• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

کانالهای آب دروازه مهریز

  • کد خبر : 24378
  • 16 مارس 2024 - 5:59
کانالهای آب دروازه مهریز
2 کانال آب در مجموعه تاریخی دروازه مهریز به سادگی می‌تواند تمام علم و تجربه متخصصین قنات را به چالش بکشاند که چگونه این کانالها ایجاد شده است.

شاید شما به عنوان یک بازدید کننده به سادگی از کانال‌های طرفین گذرگاه عبور کنید اما از نظر معماری حفر چنین کانالی در عمق هشت متری زمین با سختی خاک چیلو امری تقریبا غیر ممکن است.
با اینکه اطلاعات دقیقی از طول این کانال‌ها در دست نیست اما چیزی که واضح است راه داشتن این کانال‌ها به خانه افراد مشهور مثل: کلاه‌دوزها و صدری‌هاست و نکته‌ای که حل معمای این کانال‌ها را سخت می‌کند این است که عبور از این کانال‌ها برای انسان با کوچک‌ترین جثه هم بسیار سخت و حتی ناممکن است و حال باید به این سوال پاسخ داد که چنین کانالهای باریک و طولانی را در سخت ترین خاک جهان چگونه و با چه تجهیزاتی حفر کرده‌اند.
شاید این کانالهای آب را بتوان به عنوان یکی از عجیب‌ترین معماهای مجموعه تاریخی دروازه مهریز و از اعجاب انگیزترین اقدامات معماران پیشین یزد دانست.
۱۱- پاشیر آب انبار:
زمانی که شما به قسمت پایینی دروازه مهریز مراجعه می‌کنید در مقابل شما راهرویی قرار دارد که به مخزن آب انبار راه دارد؛ درگذشته اما این مسیر مسدود بوده و در ورودی همین بخش، یک پاشیر سنگی وجود داشته که مردم از طریق آن آب مورد نیاز خود را برداشت می‌کردند.
متاسفانه در حال حاضر از آن پاشیر اثری در دست نیست و تیم مرمت مجموعه دروازه مهریز برای آنکه شرایط به خوبی در این مجموعه برای بازدیدکنندگان تداعی شود، یک شیر برنجی در کنار ورودی مخزن تعبیه کردند که متصل به آب شهری هم هست.

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=24378

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.