• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

مروری بر سفر ضرغامی به کردستان و کرمانشاه

  • کد خبر : 22509
  • 27 سپتامبر 2023 - 11:36
مروری بر سفر ضرغامی به کردستان و کرمانشاه
ضرورت خدمات دهی به زوار حسینی در مرز باشماق تا تبدیل جوانرود به قطب گردشگری تجاری از جمله اقدامات و تاکیداتی است که در سفر وزیر ضرغامی به کردستان و کرمانشاه انجام شد.

در ربه گزارش گردشگرآنلاین، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سفر ضرغامی به کردستان، وی صبح روز شنبه ۴ شهریورماه ١۴٠٢ و هم‌زمان با سومین روز از هفته دولت، از طریق فرودگاه سنندج وارد استان کردستان شد و مورد استقبال رسمی استاندار و جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی،مسئولان استانی و شهرستان و رسانه‌های گروهی کردستان قرار گرفت.

مروری بر سفر ۲روزه وزیر میراث‌فرهنگی به کردستان و کرمانشاه/ از ضرورت خدمات دهی به زوار حسینی در مرز باشماق تا تبدیل جوانرود به قطب گردشگری تجاری

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بدو ورود به کردستان در جمع خبرنگاران استان در سنندج، هدف از سفر خود به کردستان را پیگیری مأموریت‌های وزارتخانه‌ و دعوت نمایندگان مجلس برای بازدید از شهرهای مختلف این استان با هماهنگی استاندار کردستان عنوان کرد.

مهندس ضرغامی در این سفر، کردستان را دارای قدمتی تاریخی و مهد فرهنگ، هنر و تمدن ایران زمین و افتخاری برای ملت ایران نام برد و گفت: علی‌رغم اینکه در اوایل انقلاب، دشمنان نگاه پرطمعی به این استان داشتند اما با آگاهی، سلحشوری و هوشیاری مردم این منطقه توطئه‌های دشمنان خنثی شد.

وزیر میراث‌فرهنگی اظهار کرد: همه جای ایران مقصد گردشگری بوده و دارای ظرفیت‌های طبیعی و میراثی فراوان است اما کردستان یک استان استثنایی به‌لحاظ طبیعی و توریسم است و با داشتن مرز باشماق مریوان می‌تواند ظرفیت بسیار مناسبی برای تردد زائران عتبات عالیات باشد.

او افزود: این مرز بین‌المللی به‌عنوان یکی از مرزهای شش‌گانه برای دومین سال پیاپی افتخار میزبانی از تردد و میزبانی زوار اربعین حسینی را دارد.

مهندس ضرغامی بیان کرد: توصیه ما به زائران اربعین این است که کردستان و مرزهایی همانند باشماق را برای تردد انتخاب کنند چرا که هم آب‌وهوای مناسب‌تری دارد و هم فرصت مناسبی برای آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری کشور است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سپس در نخستین گام از سفر خود به کردستان، از پروژه هتل شادی ٢ سنندج بازدید و در گفت‌وگو با مجری این پروژه، مسائل و مشکلات پیش‌روی این طرح را مورد بررسی قرار داد. ساخت این هتل چهارستاره که توسط بخش خصوصی با پیشرفت ٨٠ درصدی در حال انجام است، در مساحت ٣ هزار مترمربع و زیربنای ١٠ هزار مترمربع، در ١٠ طبقه دارای ۶۴ اتاق و ٢٠٠ تخت و امکاناتی ازجمله رستوران، سالن کنفرانس و اجتماعات است که با بهره‌برداری از آن برای ۵٠ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

مروری بر سفر ۲روزه وزیر میراث‌فرهنگی به کردستان و کرمانشاه/ از ضرورت خدمات دهی به زوار حسینی در مرز باشماق تا تبدیل جوانرود به قطب گردشگری تجاری
سفر ضرغامی به کردستان و کرمانشاه

او در ادامه ماموریت خود به استان کردستان، از پروژه احداث مجتمع گردشگری الماس غرب بازدید و در جریان روند مسائل و مشکلات این طرح گردشگری قرار گرفت. این طرح گردشگری نیز با پیشرفت فیزیکی ٩٠ درصدی در فضایی به مساحت ٨ هزار و ٨٠٠ مترمربع و با سرمایه‌گذاری ٧٠ میلیارد تومان، متشکل از ۵٠ میلیارد تومان آورده شخصی و ٢٠ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حال ساخت است.

مجتمع گردشگری الماس غرب در ٣ طبقه با ٣٢ تخت و با کاربری اقامتی، پذیرایی و تفریحی دایر و با بهره‌برداری از برای ۵٠ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین با حضور در دفتر امام جمعه سنندج، حضور روحانیون و علمای اهل سنت و رهنمودهای وحدت‌بخش آنان را فرصتی مغتنم برای کشور دانست و گفت: این قشر زمینه‌ساز تقویت وحدت ملی و نقطه امیدی برای خنثی کردن توطئه‌های دشمنان هستند.

مهندس ضرغامی با تاکید بر اینکه باید بخشی از دین خود را به مردم استان کردستان ادا کنیم، یادآور شد: درخواست و مطالبات امام‌جمعه سنندج را در هیات دولت مطرح کرده و اجرای آن‌ها را اولویت برنامه‌ریزی‌ها قرار خواهیم داد.

او سپس از موزه مردم‌شناسی خانه کُرد سنندج بازدید و در جریان کارهای در دست اقدام برای حفاظت و صیانت از این بنای تاریخی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:
شادی مردم استان کردستان بعد از ثبت جهانی اورامان
موزه مسجد و موزه کلیسا در سنندج راه‌اندازی می‌شود
ضرغامی میزبان ۱۴ نماینده استان‌های شمالی گردشگرپذیر کشور شد

وزیر میراث‌فرهنگی این مکان تاریخی را ظرفیتی منحصربه‌فرد برای استان کردستان و کشور دانست و گفت: متولیان امر باید با شناسایی و معرفی این ظرفیت‌ها و همچنین فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌های این حوزه و جذب گردشگر در استان گام بردارند. خانه کُرد را می‌توان گنجینه فرهنگ، هنر و تاریخ مردم کردستان نام برد که امروزه به‌عنوان موزه مردم‌شناسی در شهر سنندج مورد بازدید گردشگران و علاقمندان قرار می‌گیرد.

او در ادامه از مسجد جامع سنندج(مسجد دارالاحسان) به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین بناهای تاریخی در استان کردستان بازدید کرد.

مهندس ضرغامی به خبرنگاران حاضر در این مکان تاریخی گفت: با وجود افزایش ۵٠ درصدی بودجه مرمت در دولت مردمی، به‌دلیل کثرت ابنیه تاریخی که حدود ٣۵ هزار بنای ثبت شده ملی موجود است، اعتباراتی که برای این بخش در نظر گرفته می‌شود کفایت مرمت این بناهای تاریخی را نمی‌کند.

او با بیان اینکه برای مرمت بناهای تاریخی، راه‌های مختلفی از جمله مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شده است، افزود: صندوق احیا و توسعه این وزارتخانه، با ماموریت تسریع در این حوزه، بناهای تاریخی را پس از برگزاری مزایده در اختیار کسانی که اهلیت دارند با کاربری‌های تعریف شده برای دوره زمانی مشخصی قرار خواهد داد.

وزیر میراث‌فرهنگی سپس راهی شهرستان مریوان و مرز باشماق شد تا در جریان اجرای پروژه‌های زیرساختی انجام شده و وضعیت خدمات‌دهی به زوار حسینی قرار گیرد.

او در بدو ورود به مرز باشماق مریوان مورد استقبال گرم نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار مریوان و جمعی از مردم و مسئولان شهرستان قرار گرفت. این مرز بین‌المللی یکی از مرزهای شش‌گانه در نظرگرفته‌شده برای تردد و میزبانی زوار اربعین حسینی است که امسال برای دومین سال پیاپی افتخار میزبانی از عاشقان کربلای معلی را دارد، عاشقانی که با آرامش و طمانینه مثال زدنی در حال گذر از خروجی مرز و ورود به کشور عراق هستند. استقرار کامل موکب‌ها، آماده باش مراکز درمانی و استقرار بیمارستان‌های صحرایی، تردد سریع و بدون مشکل زائران از گیت‌ها و بسیج تمامی امکانات دستگاه‌های متولی و به‌ویژه مردم مهمان‌نواز مریوان از دیدنی‌های قابل توجه مرز باشماق بود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن بازدید از موکب‌های مستقر در ورودی مرزباشماق، در موکب رسانه‌ای وحدت و ارتباط مستقیم با شبکه کردستان حاضر شد تا گزارشی از وضعیت خدمات‌رسانی به زوار را به اطلاع عموم برساند.

سید عزت‌الله ضرغامی در این برنامه گفت: استان کردستان به‌دلیل داشتن طبیعت بکر و بسیار زیبا با مردمانی مهمان‌نواز و مهربان همواره مقصد مسافران و گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است.او افزود: شهرستان مریوان نیز با جاذبه‌های بالقوه از جمله دریاچه زریوار و جنگل‌های سرسبز اطراف آن ظرفیتی مهم است که باید در سطح ملی معرفی شود.

وزیر میراث‌فرهنگی با اعلام رضایت از زیرساخت‌های ایجاد شده و نحوه خدمات‌دهی به زوار اربعین حسینی در این شهرستان یادآور شد: امید است با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای خدمات‌دهی و جلب رضایت مسافران و زائران اربعین حسینی بیش از پیش اقدام شود.

مهندس ضرغامی سپس با بدرقه مردم و مسئولان، از شهرستان مریوان به‌سمت منطقه جهانی هورامان/ اورامانات عازم شد.

مروری بر سفر ۲روزه وزیر میراث‌فرهنگی به کردستان و کرمانشاه/ از ضرورت خدمات دهی به زوار حسینی در مرز باشماق تا تبدیل جوانرود به قطب گردشگری تجاری
سفر ضرغامی به کردستان و کرمانشاه

ورود وزیر میراث فرهنگی به اورامانات

سیدعزت‌الله ضرغامی، شنبه شب ۴ شهریورماهم‌زمان با هفته دولت به‌منظور بازدید از چند پروژه و بازدید از استان کرمانشاه با استقبال فرماندار پاوه و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وارد این استان شد.

بازدید از غار قوری قلعه در سفر ضرغامی به کردستان

سید عزت الله ضرغامی در ادامه سفر به استان کرمانشاه از مجموعه گردشگری غار قوری قلعه شهرستان روانسر بازدید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن بازدید از غار قوری قلعه و گفتگو با گردشگران از خدمات جانبی ارائه شده در محوطه این مجموعه گردشگری بازدید کرد.

غار قوری قلعه به‌عنوان طولانی‌ترین غار آبی دنیا با بیش از ۳۵۰۰ متر طول که ۴۵۰ متر آن بار بازدید کنندگان قابل بازدید است.

توجه ویژه به حوزه گردشگری هورامان اورامانات

سید عزت الله ضرغامی در سفر به استان کرمانشاه با حضور در شهرستان پاوه از پروژه گردشگری شهری بام این شهر بازدید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بازدید با بیان اینکه منطقه جهانی هورامان/ اورامانات ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری دارد، گفت: اجرای پروژه‌های با محوریت گردشگری توسعه این منطقه را به دنبال دارد.

او افزود: با توجه به موقعیت مکانی این پروژه در بام شهر پاوه می‌تواند جذابیت‌های ویژه‌ای برای این شهر توریستی فراهم کند.

افتخار صنایع‌دستی کشور در سطح جهانی

سید عزت الله ضرغامی در سفر به استان کرمانشاه از روستای زنان گیوه باف میوان شهرستان پاوه بازدید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در این بازدید اظهار کرد: در این روستا نمونه کارهایی از دست بافته‌های زنان هنرمند میوان دیدیم که در طرح و رنگ بسیار متنوع و کاربردی هستند.

او ضمن تقدیر از همکاران میراث‌فرهنگی و مسئولان روستا برای سامان‌دهی چنین مجموعه‌ای، افزود: آموزش، تنوع بخشی، به روز کردن، گذر از سنت، متناسب سازی با ذاعقه نسل جدید و کاربردی کردن همان چیزی که ما از صنایع‌دستی می‌خواهیم و به راستی این روستا نمادی از همه سیاست‌هایی است که ما در حوزه صنایع‌دستی دنبال می‌کنیم.مهندس ضرغامی تصریح کرد: من این همه تنوع و نوآوری را در کمتر جایی در حوزه صنایع‌دستی در کشور دیده‌ام.

او با بیان اینکه کمتر کسی این همه تنوع و نوآوری را در یک‌جا باور می‌کند، گفت: روستای ملی زنان گیوه باف میوان افتخاری برای صنایع‌دستی کشور در سطح جهانی است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خاتمه ضمن تقدیر از زحمات مدیر تعاونی زنان گیوه باف میوان، اظهار کرد: در این روستا با همت خود اهالی کار بزرگی صورت گرفته که می‌تواند به عنوان یک الگو در سطح کشور مطرح شود.در این بازدید تعدادی از بانوان شهرستان پاوه که به در حوزه راهنمای گردشگری چند زبانه فعالیت می‌کنند گوشه‌ای از فعالیت‌های خود را ارائه کردند که بسیار مورد توجه مهندس ضرغامی قرار گرفت.

مروری بر سفر ۲روزه وزیر میراث‌فرهنگی به کردستان و کرمانشاه/ از ضرورت خدمات دهی به زوار حسینی در مرز باشماق تا تبدیل جوانرود به قطب گردشگری تجاری
سفر ضرغامی به کردستان و کرمانشاه

تبدیل جوانرود به قطب گردشگری تجاری در کشور

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی در ادامه سفر خود به منطقه جهانی هورامان / اورامانات کرمانشاه، از بازارچه مرزی جوانرود بازدید کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این بازدید اظهار کرد: وجود بازارچه مرزی ظرفیت بزرگی برای شهرستان است و می‌تواند جوانرود را به قطب گردشگری تجاری تبدیل کند.

مهندس ضرغامی ایجاد زیرساخت‌های لازم برای افزایش ماندگاری گردشگر در این شهرستان را یکی از نیازهای اساسی برای تبدیل شدن جوانرود به قطب گردشگری عنوان کرد.

[ad_2]

برگرفته از وب سایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=22509

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.