• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

۱۳۰۰ گونه گیاهی متنوع در سیستان و بلوچستان وجود دارد

  • کد خبر : 23187
  • 26 اکتبر 2023 - 18:48
۱۳۰۰ گونه گیاهی متنوع در سیستان و بلوچستان وجود دارد
گردشگرآنلاین - رئیس گروه برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی طرح‌های دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از وجود یک هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی متنوع مرتعی، دارویی و صنعتی در سطح مراتع سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین، مهدی کمالی در حاشیه سفر به زاهدان بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد از عرصه های مرتعی سیستان و بلوچستان ممیزی شده که حدود ۲۱ هزار بهره بردار از این مراتع در حال بهره برداری هستند.

وی افزود: مراتع به عنوان بستر تولید و موثر در امنیت زیستی و غذایی، سهم بسزایی در تامین علوفه مورد نیاز دام‌های وابسته به مرتع داشته و نقش آن در حفظ منابع پایه آب و خاک، جلوگیری از سیلاب، کنترل رسوبات مخازن سدها، نفوذ آب و افزایش منابع آب زیرزمینی، ترکیب کربن، تشکیل خاک، توسعه صنعت گردشگری، گردش آب در طبیعت، تنظیم آب و هوا، ایجاد زیستگاه مناسب گیاهی و جانوری، تولید و تامین گیاهان دارویی، صنعتی، عطری و خوراکی و حفظ ذخایر ژنتیک گیاهی و جانوری قابل انکار نیست.

رئیس گروه برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی طرح‌های دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد اگر پوشش گیاهی از ۲۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش یابد میزان هدر رفت خاک و هرز آب کمتر از پنج درصد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به مرتع و در نتیجه کاهش پوشش گیاهی باعث افزایش رواناب و فرسایش آب و خاک خواهد شد، تصریح کرد: از مجموع حدود ۱۶۵ میلیون هکتار پهنه خاکی کشور، مراتع با مساحتی برابر ۸۴.۸ میلیون هکتار معادل حدود ۵۲ درصد وسعت کشور را در بر می‌گیرد که سیستان و بلوچستان با دارا بودن بیش از ۱۰.۶ میلیون هکتار مرتع حدود ۱۳ درصد از مراتع کشور را به تنهایی شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید:
گردشگری بستری مناسب برای پیشرفت سیستان و بلوچستان است
فاز نخست بزرگ‌ترین مجموعه گردشگری سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود
شمخال؛ بهشت جاذبه‌های ژئوتوریسمی

کمالی خاطرنشان کرد: با توجه به وظیفه سازمانی و قانونی مبنی بر ممیزی و شناسایی بهره برداران ذیحق مراتع، بیش از ۹۰ درصد از عرصه های مرتعی سیستان و بلوچستان ممیزی شده که حدود ۲۱ هزار بهره بردار از این مراتع در حال بهره برداری هستند.

به گفته وی؛ تنوع اقلیمی در سیستان و بلوچستان باعث ایجاد پوشش گیاهی غنی و گوناگونی در سطح مراتع استان شده به نحوی که حدود یک‌هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی متنوع مرتعی، دارویی و صنعتی در سطح مراتع استان وجود داشته که خود یک منبع زنتیکی مناسب و قابل توجه است.

رئیس گروه برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی طرح‌های دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: اقدامات اجرایی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان شامل ممیزی مرتع، تهیه و احاله طرح های مرتعداری، اجرای پروژه های بیولوژیک و بیومکانیک در سال‌های اخیر انجام شده است.

وی تصریح کرد: در سفر به سیستان و بلوچستان سعی شده تا از این اقدامات اجرایی بازدید به عمل آمده به نحوی که پروژه بیومکانیک (احداث هلالی آبگیر، چاله فلسی و بذرکاری ) و قرق مراتع شهرستان تفتان بازدید و در جلسه ای که با حضور همکاران شهرستانی و استانی برگزار شد و به مسایل و موضوعات مربوط به مرتع از جمله شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع، شرح خدمات تهیه طرح‌های مرتعداری و سایر شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود در این بخش پرداخته شد.

کمالی تصریح کرد: طبق ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری از مراتع و جنگل‌ها تمامی عرصه‌های منابع طبیعی باید در قالب طرح‌های منابع طبیعی مدیریت شود بر این اساس لازم است استان تلاش خود را در زمینه اقدامات از قبیل اتمام ممیزی مراتع در سالجاری، تهیه، تصویب، بازنگری و احاله طرح‌های مرتعداری تلفیقی در سامان های عرفی استان، اجرای اقدامات بیولوژیک، بیومکانیک و مدیریتی در سطح مراتع استان به منظور افزایش پوشش گیاهی، تولید علوفه، حفاظت آب و خاک بهبود و افزایش اعتبارات استانی به منظور مدیریت بهتر مراتع ۲چندان کرده تا در پایان ضمن حفظ منابع آب و خاک کشور، زمینه را برای تولید بیشتر در این عرصه‌ها مهیا کنیم.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=23187

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.