به گزارش گردشگرآنلاین، موضوع گردشگری خوراک با توجه به ظرفیتهای غنی ایران در تنوع و تکثر غذاهای محلی و مختص هر استان از چندین جنبه برای توسعه صنعت گردشگری کشور حائز اهمیت است که یکی از مهمترین آنها برداشتن گامی بهسوی تحقق هدف و سیاست کلی این حوزه یعنی تنوعبخشی محصولات و توزیع سفر بهشمار میآید، تحقق این مهم میتواند بهعنوان جاذبهای جدید سبب هدایت گردشگران بهسوی مقاصد متنوع و کمتر شناختهشده شود.
گرچه اقدامات مطلوبی که در طول 6 سال گذشته از طریق برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای مختلف رویداد و… با هدف توسعه گردشگری غذا صورت گرفته است که قطع به یقین در خور ستایش و تقدیر است؛ اما باید گفت نکته حائز اهمیت که معمولاً از نظرها مغفول میماند این است که باید بگوییم علیرغم اجرای این اقدامات متأسفانه نتوانستهایم نتایج حاصل از آن را به مراکز گردشگری تعمیم دهیم و آن را اجرایی کنیم.
در حقیقت باید بگوییم متولیان دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری از زیرساختهای به وجود آمده در این زمینه استفاده بهینه و مطلوب نکردهاند و نتوانستهاند همچنان ایران را علیرغم وجود بیش از 2 هزار و 500 نوع غذا، 109 نوع نوشیدنی و انواع نان و شیرینی که مکتب آشپزی ایران را جزء یکی از سه مکتب اصلی خوراک در کنار مکاتب آشپزی رومی و چینی قرار داده است، به عنوان یک مقصد خاص و اصلی در زمینه گردشگری غذا به جهانیان معرفی کنند.
در همین راستا و به منظور تنویر ابعاد اقدامات انجام گرفته در وزارتخانه متولی یعنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای لزوم توسعه هرچه بیشتر این حوزه از گردشگری علیرضا دژبد، مدیر اجرایی رویداد ایران و گردشگری خوراک در سده نو با اشاره به این موضوع که دو سوم هزینه مربوط به سفر صرف خوراک میشود، گفت: با توجه به ظرفیت و پتانسیلهای موجود کشور ایران در این زمینه، در صورتی که بتوان کشور را به عنوان مقصدی برای گردشگری خوراک به جهانیان معرفی کرد میتوان به انتفاع اقتصادی و درآمدزایی سرشاری از آن محل دست یابیم.
تاکنون 37 شهر خلاق از 28 کشور در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده که رشت در سال 94 و همچنین کرمانشاه با حدود 80 نوع غذا و خوراک، 11 نوع نان، 20 نوع شیرینی و میان وعدههای مختص خود، در 27 آبان 1400 از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو به عنوان شهرهای خلاق خوراک انتخاب و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسید.
وی با اشاره به ثبت شهر رشت و کرمانشاه به عنوان شهرهای خلاق خوراک در فهرست جهانی یونسکو بیان کرد: این موضوع خود نیز مؤید ظرفیت غنی ایران در حوزه گردشگری خوراک است که امیدواریم در پرتو اقدامات صورت گرفته توسط وزارت میراث فرهنگی و بخش خصوصی بتوانیم ایران را به عنوان یکی از بزرگترین مقاصد گردشگری خوراک در جهان معرفی کنیم.
اقدامات وزارت میراث فرهنگی در راستای توسعه گردشگری خوراک در کشور
مدیر اجرایی رویداد ایران و گردشگری خوراک در سده نو با اشاره به این موضوع که حدود دو سال است که میز گردشگری خوراک با هدف برنامهریزی به جهت رونق این قسم از گردشگری در کشور از سوی معاونت گردشگری تشکیل شده است، تصریح کرد: در همین راستا انجمنها و کارگروههای مختلفی به جهت اجرای مراتب به صورت توأمان در بخش خصوصی دولتی شکل گرفته و آغاز به کار کرده است.
دژبد ادامه داد: به جهت اجرای فرآیند و هموار کردن مسیر ورود رسمی گردشگری خوراک به عنوان یکی از جاذبهها و محصولات جدید قابل عرضه در سبد صنعت گردشگری کشور، شبکه استانی گردشگری خوراک ذیل اداره گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی تشکیل شده است.
به گزارش گردشگر آنلاین، بنا به گفته این فعال حوزه گردشگری خوراک، در همین راستا به عنوان اولین گام در یک اقدام مؤثر به شناسایی آژانسهایی پرداختیم که به صورت ویژه در زمینه گردشگری خوراک فعالیت دارند. این آژانسها در شهرهای رشت، کرمانشاه، چابهار، قشم و شیراز به صورت تخصصی و با تمرکز بر توسعه و رونق گردشگری خوراک به وسیله شناسایی، معرفی و تبلیغ غذاهای محلی و ترویج و گسترش آن نیز فعالیت دارند.
وی توضیح داد: به همین منظور بخش خصوصی نیز با راه اندازی کمیتههای گردشگری خوراک در انجمن صنفی آژانسها، انجمن علمی بازاریابی ایران، انجمن متخصصین گردشگری ایران و در گروههای مختلف تخصصی نیز در جهت نیل به این هدف ضمن انجام اقدامات مقتضی در تلاش برای رونق هر چه بیشتر این حوزه از گردشگری هستند.
سازمان جهانی یونسکو در طرحی به نام IGCP با هدف ایجاد ارتباط عمیقتر بین مردم و ارزشهای زمینشناسی اقدام به توسعه ژئوفودها در راستای توسعه و تعالی گردشگری خوراک کرد که ژئوپارک جهانی قشم نیز در سال گذشته به این طرح پیوست. معرفی محصولات محلی، توسعه پایدار اقتصاد جامعه محلی و معرفی میراث طبیعی ژئوپارک جهانی قشم از اهداف اصلی این طرح در جزیره قشم است که در دو بخش محصولات ژئوفود و رستورانها به فعالیت میپردازد.
به گزارش گردشگر آنلاین تسنیم نوشت: مدیر اجرایی رویداد ایران و گردشگری خوراک در سده نو همچنین با اشاره به رونمایی از کمیته ژئوفود ژئوپارک جهانی قشم در خلال برگزاری نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران اظهار کرد: هدف اصلی برندسازی در این حوزه، معرفی محصولات و مواد غذایی مرتبط با زمین در ژئوپارکها به آحاد مردم است که به تبع آن نیز بستری را جهت ایجاد جذابیت و تشویق گردشگران به انجام گردشگری خوراک در این ناحیه فراهم کند.
وی با تأکید بر تنوع و غنای خوراک و غذاهای محلی و خانگی موجود در هر استان کشور خاطرنشان کرد: هر استان کشور ما ظرفیت و پتانسیلی برابر با یک کشور را از لحاظ گردشگری خوراک دارد به گونهای که با ترویج و گسترش آن ضمن اینکه میتواند معرف فرهنگ اصیل ایران و جوامع محلی باشد، دستاوردهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گستردهای را نیز به همراه خواهد داشت.