• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
سرپرست اداره میراث فرهنگی جرقویه:

۹۰ درصد هنرمندان صنایع‌دستی جرقویه بیمه نیستند

  • کد خبر : 10683
  • 27 آگوست 2022 - 14:21
۹۰ درصد هنرمندان صنایع‌دستی جرقویه بیمه نیستند
گردشگرآنلاین - سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جرقویه گفت: بیش از ۹۰ درصد هنرمندان شاغل در صنایع دستی بیمه نیستند و مجبور هستند که بیمه خود را آزاد پرداخت کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین از اصفهان، مهدی میرحاج درباره وضعیت آثار تاریخی و گردشگری شهرستان جرقویه، اظهار کرد: تاکنون نزدیک به ۲۰۰ بنای تاریخی در جرقویه شناسایی شده است که از این تعداد ۲۵ اثر به ثبت آثار ملی رسیده است. شهرستان جرقویه دارای ۲۱ روستا است که تمام این روستاها دارای بافت تاریخی هستند و به تنهایی می‌توانند گردشگران زیادی را به خود جذب کنند.

وی افزود: همچنین ۹ اثر به عنوان میراث ناملموس شهرستان جرقویه به ثبت ملی رسیده است. ارگ محمدآباد، موزه مردم شناسی، دریاچه نمکِ خارا و تپه‌هایِ ماسه‌ای حسن‌آباد مکان‌هایی هستند که بیشترین گردشگر را در سال به خود جذب می‌کنند. پارک ملی کلاه قاضی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان محسوب می‌شود که در کنار دیگر جاذبه‌های طبیعی جرقویه مانند دریاچه نمک خارا و تپه‌های ماسه‌ای حسن آباد زیبایی‌های زیادی را در خود جای داده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان جرقویه، تصریح کرد: بیشتر این آثار تاریخی به مرمت اضطراری و بازسازی نیاز دارند و اگر تنها ۲۵ اثر ثبت شده ملی را در نظر بگیریم برای مرمت این بناها به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است چراکه مرمت هر بنا حداقل یک میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

میرحاج گفت: زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان جرقویه زیاد فراهم نیست به همین دلیل تلاش کردیم برای توسعه این زیرساخت‌ها از ظرفیت‌های بخش خصوصی بهره ببریم. در حال حاضر ۱۲ خانه بومگردی داریم که تعدادی از این خانه‌ها بدون مجوز فعالیت می‌کنند که به دلیل شیوع ویروس کرونا تقریباً تمام این خانه‌ها تعطیل هستند.

وی ادامه داد: این تعداد خانه بومگردی برای اسکان گردشگران در ایام نوروز و تعطیلات رسمی کافی نیست و باید مراکز اقامتی این شهرستان توسعه یابد. بیشتر مسافرانی که به جرقویه می‌آیند در گذشته ساکن این شهر بوده‌اند و از مراکز اقامتی کمتر استفاده می‌کنند. زیرساخت‌های فعلی گردشگری جرقویه توسط بخش خصوصی ایجاد شده و باید از پتانسیل سرمایه‌گذاران در توسعه گردشگری این شهرستان بهره ببریم.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان جرقویه، گفت: مهم‌ترین نیاز فعلی این شهرستان تهیه و تدوین طرح جامع گردشگری است که برای این منظور علاوه بر تأمین اعتبار، توسعه زیرساخت‌های گردشگری نیز ضروری است.

میرحاج افزود: اکنون ۲۰ رشته فعال در صنایع دستی داریم که در این رشته‌ها حدود ۳۰۰ هنرمند فعالیت می‌کنند. گیوه‌دوزی، قالیبافی، چادر بافی، گلیم بافی، میناکاری، قلم‌زنی و خورجین بافی از جمله رشته‌های فعال و رایج در شهرستان جرقویه هستند. بیش از ۹۰ درصد این هنرمندان بیمه نیستند و مجبور هستند که بیمه خود را آزاد پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: جرقویه شهرستانی تازه تأسیس است و باید اعتبارات بیشتری به آن تخصیص یابد و به اعتبارات اداره میراث شهرستان نیز توجه ویژه شود. لزوم بیمه هنرمندان شاغل در صنایع دستی یکی دیگر از مطالبات مهم هنرمندان و این اداره است.

۹۰ درصد هنرمندان صنایع‌دستی جرقویه بیمه نیستند

۹۰ درصد هنرمندان صنایع‌دستی جرقویه بیمه نیستند

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=10683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.