• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

۶۸ اثر ثبت ملی می‌شوند

  • کد خبر : 23170
  • 25 اکتبر 2023 - 20:56
۶۸ اثر ثبت ملی می‌شوند
گردشگرآنلاین - ۶۸ اثر به عنوان واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شدند که اشیاء متنوعی را شامل می‌شود.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، علیرضا ایزدی، مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی گفت: جدیدترین جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور با حضور اعضای حقیقی و حقوقی شورا، اول آبان‌ماه ۱۴۰۲ جاری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه، ۷۴ پرونده در قالب آثار تاریخی منقول از سوی ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری تهران، قم، فارس و خوزستان در شورای ملی ثبت ارائه شد و در پایان بررسی پرونده ها، ۶۸ اثر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی و ۳ اثر واجد ثبت در فهرست آثار باارزش تاریخی (فهارس ذیربط آثار ملی) شناخته شدند.

قرآن خطی شاهچراغ

قرآن خطی شاهچراغ

ایزدی اضافه کرد: در جلسه مشورتی شورای ثبت ملی منقول نیز ارزش‌گذاری دو اثر بر اساس معیارهای ثبت، فاقد ارزش قرارگیری در فهرست آثار ملی و فهارس ذیربط تشخیص داده شد و یک اثر هم به دلیل تکمیل مطالعات پژوهشی و تدقیق معیارها و مستندات ارائه شده از دستور جلسه خارج شد تا پس از تکمیل مطالعات، مجدداً به شورا ارائه شود.

بیشتر بخوانید:
«مقابله با قاچاق اشیاء تاریخی» موضوع یک کارگاه آموزشی
اشیاء کشف شده در نهاوند به همدان منتقل شد
پاسارگاد یک موقعیت بین‌المللی منحصر به فرد است

به گفته این مقام مسئول در معاونت میراث فرهنگی، از ۷۴ اثر ارائه شده به شورا، ۵۷ اثر از مجموعه‌های نفیس تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ۱۷ اثر متعلق به بخش خصوصی و دیگر نهادهای دولتی بود، که در این میان می‌توان به آثار شاخصی همچون ۸ کتاب قرآن خطی نفیس متعلق به سازمان حج و زیارت و آستان مقدس شاهچراغ(ع)، مجموعه لوازم شخصی برجای مانده از سیدجمال‌الدین اسدآبادی متعلق به موزه مجلس شورای اسلامی، ۱۱ تخته فرش نفیس تاریخی متعلق به موزه فرش، ۲ اثر شامل مجموعه آثار با عنوان شیشه‌های لوله‌ای متعلق به معبد چغازنبیل با قدمت ایلامی میانه، ۱۳ تابلو تاریخی با تکنیک رنگ روغن و تعدادی از لوازم و ابزارآلات تاریخی علمی و اشیاء موزه‌ای و مجسمه های نفیس هنری اشاره کرد.

ایزدی یادآور شد: آثار فرهنگی ارائه شده به شورای ثبت آثار ملی منقول، دارای قدمتی از هزاره‌های پیش از میلاد تا دوره اسلامی و معاصر را شامل می‌شدند که مهر تأییدی بر غنای فرهنگی ایران و جایگاه هنر در کشورمان است.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی اظهار داشت: الواح ثبتی آثار تأیید شده از سوی شورای ملی ثبت آثار منقول، صادر و پس از تکمیل تشریفات قانونی به متولیان حفاظت از اثر، ابلاغ و تحت حفاظت قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرند.

منبع: میراث آریا 

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=23170

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.