی سیاه‌رود یک بنا با کاربری نگهبانی وجود دارد که با بررسی‌های کارشناسی بعمل آمده قدمت آن مربوط به سه تا چهار دهه قبل بوده از آنجاییکه اثر کنار پل در فهرست اثار ملی ثبت نشده و ارزش تاریخی آن در دست بررسی است.

وی ضمن اطمینان دادن نسبت به جدیت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان در پیگیری و اعلام نتیجه موضوع یادشده، از دوستداران میراث فرهنگی و اصحاب رسانه درخواست کرد به اظهارنظرهای غیرکارشناسی و احساسی توجه نکنند و اخبار را تنها از منابع رسمی دنبال کنند.

پل تاریخی سیاه‌رود به عنوان یکی از پل‌های مستحکم شهرستان رودبار که پایه‌های آن متعلق به عصر صفوی و بنای اصلی آن متعلق به دوران قاجار بوده در سال ۱۳۸۲ با شماره۹۳۹۹ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید که نشان‌ دهنده اهمیت کاربری این پل در تاریخ منطقه و لزوم حفاظت حداکثری از بستر اطراف آن است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=8118

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.