• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
4

«قلعه مدرسه» ایذه را هم دریابید

  • کد خبر : 17317
  • 07 ژانویه 2023 - 9:06
«قلعه مدرسه» ایذه را هم دریابید
گردشگرآنلاین - یک باستان‌شناس‌ می‌گوید: قلعه مدرسه شهرستان ایذه معروف به «قلعه مدرسه ۱» که از آن به عنوان مهم‌ترین آثار دوران اسلامی در استان خوزستان و کشور یاد می‌شود در سال‌های اخیر به دلیل نبود توجه آسیب دیده و نیاز به مرمت اضطراری دارد.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، اکرم‌ رضایی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود این قلعه تاریخی لازم است هر چه سریع‌تر مرمت و نواقص آن رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید نادیده گرفت که سال‌ها از عمر این قلعه تاریخی می‌گذرد و خسارات وارده طبیعی است اما این امر وظیفه ما را دوچندان می‌کند که مراحل مرمت و استحکام‌بخشی آن را اساسی‌تر انجام دهیم.

در فرهنگ دهخدا آمده است: «قلعه مدرسه» دهی است از دهستان هلایجان بخش ایذه شهرستان اهواز، واقع در ۴۵ هزارگزی جنوب باختری ایذه. موقع جغرافیایی آن کوهستانی و هوای آن معتدل است. سکنه ٔ آن ۱۷۵ تن است. آب آن از چشمه و محصول آن غلات و شغل اهالی زراعت است. راه مال‌رو دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۶).

به گزارش گردشگر آنلاین، «قلعه مدرسه ۱» محوطه‌ای تاریخی در ایذه است که قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

هم‌اکنون بقایای «قلعه مدرسه ۱» که مربوط به دوره صفوی است در شهرستان ایذه، بخش مرکزی، دهستان حومه شرقی، روستای قلعه مدرسه واقع شده است.

این اثر تاریخی در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۳۷۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقایای قلعه مدرسه ۱ مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان ایذه، بخش مرکزی، دهستان حومه شرقی، روستای قلعه مدرسه واقع شده است.

شهرستان ایذه یکی از شهرستان‌های استان خوزستان واقع در جنوب ایران است. مرکز این شهرستان، شهر ایذه است. به طور میانگین شهرستان ایذه با ارتفاع بالای هزار متر مرتفع ترین شهرستان خوزستان است . البته شایان به ذکر است که آب و هوای شهرستان ایذه هم با بقیه نقاط خوزستان تفاوت دارد.

شهرستان ایذه هم قطب اکوتوریسم استان خوزستان محسوب می شود و بیشترین میزان گردشگر پذیری در بین شهرستان های استان خوزستان دارد . ایذه دارای اقلیمی سرد و مرطوب است.

شهر ایذه از روزگار باستان تا امروز به نام‌های ایزج، ایذه، اوجا، ایگه، اریگ، ایج، مالمیر یا مال امیر خوانده شده‌است. بعضی معتقدند نام قدیمی آنزان بعدها به «اینز» و «ایزج» و «ایذه» تبدیل یافته‌است. به علاوه به دلیل وجود زیج‌های بسیار در این ناحیه، این شهر به نام اریگ یا ایج خوانده می‌شده‌است.

واژه باستانی ایذه در سده‌های اخیر به کلی فراموش شده بود تا این که در زمان پهلوی اول، بار دگر زنده شد و در تیرماه ۱۳۱۴ هـ. ش، از سوی فرهنگستان ایران به نام پیشین خود، ایذه نامگذاری شد.

«قلعه مدرسه» ایذه را هم دریابید

«قلعه‌مدرسه» ایذه را هم دریابید

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=17317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.