• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
5

کشف سنگ باستانی حجاری‌ شده در شهرستان سراب

  • کد خبر : 15637
  • 29 نوامبر 2022 - 11:33
کشف سنگ باستانی حجاری‌ شده در شهرستان سراب
گردشگرآنلاین - فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی از کشف سنگ حجاری‌ شده حین عملیات عمرانی در روستای سهزاب شهرستان سراب خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از آذربایجان شرقی، سرهنگ کاظم داداشی، در جمع خبرنگاران، افزود: به دنبال گزارش واصله از روستای سهزاب از توابع شهرستان سراب مبنی بر کشف سنگ باستانی حجاری‌ شده در حین عملیات عمرانی، اقدامات لازم در دستور کار نیروهای یگان حفاظت و کارشناس میراث‌ فرهنگی استان قرار گرفت.

وی ادامه داد: طی این عملیات محل مورد نظر و سنگ حجاری‌شده مورد بررسی قرار گرفت و سنگ مزبور با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگشری آذربایجان شرقی و دستور دادستان شهرستان سراب، برای نگهداری در محل روستا و با لحاظ شرایط مناسب به دهیاری و شورای روستا تحویل داده شد.

به گزارش گردشگر آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، داداشی با اشاره به اینکه شناسایی دوره تاریخی این اثر در دست بررسی است، یادآور شد: هم‌ استانی‌ها می‌ توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا کشف آثار در حوزه میراث‌فرهنگی، موضوع را با تماس شماره ۰۹۶۶۲ مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور اطلاع دهند.

شهرستان سراب با مساحت ۳۵۶۰ کیلومترمربع سومین شهرستان بزرگ و پر وسعت استان آذربایجان شرقی پس از تبریز و میانه است.در جنوب شرقی استان آذربایجان شرقی واقع گردیده‌است.

قدمت این شهرستان آنطوری‌که از مدارک و کتاب‌های موجود در این زمینه بر می‌آید به دورۀ پیش از اسلام برمی‌گردد. وجود کتیبه اورارتو، تپه‌های باستانی و معابد سنگی در حومۀ این شهر نشان‌گر قدمت تاریخی منطقه است. سراب در دورۀ امپراتوری اورارتویی از جمله مناطق دارای تمدن شهرنشینی بود. حتی پاره‌ای از محققین و باستان شناسان بر این باورند که قبور پراکنده در اطراف و اکناف شهر سراب، قدمتی بیش از سنگ نبشته‌های اورارتویی دارند. همچنین، آثار به جای مانده از فتوحات حکمرانان اورارتویی قدمت تاریخی این منطقه را به سال‌های ۶۸۵–۷۳۰ ق.م می‌رساند.

کشف سنگ باستانی حجاری‌ شده در شهرستان سراب

کشف سنگ باستانی حجاری‌ شده در شهرستان سراب

منبع: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=15637

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.