• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

پله‌های دروازه مهریز؛ اعجابی شگرف در دنیای خواستن و اراده

  • کد خبر : 24359
  • 16 مارس 2024 - 5:00
پله‌های دروازه مهریز؛ اعجابی شگرف در دنیای خواستن و اراده
یکی از مهمترین ویژگی‌های آب انبار دروازه مهریز، وجود پله‌های بسیار زیبایی است که در این مجموعه تاریخی و زیرزمینی وجود دارد.

هر شخصی که به آب‌انبار دروازه مهریز مراجعه می‌کند، ابتدا با پله‌های زیبا و خاص این مجموعه مواجه می‌شود، پله‌هایی که با ظرافت بسیار خاصی اجرا شده‌اند و در حال حاضر با نورپردازی زیبا گردشگران را به خود جذب می‌کنند.
پله‌های که به آب انبار راه داشته‌اند به علت عدم رسیدگی و مرمت نشدن و علاوه برآن به دلیل بی‌توجهی بازاریان و هدایت فاضلاب به سمت این پله‌ها به شدت تخریب شده بودند و حدود ۶ تا ۷ پله به طورکلی ناپدید شده بود در نتیجه مرمت این بخش به زمان و دقت بیشتری نیاز داشت.
ما برای ترمیم این بخش ماه‌ها به دنبال آجر مناسب بوده‌ایم و آجرهایی که برای مرمت این پله‌ها به کار رفته‌اند حداقل صد سال قدمت دارند. نتیجه این تلاش‌ها شباهت زیاد پله‌ها به شکل اصیل و ابتدایی خود می‌باشد.
از کف بازار تا مخزن آب انبار ۷۲ پله وجود دارد که در تمامی این پله‌ها تقارن و اصول هندسی به صورت کامل رعایت شده و این نشان دهنده نهایت دقتی است که در معماری اصیل ایرانی اسلامی نسبت به ساخت بناها وجود داشته است.
پله‌های این مجموعه شامل دو بخش است که با پایان یافتن بخش نخست آن، به مجموعه‌ای از بازار قدیمی یزد راه پیدا می‌کنیم که به صورت کامل دست‌کند بوده و قدمت بالغ بر ۸۰۰ سال داشته است.
بخش دوم این پله‌ها اما ما را به مخزن آب انبار و قسمت پاشیر آن می‌رساند، مخزنی که بیش از ۴۰۰ سال قبل برای نگهداری و تامین آب شرب مورد نیاز مردم احداث شده است.

پله‌های ورودی آب انبار دروازه مهریز و محل وارد شدن سربازان از قلعه ورودی شهر در دروازه مهریز

پله‌های ورودی آب انبار دروازه مهریز و محل وارد شدن سربازان از قلعه ورودی شهر در دروازه مهریز

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=24359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.