• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

بازدید بیش از ۲۷ هزار نفر از موزه فرش در سال جاری

  • کد خبر : 24294
  • 27 فوریه 2024 - 11:03
بازدید بیش از ۲۷ هزار نفر از موزه فرش در سال جاری
گردشگرآنلاین - مدیر موزه فرش ایران با اشاره به ویژگی‌های این موزه از بازدید بیش از ۲۷ هزار نفر از موزه فرش در سال جاری خبر داد.

آنییبه گزارش گردشگرآنلاین –  محمد جواد اینانلو عصر امروز دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل موزه فرش برگزار شد، اظهار کرد: از زمان مدیریت در موزه فرش ۸ ماه می‌گذرد و در طول ۸ ماه گذشته ۵ رویداد را در موزه فرش برگزار کردیم که مورد استقبال علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار گرفت. در این مدت ۸ مورد نیز کارگاه آموزشی و ورک‌شاپ برگزار شد که ۶۰۰ نفر از این کارگاه آموزشی استفاده کردند که باعث تقویت پیوند بین گذشته و آینده بود.

مدیر موزه فرش افزود: اعتقاد ما بر این است که موزه باید جان داشته باشد برای همین مخالف نمایش جسدوار آثار در موزه‌ها هستیم هر کدام از این آثار حرف‌هایی برای گفتن دارند و موزه نباید تنها صرفا محلی برای بازدید باشد.

اینانلو سپس به آمار بازدیدکنندگان از موزه اشاره کرد و گفت: ۱۷ هزار و ۴۹۹ نفر در سال ۱۴۰۱ و ۲۷ هزار ۵۳۷ نفر از ابتدای سای جاری تا امروز از موزه بازدید کرده‌اند.

او افزود: با توجه به شعار ایکوم به موضوع آموزش توجه جدی شده و امسال و در سال آینده برنامه‌های آموزشی را تدارک دیده‌ایم.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره شیوه نگهداری قالی‌ها، گفت: برنامه‌ای را تدوین کردیم که ۳۰ درصد فرش‌ها باید بروزرسانی شوند. این کار در مدت ۸ ماه گذشته انجام شد و فرش‌هایی را به مخزن منتقل کردیم و فرش‌های دیگری را جایگزین کردیم.

اینانلو به روشنایی موزه نیز اشاره کرد و افزود: درباره نور و روشنایی موزه نیز اتفاقات بسیار خوبی افتاده است و خوشبختانه شاهد کارهای جدیدی در موزه هستیم. این در حالی است که حوض‌خانه نیز ساماندهی شده است و اقدامات مرمتی در سالن آمفی‌تئاتر انجام شده و این سالن اکنون تجهیز و نو شده است.

مدیر موزه فرش اضافه کرد: همچنین در این مدت درباره فیلتر تصفیه هوای این مکان نیز اقداماتی را انجام دادیم. این در حالی است که در تعامل با شهرداری مقرر شده تا شهرداری منطقه شش درباره ساماندهی فضای سبز و درختان موزه با ما همکاری داشته باشد.

او به برنامه‌های موزه فرش در سال آینده نیز اشاره کرد و ادامه داد: اولین برنامه سال ۱۴۰۳ نیز این است که حوض‌های دم در مرمت و ساماندهی خواهد شد و از طریق سازمان زیباسازی شهرداری تهران این حوض‌ها مرمت و به شکلی که قبلا بودند در خواهند آمد.

اینانلو در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای افزایش بازدیدکنندگان از موزه نیز گفت: روایتگری در موزه و انجام رویدادها می‌تواند باعث افزایش بازدیدکنندگان شود. همچنین رویدادهایی که برگزار می‌کنیم خود باعث روایت‌گری می‌شود.

او گفت: در این رابطه همچنین قصه هر فرش را به صورت الکترونیک به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و چینی داریم تهیه می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:
صادرات ۳۲ میلیون دلاری فرش دستباف در ۶ ماه
برگزاری نمایشگاه و جشنواره فرش دستباف بجنورد در اواخر بهمن ماه
برگزاری جشنواره قالی کرمان کلید خورد
تداوم روند نزولی صادرات فرش دستباف
دولت از شناسنامه‌دار شدن فرش ایرانی حمایت می‌کند؟

او به اهمیت برگزاری رویداد اشاره کرد و گفت: در این مکان ۱۰۱ اثر داریم و این‌ها ظرفیتی است که می‌توان از آن‌ها در معرفی آن استفاده کرد.

مدیر موزه فرش همچنین از تلاش‌ها برای معرفی موزه فرش خبر داد و گفت: خیلی از افراد در تهران موزه فرش را بلد نیستند و ما تلاش می‌کنیم موزه فرش به یک آدرس تبدیل شود.

اینانلو سپس به تشریح دیگر اقدامات مهم در این موزه در ۸ ماهه گذشته اشاره کرد و یادآور شد: نورپردازی محیطی و سامان‌دهی و تجهیز دوربین‌های موزه دو اقدام مهم در ۸ ماه گذشته است. همچنین با شهرداری به توافق رسیدیم تابلوهای پرچمی در میادین اصلی نصب شود.

او درباره نمایشگاه فرش‌های دستبافت عرسین نیز گفت: نمایشگاه فرش عرسین در موزه فرش در حال برگزاری است. آقای عرسین یک کارآفرین است و به صورت خودجوش و داوطلبانه تقاضای برگزاری نمایشگاه در موزه فرش را داشته که مورد موافقت قرار گرفته و در حال حاضر این نمایشگاه در محل موزه فرش در حال برگزاری است.

او ادامه داد: ساختار نمایش آثار در این مکان به شکل سابق و اولیه است. در پایین هر فرش یک حائل و نیز یک تابلو برای معرفی فرش نصب شده است. با این‌حال نیازمند افزایش تعداد نیروهای یگان حفاظت هستیم. البته نوع و ساعت بازدید از آن به گونه‌ای است که قابلیت صیانت و حفاظت از فرش‌ها در موزه وجود دارد.

مدیر موزه فرش اضافه کرد: با حضور مهندس ضرغامی در وزارت میراث‌فرهنگی، اعتبارات مناسبی به موزه فرش اختصاص یافته و برنامه‌های گوناگونی را برای این مکان در نظر گرفته‌ایم.

او در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: حلقه مفقوده در حوزه فرش، تحقیق و توسعه است. برای همین کارهایی را در این باره انجام دادیم یکی از این کارها برگزاری نمایشگاه عرسین است.

برگرفته از وب سایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=24294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.