• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

ورزش پشتوانه جسمی و روحی برای سالمندان

  • کد خبر : 17684
  • 15 ژانویه 2023 - 9:52
ورزش پشتوانه جسمی و روحی برای سالمندان
یادداشت حاضر با عنوان «ورزش پشتوانه جسمی و روحی برای سالمندان» توسط خانم مهتاب بلور در اختیار سرویس گردشگری ورزشی گردشگرآنلاین قرار گرفته است.

یادداشت – مهتاب بلور – زندگی از ارکان مختلفی تشکیل شده است و داشتن زندگی خوب به یک اصل مهم یعنی سلامتی وابسته است زیرا سلامتی منبع اصلی تامین انرژی روحی و جسمی برای پیشبرد اهداف و برنامه های فردی و اجتماعی در این مسیر مهم محسوب می شود.
بنابراین سلامتی فراتر از تامین نیازهای اولیه بدن است و امروز به عنوان یک دغدغه مهم بسیاری از افراد جامعه تعریفی از سبک زندگی آگاهانه برای هر مرحله و بازه سنی از عمر خود ندارند و عدم آگاهی چیزی جز هدر رفت فرصت ها و کاهش کیفیت زندگی ندارد.

یکی از ابعاد زندگی سالم ورزش است به عنوان پدیده ای که امروزه با جایگاهی ویژه و سطحی بالا و پر اهمیت در جهان به عنوان مولفه ای با دو شاخص جسمی و روحی مطرح شده است.
مطالعات مختلف نشانگر این موضوع است که ورزش علاوه بر تاثیر جسمی و تقویت فاکتور سلامتی،با اثراتی از جمله افزایش نشاط،کاهش استرس و اضطراب،افزایش اعتماد به نفس، ،تقویت حافظه و انرژی، قدرت تاثیرگذاری بر دیگران و آرامش روح و ذهن نیز همراه است.

از این رو و با نگاه به ابعاد مختلف تاثیر ورزش بر کیفیت و سبک زندگی می توان از آن به عنوان یکی از نیازهای اولیه بشر به ویژه در عصر حاضر یاد کرد.
فعالیت بدنی و ورزش در هر سنی ضروری است هر چند در شرایط مختلف انواع آن با یکدیگر متفاوت است اما با افزایش سن ممکن است افراد میزان فعالیت بدنی خود را کاهش داده و کمتر به ورزش و تحرک اهمیت قائل باشند.

در حالیکه ورزش منظم در هر گروه سنی سبب افزایش قدرت عضلانی،افزایش چابکی و تعادل بدن، ارتقا شاخصه‌های ذهنی و روحی، تقویت قدرت و استحکام استخوان ها،کاهش احتمال زمین خوردن و شکستگی های ناشی از آن و … می شود.

بر این اساس یکی از گروه های سنی نیازمند توجه ویژه به ورزش سالمندان هستند و طی تحقیقاتی که به دست آمده به طور تقریبی تمام افراد مسن توانایی انجام تمرینات ورزشی مناسب با شرایط خود را خواهند داشت.
ورزش در سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و ضروری است که افراد مسن و سالمند سعی کنند با ورزش کردن فعال بمانند تا از عواقب بی تحرکی ناشی از ورزش نکردن دور بمانند.فعالیت ورزشی، گذشته از اینکه موجب حفظ تحرک و استقامت و کاهش بروز بیماری ها می شود، باعث نشاط و ایجاد نیروی جوانی و همچنین برخورداری از یک زندگی سالم در دوران سالمندی است.

سالمندی دوران طلایی زندگی همه ما است زمانی که همگان نتیجه یک عمر زندگی ما را در جسم و روحمان ببینند برای اینکه جسم و روحی سالم در دوران سالمندی داشته باشیم و متاسفانه مانند برخی از سالمندان در بیمارستان ها و مطب دکترها متحمل دردهای روحی و جسمی نشویم بهتر است نسخه ای شفابخش که همه گروه های سنی با آن به نشاط می رسند یعنی ورزش را در هر سن و موقعیتی هستیم مورد توجه قرار دهیم.

در هر سنی هستیم می توانیم فارغ از آنچه که تا به حال بوده ایم برای وجود خود نشاط و سلامتی مهیا کنیم چرا که در سایه ورزش با افزایش سن هرگز توانایی های ما محدود نمی شود و این باور ما است که بر طبق عادت و روالی که از پیش در ذهن داریم ما را با مشکلاتی روبه رو می سازد.

با نگاهی اجتماعی به وضعیت سالمندان در کشور و دقت در محیط پیرامون تا به حال از خود پرسیده ایم که
وقتی در یک مکان عمومی قرار می گیریم حضور چند درصد از افراد میانسال را به شکلی مستقل شاهد هستیم؟!
فرض کنید وارد یک فروشگاه بزرگ میشویم
چندنفر از افراد در گروه سنی سالمندانی قرار دارند که پر انرژی و مستقل مشغول خرید هستند؟!

مهتاب بلور - ورزش پشتوانه جسمی و روحی برای سالمندان

مهتاب بلور – ورزش پشتوانه جسمی و روحی برای سالمندان

وقتی وارد یک مجموعه ورزشی میشویم کمتر افرادی را با سن ۶٠ به بالا شاهد هستیم که برای تعالی روح و جسم خود زمان گذاشته باشند با اینکه توانایی حضور در یک محیط ورزشی را دارند.
مهم ترین نکته در مشاهد این وضعیت حرکت در مسیری است که بتوان با آن
فضای ممکن را تغییر داد چراکه
جمعیت کشور در مسیر سالمندی رو به حرکت است و میتوان با تغییر در سبک زندگی امروز سالمندانی پرتوان و سلامت برای ادامه زندگی در آینده را شاهد بود و حتی این الگوی مبتنی بر توانمندی را در زندگی سالمندان امروز
نیز پیاده سازی کرد.
این وضعیت میتواند پیشامد یک انتخاب باشد چراکه سبک
زندگی یک انتخاب است و باید
برای توانمند سازی سالمندان با دانش روز و علم و مهارت تخصصی به ویژه مربیگری ورزشی در این حیطه ورود پیدا کرد تا پشتوانه ای موثر جهت تغییر سبک زندگی سالمندان و حرکت به سمت فرهنگ سلامت و توانمندی در تمام گروه های سنی فراهم آید.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=17684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.