• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
6

ماجرای درهای مفقود شده «کوشک نورآباد» ایذه چیست؟

  • کد خبر : 18399
  • 22 فوریه 2023 - 11:27
ماجرای درهای مفقود شده «کوشک نورآباد» ایذه چیست؟
گردشگرآنلاین - رییس وقت اداره میراث فرهنگی ایذه با اشاره به موضوع مفقود شدن درهای کوشک نورآباد این شهرستان گفت: طبق قراردادی درهای کوشک نورآباد به فردی برای حفاظت واگذار شدند.

به گزارش گردشگرآنلاین از خوزستان، ایوب سلطانی در واکنش به اظهار یک دوستدار میراث فرهنگی در خصوص مفقود شدن درهای کوشک نورآباد ایذه اظهار کرد: این درها در کارگاهی در ایذه قرار دارند و ملاحظه ما فقط برای حفاظت و عدم تخریب آنها است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان خاطرنشان کرد: حفاظت از کوشک نورآباد مهمترین چالش ایذه در آن زمان بود چراکه بخش عمده‌ای از در و پنجره‌های ارزشمند این کوشک را معتادان می‌شکستند و با سوزاندن آنها خود را گرم می‌کردند.

سلطانی افزود: هم‌اکنون نیز آثار آتش بر روی جداره‌های کوشک نورآباد کاملا مشهود است.

وی اضافه کرد: متولی مرمت این درها مشخص شده و حفاظت و مرمت نیز به صورت مستمر از آن‌ها انجام می‌شود.

او با تاکید بر اینکه هم‌اکنون فقط بحث حفاظت از کوشک نورآباد مهم است تصریح کرد: بعد از نصب، این در و پنجره‌های تاریخی ارزشمند خاکستر خواهند شد.

سلطانی گفت: اگر فردی که می‌گوید این درها در زمان بنده مفقود شده‌اند تضمین عدم تخریب و عدم دزدیده‌ شدن آن‌ها را بدهد درها مجددا به کوشک نورآباد منتقل خواهند شد.

شهرستان ایذه یکی از شهرستان‌های استان خوزستان واقع در جنوب ایران است. مرکز این شهرستان، شهر ایذه است. به طور میانگین شهرستان ایذه با ارتفاع بالای هزار متر مرتفع ترین شهرستان خوزستان است .

البته شایان به ذکر است که آب و هوای شهرستان ایذه هم با بقیه نقاط خوزستان تفاوت دارد. به طور مثال در ایستگاه مرغا سالانه ۵۸۰ تا۷۴۰میلی متر میزان بارش دارد و متغیر است ولی در دره ی بالای دهدز که پوشیده از جنگل هست سالانه بالای ۷۵۰میلی متر بارش دارد شهرستان ایذه هم قطب اکوتوریسم استان خوزستان محسوب می شود و بیشترین میزان گردشگر پذیری در بین شهرستان های استان خوزستان دارد . ایذه دارای اقلیمی سرد و مرطوب است.

ماجرای درهای مفقود شده «کوشک نورآباد» ایذه چیست؟

ماجرای درهای مفقود شده «کوشک نورآباد» ایذه چیست؟

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=18399

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.