• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

دست بافته‌های عشایری شناسنامه دار می‌شوند

  • کد خبر : 23715
  • 18 نوامبر 2023 - 21:00
دست بافته‌های عشایری شناسنامه دار می‌شوند
گردشگرآنلاین - دبیر میز ملی گردشگری عشایر گفت: یکی از اقداماتی که در میز ملی گردشگری عشایر دنبال می‌شود، شناسنامه دار شدن دست بافته‌های عشایری است که رایزنی‌ها در این باره با سازمان صنایع دستی انجام شده است.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، اسماعیل خسروانی در نشست خبری اظهارداشت: هدف ما در برگزاری نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر به میزبانی شیراز، معرفی قومیت‌ها نیست بلکه این رویداد جنبه گردشگری تخصصی دارد.

وی ادامه داد: نمایندگان همه تیره‌های عشایر در این رویداد شرکت کرده‌اند.

دبیر میز ملی گردشگری عشایر خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ایران بیشترین تنوع قومی در دنیا را دارد اما متاسفانه در گردشگری قومی در رتبه پنجم جهان قرار داریم.

خسروانی تصریح کرد: در مقوله گردشگری و تجربه ‌گرایی گردشگری عشایر نیز کار نشده و پس از ۱۰ سال میز ملی گردشگری عشایر توسط دفتر توسعه گردشگری داخلی راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به وجود ۱۰۴ ایل و ۱۸ قبیله اصلی در ایران که شامل آداب و پوشش و خوراک می‌شود، عنوان کرد: گردشگری پایدار مهمترین رویکردی است که ما در میز ملی گردشگری عشایر دنبال می‌کنیم.

دبیر میز ملی گردشگری عشایر تاکید کرد: تلاش ما این است که عشایر با گردشگری به نوعی خودکفا شوند، چرا که مدرنیت در حال ورود به زندگی عشایر است.

خسروانی با بیان اینکه سازماندهی فعالان بومی، مهمترین کار میز ملی گردشگری عشایر است، ادامه داد: در تلاشیم تا یک برند بین‌المللی گردشگری عشایر ایجاد کنیم.در این راستا یک لوگو برگرفته از یک بز کوهی ۷ هزار ساله طراحی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در راستای برگزاری این رویداد، کلاس آموزشی برای عشایران نیز برگزار شد.

دبیر میز ملی گردشگری عشایر همچنین با بیان اینکه تورهای عشایر ساماندهی می‌شوند، گفت: یکی از رویکردهای ما در این میز، حفظ محیط زیست است.

خسروانی خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در میز ملی گردشگری عشایر دنبال می‌شود، شناسنامه دار شدن دست بافته‌های عشایری است که رایزنی‌ها در این باره با سازمان صنایع دستی انجام شده است.

وی در خاتمه از همکاری مدیرکل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مسئول توسعه گردشگری کشاورزی و امور بین‌الملل سازمان جهادکشاورزی استان فارس، مجری این رویداد، مسئول هماهنگی  معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس، کارگزاران شهرداری و اصحاب رسانه در برگزاری نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر تقدیر کرد.

دهکده دائمی گردشگری عشایر در آینده‌ای نزدیک در فارس اجرایی می‌شود

مسئول هماهنگی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس نیز در ادامه این نشست بیان کرد: این رویداد با حضور عشایر استان‌های‌ کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، عشایر قشقایی، ترکمن، عرب، باصری و‌…برگزار شد.

روح‌الله روانشاد ادامه داد: این رویداد با رویکرد حضور گردشگران داخلی و خارجی در حوزه عشایر در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: تلاش شد تا در راستای برگزاری این رویداد، ورکشا‌پ‌های تخصصی ویژه گردشگری عشایر برگزار شود تا سبک و زندگی عشایر در بخش صنایع دستی، آداب و رسوم و…به نمایش گذاشته شود.

مسئول هماهنگی  معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس خاطرنشان کرد: پروتکلی توسط میز ملی گردشگری عشایر تنظیم شده که بر اساس آن ایل‌راهها، مکان‌های کوچ و اسکان موقت و دائم جانمایی می‌شود و همچنین بسته‌های تور تدوین و به آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌شوند.

روانشاد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: برای نخستین بار بافت سیاه‌چادر که در حال منسوخ شدن است، در این رویداد به نمایش گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: چه در گذشته و چه اکنون، یک منبع اطلاع‌رسانی واحد برای گردشگران حوزه عشایر نداریم.

بیشتر بخوانید:
سیاست راهبردی ما اسکان عشایر نیست
معرفی پتانسیل‌های عشایر فارس به مسافران نوروزی
نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر در شیراز برگزار می‌شود

مسئول هماهنگی  معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک تورهای ویژه گردشگری عشایری اجرایی خواهد شد، اعلام کرد: دهکده دائمی گردشگری عشایر در آینده‌ای نزدیک نیز در فارس اجرایی می‌شود.

روانشاد در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: طرحی تحت عنوان طرح جامع گردشگری عشایر در حال تدوین است که وظایف تمام دستگاه‌ها، استانداردها، قیمت‌ها و …در آن مشخص است و توسط سایت اعلامی بارگزاری می‌شود.

حمیدرضا صفرپور، مجری نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر نیز در این نشست عنوان کرد: از آنجا که یکی از اهداف اصلی این میز خودکفایی عشایر است، تلاش شد تا در کنار حضور نمایشی اقوام، غرفه‌داران به سمتی هدایت شوند که برای آنها درآمدزا باشد.

وی تصریح کرد: برخلاف دیگر جشنواره‌های اقوام، هیچ هزینه‌ای از اقوام حاضر در این رویداد گرفته نشده است.همچنین اسکان شبانه اقوام شرکت کننده به تعداد ۶۸ نفر هم با کمک دستگاههای مختلف به ویژه جهاد کشاورزی فارس فراهم شده است.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=23715

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.