• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
9

گردشگری قطر در مسیر تسخیر جهانی

  • کد خبر : 22495
  • 22 آگوست 2023 - 9:35
گردشگری قطر در مسیر تسخیر جهانی
گردشگرآنلاین، پیش‌بینی می‌شود شمار گردشگران ورودی به قطر در سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته با ۳۴۷ درصد رشد همراه شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، پس از میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲، گردشگری قطر شاهد رشد چشمگیر است که از جمله دلایل آن می‌توان به جشنواره‌ها، جاذبه‌های جدید و بهبود روابط دیپلماتیک در منطقه خلیج فارس اشاره کرد.

از زمانی که این کشور نفت‌خیز میزبان جام جهانی در اواخر سال ۲۰۲۲ بود، گردشگری در قطر به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

بسیاری از گردشگران ورودی به قطر از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC)، از جمله بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند.

برخی از آن‌ها شهروند کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و برخی دیگر کارگران مستقر در یکی از کشورهای عضو این شورا هستند.

رشد ورود گردشگران قطر نشان می‌دهد که دوحه، پایتخت این کشور خاورمیانه‌ای به طور فزاینده‌ای با مراکز گردشگری سنتی‌تر مانند دبی و منامه، پایتخت‌های امارات متحده عربی و بحرین، یا ریاض در عربستان سعودی رقابت می‌کند و منابع رسمی نیز افزایش ۳۴۷ درصدی گردشگران در قطر در سال ۲۰۲۳ را در مقایسه با آمار سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده‌اند.

ایجاد سرزمین عجایب زمستانی در لوسیل

این رشد تا حدی به مجموعه‌ای از جشنواره‌های تازه سازماندهی شده و تحولات توریستی، از جمله ایجاد سرزمین عجایب زمستانی در شهر جدید لوسیل در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری شمال دوحه نسبت داده می‌شود.

بهبود روابط دیپلماتیک بین قطر و همسایگانش نیز به رونق گردشگری کمک کرده است. در سال ۲۰۱۷، بحرین، عربستان سعودی و امارات متحده عربی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و ارتباطات و حمل و نقل با دوحه را با این استدلال که حاکمان آن از تروریسم حمایت می‌کنند، مسدود کردند.

بن‌بست دیپلماتیک در اوایل سال ۲۰۲۱ پایان یافت و کویت و ایالات متحده با میانجی‌گری، شرایط عادی‌سازی روابط میان قطر و عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و چندین کشور دیگر از جمله مصر و اردن را فراهم کردند.

«رشید خالد»، یک شهروند بحرینی می‌گوید که از سال ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۲۳ پا به دوحه نگذاشته بود، ‌ اما از ژانویه به بعد او شش بار به دوحه که با ماشین تنها چهار ساعت یا ۴۵۰ کیلومتر تا بحرین راه است، سفر کرده است.

این گردشگر بحرینی از جاذبه‌های توریستی دوحه تمجید کرد و گفت: «آن‌ها در مقایسه با گذشته تغییرات زیادی کرده‌اند.

دوحه به گونه‌ای طراحی شده‌ است که مناسب مسافران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باشد و با سلیقه و فرهنگ خلیج فارس، به‌ویژه با توجه به آب و هوای گرم، سازگارند.»

تلاش برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری در قطر

با وجود گسست دیپلماتیک از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ و بسته شدن مرزهای قطر با عربستان سعودی به عنوان تنها خروجی زمینی این کشور، در سال‌های اخیر تلاش‌های جدی برای توسعه زیرساخت‌های قطر صورت گرفته است.

قطر چندین پروژه بزرگ توریستی از جمله مجموعه شهر جدی لوسیل را راه‌اندازی کرده است که شامل جزایر، بلوارها و مجموعه‌ای از فعالیت‌های توریستی است.

«مُشیرب» در قلب شهر دوحه، دیگر پروژه بزرگی است که شامل مراکز خرید، مجموعه‌های فرهنگی و تجاری با سیستم‌های تهویه مطبوع در فضای باز و مسیرهای پیاده‌روی است.

توسعه‌دهندگان، مناطق دیگری را متناسب با علایق خاص توریستی از جمله فعالیت‌های فرهنگی، تاریخ، زیست‌شناسی دریایی، محیط طبیعی و ورزش طراحی کرده‌اند.

حمل و نقل عمومی نیز امتیاز محسوب می‌شود. دوحه اکنون توسط یک مترو جدید که در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد و شبکه گسترده‌ای از اتوبوس‌های عمومی خدمات‌رسانی می‌کند.

ورزش در برنامه‌های گردشگری کشور نقش برجسته‌ای دارد. جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ یک نقطه عطف مهم بود و دوحه اکنون در تلاش است تا رویدادهای بین‌المللی دیگری را سازماندهی کند و در قدم اول میزبان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ است که میزبان ۲۴ تیم فوتبال خواهد بود و قطر به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در آن حضور خواهد داشت.

همچنین مسابقه جایزه بزرگ فرمول یک که در سال ۲۰۲۱ آغاز به کار کرد و اکنون در یکی از پیشرفته‌ترین پیست‌های اتومبیلرانی در منطقه خلیج فارس (قطر) برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:
صدور روادید گردشگری/بهره مندی از جام جهانی قطر در ایران
پیگیری سهم آفرینی کیش در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تداوم دارد

پیش بینی ورود سالانه ۶ تا ۷ میلیون گردشگر به قطر

وزارت گردشگری قطر ورود سالانه ۶ تا ۷ میلیون بازدیدکننده در سال را پیش‌بینی کرده که نسبت به رقم ۲.۶ میلیون ورودی گردشگران در سال ۲۰۲۲ افزایش چشمگیری داشته است.

تا به امروز، رکورد بیشترین شمار گردشگران خارجی برای قطر در سال ۲۰۱۵ ثبت شده است که ۲.۹ میلیون بازدیدکننده وارد این کشور شدند، در حالی که به دلیل محدودیت‌های کووید و محاصره عربستان سعودی، کمترین رقم نیز در سال ۲۰۲۰ به ثبت رسید که ۵۶۰ هزار نفر بود.

اگرچه پیش‌بینی‌های آینده گردشگری برای قطر رشد زیادی را متصور است، اما همچنان آمار آن کمتر از سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۲۲، عربستان سعودی پذیرای ۱۶.۵ میلیون گردشگر بین‌المللی بود که چند میلیون نفر از آن‌ها در حج و عمره شرکت کردند. امارات متحده عربی ۱۴.۳ میلیون بازدیدکننده بین المللی داشت، در حالی که بحرین از ۹.۹ میلیون بازدیدکننده میزبانی کرد.

با این حال وزن اقتصاد گردشگری در قطر قابل توجه است. در سال ۲۰۲۱، سفر و گردشگری تقریباً ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داد که بالاتر از میانگین ۶.۶ درصدی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

«توریسم قطر» که یک آژانس دولتی است ابزار امیدواری کرده که این سهم تا سال ۲۰۳۰ به ۱۲ درصد برسد.

آیا قطر قطب گردشگری منطقه می‌شود؟

دکتر «عمر الحاوی»، رئیس امور دانشجویان دانشگاه صنعتی بحرین، پس از جام جهانی ۲۰۲۲ چندین بار از دوحه بازدید کرده است.

او می‌گوید که دسترسی به شهر آسان است و مقامات مرزی به محض ورود تنها با ۱۰۰ ریال قطر یا تقریبا ۲۷ دلار، ویزا می‌دهند. او همچنین از کتابخانه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز فرهنگی دوحه تمجید کرد و گفت هر بار که از اینجا بازدید می‌کنم، مکان‌های جدیدی را کشف می‌کنم.»

به گزارش گردشگرآنلاین، «بسام عبدالله»، وبلاگ‌نویس گردشگری عربستانی درباره گردشگری قطر گفت: «از همه می‌خواهم تا از قطر دیدن کنند.

این یکی از زیباترین و تمیزترین کشورهایی است که تا به حال دیده‌ام و قیمت‌های آن بالا نیست. دولت برای خرید مصرف‌کننده مالیات بر ارزش افزوده دریافت نمی‌کند. دوحه زیباتر از ۵۵ پایتختی است که من تاکنون بازدید کرده‌ام.

اگرچه همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای جذب توریست‌ها و طراحی رویدادها و مکان‌هایی برای مقابله با گرما با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما قطر متمایز است، چون تهویه مطبوع در خیابان‌ها وجود دارد.»

«احمد البلوشی»، مدیر منطقه‌ای سابق عمان‌ایر نیز گفت: «من چندین بار به قطر سفر کرده‌ام و از زمان جام جهانی، همه چیز تغییر زیادی کرده است. دوحه دائما در حال توسعه است و سفر با ماشین از عمان به دوحه آسان است و جاده‌ها صاف و سریع هستند.»

افزایش درآمدهای گردشگری رویکرد قطر برای توسعه

«احمد عبدالله»، کارشناس گردشگری و صاحب دفاتر مسافرتی و گردشگری در عربستان سعودی نیز به خبرگزاری میدیا لاین از افزایش تعداد گردشگرانی که به دوحه می‌روند خبر داد و در این‌باره گفت: این کشور خلیج فارس در کنار عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به دنبال افزایش درآمدهای گردشگری است.

او ادامه داد: توافقنامه همکاری گردشگری جدید بین بحرین و عربستان سعودی به این معنی است که این دو کشور می‌توانند به یک مقصد واحد برای گردشگران خارجی تبدیل شوند و در آینده، قطر و امارات نیز ممکن است به آن توافقنامه بپیوندند.

این کارشناس گردشگری پیش‌بینی کرد در مقطعی ممکن است «شنگن شورای همکاری خلیج فارس» پدید آید؛ یک فضای جغرافیایی مشترک که بازدیدکنندگان می‌توانند به عنوان یک موجودیت واحد از آن بازدید کنند و این موضوع گردشگری در منطقه خلیج فارس را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تاخت‌وتاز چراغ خاموش گردشگری قطر

تاخت‌وتاز چراغ خاموش گردشگری قطر

منبع: مدیا لاین

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=22495

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.