• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
7
در جریان بررسی برنامه هفتم تعیین شد؛

سازوکار مجلس برای تبدیل ایران به قطب سلامت منطقه

  • کد خبر : 22991
  • 18 اکتبر 2023 - 12:24
سازوکار مجلس برای تبدیل ایران به قطب سلامت منطقه
گردشگرآنلاین - نمایندگان مجلس، سازوکار تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به قطب تامین سلامت منطقه جنوب غرب آسیا را تعیین کردند.

به گزارش گردشگرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الف ماده ۷۲ این لایحه موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، به‌منظور تبدیل جمهوری اسلامی ایران به قطب تأمین سلامت منطقه جنوب غرب آسیا، دستیابی به صادرات سالانه بیش از یک میلیارد (۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) یورو دارو و ایمن‌ساز (واکسن) و بیش از یک میلیارد (۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) یورو تجهیزات پزشکی، افزایش درآمد سالانه کشور از گردشگری سلامت به شش میلیارد (۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) یورو و افزایش درآمد سالانه حاصل از جذب دانشجویان خارجی در رشته‌های علوم پزشکی به بیش از هفتصد میلیون (۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰) یورو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به انجام اقدامات زیر است:

الف- جهت افزایش ضریب خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارو، فراورده‌های دارویی و محصولات کشاورزی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی تا پایان سال اول اجرای برنامه، با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به راه‌اندازی سازوکار ثبت قراردادهای صادراتی و تضمین حقوق و امنیت این قراردادها اقدام نماید.

بیشتر بخوانید:
دبیر فراکسیون گردشگری مجلس: راهکارهای شروع دوباره سفرهای توریستی
صدور ۸ پروانه گردشگری سلامت در استان کرمان

وزارت جهاد کشاورزی و سازمان غذا و دارو مکلفند جز در موارد ضرورت نسبت به اعلام ممنوعیت‌های صادراتی حداقل یک‌سال پیش از اعمال آنها اقدام نمایند. در صورت اتخاذ ممنوعیت‌های صادراتی، قراردادهایی که در چهارچوب سازوکارهای مذکور انجام شده باشد، مشمول این ممنوعیت‌ها نیستند. موارد ضرورت در هر مورد با تشخیص وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی تعیین می‌گردد.

همچنین مطابق با بند ب ماده ۷۲ این لایحه، تا پایان سال دوم اجرای برنامه، با انجام مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با اولویت کشورهای منطقه، حوزه تمدنی و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اقدامات لازم را جهت پذیرش مواد اولیه دارو و فراورده‌های دارویی، ملزومات مصرفی و تجهیزات پزشکی ثبت شده در ایران توسط این کشورها و همچنین صدور گواهی ثبت و مجوز ورود به بازار و گواهینامه‌های مشترک کیفیت تولید انجام دهد.

منبع: مهر

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=22991

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.