• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
6

زلزله ترکیه قلعه تاریخی را ویران کرد

  • کد خبر : 18267
  • 20 فوریه 2023 - 12:14
زلزله ترکیه قلعه تاریخی را ویران کرد
گردشگرآنلاین - قلعه تاریخی «غازیان تپه»‌ پس از زلزله شدید ۷.۸ ریشتری ترکیه ویران شد.

به گزارش گردشگرآنلاین و به نقل از دیلی صباح،این زلزله که جنوب شرقی ترکیه را لرزاند، قلعه تاریخی «غازیان تپه» (Gaziantep) را فرو ریخت.

بر اثر وقوع این زلزله بخش‌هایی از جنوب، شرق و جنوب شرقی قلعه تاریخی «غازیان تپه»، نابود شد و ویرانه‌های آن در جاده فرو ریخت.

در نتیجه این حادثه نرده‌های آهنین اطراف قلعه در گذرگاه‌های نزدیک این بنای تاریخی از جا در آمدند و دیوار حائل کنار قلعه نیز فروریخت. در برخی بخش‌های این قلعه نیز ترک‌های بزرگی بر اثر زلزله ایجاد شد

همچنین گنبد و دیوار شرقی «مسجد شیروانی» که در نزدیکی این قلعه واقع شده است و در قرن هفدهم میلادی ساخته شده بود، ویران شده است.

زلزله ترکیه تاکنون بیش از ۵۰۰ کشته و بیش از ۳۰۰۰ مصدوم برجای گذاشته است. این زلزله در ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داد و کانون آن استان “قهرمان‌مرعش” در ترکیه بوده است. شهرهایی از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند و کشورهایی همچون عراق، لبنان و سوریه نیز این زلزله را حس کرده‌اند.

غازی عینتاب کلانشهری توسعه یافته و مدرن در استانی به همین نام در جنوب شرقی ترکیه است. این شهر با جمعیتی نزدیک به ۲.۵ میلیون نفر ، ششمین شهر پر جمعیت ترکیه و از صنعتی‌ترین شهرهای این کشور بشمار می‌رود.

غازی عینتاب از شهرهای تاریخی ارامنه بوده‌است. این شهر در سال ۱۴۰۴ میلادی توسط تیمور لنگ ویران شد و در سال ۱۵۱۶ به تصرف ترکان عثمانی درآمد. عینتاب و بیش از یکصد روستای حومه آن در قرن هجدهم کاملاً ارمنی‌نشین بوده که بعدها دولت‌های عثمانی با هدف تغییر نسبت جمعیتی ترک‌ها را در آنجا مستقر کردند. در آغاز سده بیستم، عینتاب ۵۰ هزار نفر جمعیت داشت که حدود ۲۰ هزار نفر از آنها ارمنی بودند. در عینتاب آثار تاریخی مذهبی و فرهنگی (کلیساها، صومعه‌ها و قلعه‌ها) متعددی از ارامنه به جا مانده‌است.

زلزله ترکیه قلعه تاریخی را ویران کرد

زلزله ترکیه قلعه تاریخی را ویران کرد

منبع: دیلی صباح

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=18267

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.