• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

ثبت “میل کوره آجرپزی ملایر” به عنوان اثر ارزشمند تاریخی- فرهنگی

  • کد خبر : 19538
  • 06 آوریل 2023 - 10:25
ثبت “میل کوره آجرپزی ملایر” به عنوان اثر ارزشمند تاریخی- فرهنگی
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر گفت: "میل کوره آجرپزی ملایر" به عنوان اثر ارزشمند تاریخی- فرهنگی به ثبت رسیده است و این اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف در توسعه، مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تایید و نظارت این نهاد امکان‌پذیر است.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، ابراهیم جلیلی به نامه‌ ارسال شده از سوی وزارت میراث فرهنگی به استانداری همدان در رابطه با “میل کوره آجرپزی” واقع در شهرستان ملایر اشاره کرد و افزود: در جریان اجرای بند(ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوبه ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی، بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوبه ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی و ماده ۱۵ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی فرهنگی مصوبه ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی- تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های ذیربط ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: به موجب نهضت تفویض اختیار مراتب ثبت اثر فرهنگی- تاریخی “میل کوره آجرپزی”، واقع در کمربندی ملایر- بروجرد، میدان نیروی انتظامی، خیابان کارخانه، پس از طی تشریفات قانونی لازم در جلسه شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور در سوم بهمن ماه ۱۴۰۱ به عنوان اثر ارزشمند تاریخی- فرهنگی به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بر این اساس اثر مذکور، تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف در توسعه و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تایید و نظارت این اداره کل امکان پذیر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: دی ماه سال ۱۳۹۹ پرونده ثبت “میل کوره آجرپزی ملایر” را برای شورای ثبت میراث فرهنگی ارسال کردیم که در نهایت این اثر، به عنوان واجد ارزش ثبت ملی شده و مراتب توسط مدیرکل میراث فرهنگی به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه در قدیم در سطح شهرستان ملایر کوره های آجرپزی به تعداد زیاد وجود داشته است و بخش زیادی از این کوره ها، دارای میل های آجرپزی بودند، گفت: این میل ها در اصل به عنوان یک هواکش و تهویه عمل می‌کرده است.

جلیلی با بیان اینکه این میل کوره آجرپزی در ورودی شهر ملایر از سمت سامن قرار گرفته و قطر آن حدود ۱۴ متر و ارتفاع آن بیش از ۳۵ متر است، افزود: کوره های آجرپزی قدیمی شامل دو بخش بودند؛ یکی کوره و دیگری میل یا دودکش بوده است که میل ها و دودکش ها ارتفاع بسیار بلندی داشتند و از فواصل خیلی دور به راحتی قابل مشاهده بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر تصریح کرد: این “میل های بلند آجرپزی” در آن زمان بدون امکانات، بدون جرثقیل و بدون داربست ساخته شده و یک اثر هنری قابل توجه هستند بنابراین اگر زیرساخت های آن آماده شده و مرمت و بازسازی شود، می تواند در ورودی شهر به عنوان یک جاذبه خوب گردشگری در جذب توریست و گردشگران کمک کند.

ثبت "میل کوره آجرپزی ملایر" به عنوان اثر ارزشمند تاریخی- فرهنگی

ثبت “میل کوره آجرپزی ملایر” به عنوان اثر ارزشمند تاریخی- فرهنگی

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=19538

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.