• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

دور جدید کاوش‌ها در کاخ چرخاب برازجان

  • کد خبر : 21953
  • 27 می 2023 - 12:19
دور جدید کاوش‌ها در کاخ چرخاب برازجان
گردشگرآنلاین - معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر از آغاز فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در محیط پیرامون کاخ چرخاب برازجان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از بوشهر، نصرالله ابراهیمی گفت: هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی فصل دوم کاوش باستان‌شناسی در محیط پیرامون کاخ چرخاب برازجان به سرپرستی اینجانب آغاز شده است.

وی اضافه کرد: اولین فصل کاوش در این محوطه باستانی سال ۱۳۹۷ بود، که یافته‌های باستان‌شناسی در این محدوده نشان داد مجموعه‌ای گسترده از تاریخ را در این نقطه شاهد خواهیم بود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر تصریح کرد: با آغاز دومین مرحله از کاوش و مطالعات مکتوبی که داریم، امیدواریم بتوانیم آثار معماری قابل توجهی را در این محدوده با کاوش میدانی داشته باشیم.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با تحقیقات علمی و میدانی در محیط پیرامونی این کاخ، نشان می‌دهد که نمی‌توان آن را یک بنای ییلاقی دانست و ما به دنبال یک مجموعه شهری هخامنشی در این محدوده هستیم که در دوره‌های مختلف بنا شده است.

به گزارش گردشگرآنلاین، کاخ چرخاب اثری باستانی از دوره هخامنشیان در یک کیلومتری جنوب غرب برازجان و ۶۵ کیلومتری شهر بوشهر است.  کاخ چرخاب از کاخ‌های زمستانی کوروش بزرگ بوده‌است و همراه کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه کاخ‌های سه‌گانهٔ هخامنشی این منظقه را تشکیل می‌دهند. این کاخ را که در فاصله ۷۰ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد به عنوان اصلی‌ترین سند معماری برای اثبات اینکه خلیج فارس از دوران باستان متعلق به ایرانیان بوده‌است می‌شناسند. در این محوطه باستانی یک لوح تاریخی به خط پارسی باستان در رابطه با کنترل هخامنشیان بر خلیج فارس کشف شده‌است.

باستان‌شناسان معتقدند کاخ چرخاب اثر ناقصی است که هرگز مسکونی نشد. ساخت این کاخ به فرمان کورش بزرگ آغاز شد و احتمالاً با مرگ او ناتمام ماند. بخشی از دروازه شاهی این کاخ که ناتمام مانده برخلاف تالار اصلی با لعابی از جنس سیلیس کف‌سازی شده‌است. ۱۰ پایه ستون کوچک در تالار اصلی کاخ پیدا شده‌است که شبیه پایه ستون‌های پاسارگاد هستند.

دور جدید کاوش‌ها در کاخ چرخاب برازجان

دور جدید کاوش‌ها در کاخ چرخاب برازجان

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوشهر

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=21953

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.