• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

کاروانسرای مشیرالملک برازجان مرمت می‌شود

  • کد خبر : 21918
  • 27 می 2023 - 10:23
کاروانسرای مشیرالملک برازجان مرمت می‌شود
گردشگرآنلاین - رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر از آغاز مرمت کاروانسرای مشیرالملک برازجان خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از بوشهر، سیده خدیجه حسینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نخستین فاز مرمت کاروانسرای مشیرالملک برازجان پس از سال‌ها بن‌بست قانونی، با عنایت ویژه مهندس ضرغامی وزیر متبوع در حاشیه سفر به استان آغاز شد.

وی افزود: با تلاش‌های مدیرکل و فرماندار شهرستان تفاهم‌نامه همکاری مابین اداره‌کل متبوع با اداره‌کل اوقاف و امور خیریه انجام شد که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان بهره‌بردار و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه به‌عنوان مالک بنا بر این موضوع توافق کردند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دشتستان ادامه داد: عملیات اجرایی مرمت کاروانسرای مشیرالملک با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال آغاز شده و امیدواریم این مهم تدوام داشته باشد.

حسینی در پایان یادآور شد: کاروانسرای برازجان در سال ۱۲۵۰ به دستور مشیرالملک شیرازی والی وقت استان فارس بنا شده و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده که در سال گذشته با بازدید ارزیابان یونسکو از این بنا، در فهرست ثبت جهانی نیز قرار گرفته است.

به گزارش گردشگر آنلاین، این بنای ارزشمند و استوار که به دژ برازجان یا کاروانسرای مشیرالملک برازجان بزرگ شناخته می‌شود، فراروی میدان شهید چمران شهر برازجان قراردارد، که از سازه‌های باشکوه دورهٔ قاجاریان به‌شمار می‌رود.

سازنده این ساختمان حاج محمد رحیم شیرازی سازنده پل مشیر و کاروان‌سرای دالکی است که به روش استادانه‌ای دست به ساخت این ساختمان به روال معماری زندیه زده است.

این دژ تا دیرگاهی به عنوان زندان کاربری داشت و در اصل کاروانسرایی از دورهٔ قاجاریه است. در سال ۱۳۶۲ به شماره ۱۶۳۸ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده‌است. این دژ دارای سنگرهای دیدبانی می‌باشد که در کانون شهر و برای رویارویی با دشمنان ساخته شده بود.

کاروانسرای مشیرالملک رویهمرفته دارای ۶۸ باب اتاق و حجره بوده که به دلیل تغییر کاربری آن در دوره‌های بعدی، شمار اتاق‌ها کم یا زیاد شده‌اند.

مهندس مهدی بازرگان، شمس‌الدین امیرعلائی، احمد انهاری، دکتر یدالله سحابی، دکتر سید محمدمهدی جعفری، علی محمد عموئی و ده‌ها تن دیگر از جمله کسانی هستند که در این دژ، زندانی بوده‌اند.

کاروانسرای مشیرالملک برازجان مرمت می‌شود

کاروانسرای مشیرالملک برازجان مرمت می‌شود

منبع: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوشهر

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=21918

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.