• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
3

عشایر پایتخت میزبان مسافران نوروزی می‌شوند

  • کد خبر : 6971
  • 19 مارس 2022 - 16:17
عشایر پایتخت میزبان مسافران نوروزی می‌شوند

گردشگرآنلاین – مدیر امور عشایر استان تهران اعلام کرد: عشایر این استان با برپایی سیاه چادرهای عشایری از مسافران نوروزی پذیرایی می‌کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین، فرشید ذبیحی گفت: همچون سال های گذشته عشایر پایتخت به منظور ترویج زندگی سنتی عشایری و رسم میهمان نوازی مثال زدنی خود با برپایی سیاه چادرهای عشایری در شهرستان های مسافرپذیر پاکدشت و فیروزکوه از میهمانان نوروزی خود استقبال می کنند.

وی افزود: این سیاه چادرها در مسیرهای شریف آباد پاکدشت جنب میدان الغدیر و همچنین جنب شهرداری فیروزکوه برپا شده که عشایر با غذاها و نوشیدنی های سنتی و دمنوش ها از مسافران پذیرایی کرده و تولیدات لبنی، گیاهان دارویی تولیدی خود و صنایع دستی را به مسافران عرضه می کنند.

مدیر امور عشایر استان تهران هدف از برپایی این سیاه چادرهای عشایری را فرصتی مناسبت برای معرفی جاذبه های گردشگری استان به ویژه شهرستان های فیروزکوه و دماوند دانست و این اقدام را بستری برای درآمدزایی و رونق اقتصادی عشایر عنوان کرد.

به گفته وی، عشایر استان تهران تلفیقی از عشایر سراسر استان های کشور هستند و قدمتی حدود ۳۰۰ ساله دارند.

ذبیحی خاطرنشان کرد: این جامعه تولیدکننده با دارا بودن بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز استان تهران نیز محسوب می شوند و سالانه بیش از ۶۰ هزار تن محصول تولید و جهت عرضه روانه بازار مصرف می کنند.

به گزارش گردشگر آنلاین، ۱۴ هزار و ۳۱۵ نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت عشایر پایتخت در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر استان تهران، قشلاق را در جنوب‌شرقی استان و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران، تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان سکونت پیدا کردند.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=6971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.