• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

۱۲ درخت کهنسال در خراسان رضوی ثبت ملی شد

  • کد خبر : 16792
  • 22 دسامبر 2022 - 10:41
۱۲ درخت کهنسال در خراسان رضوی ثبت ملی شد
گردشگرآنلاین - مسوول ثبت آثار تاریخی، طبیعی و حرایم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: پرونده ۱۲ درخت کهنسال استان پس از بررسی در شورای ثبت ملی میراث طبیعی به اتفاق آرای داوران به ثبت ملی رسید.

به گزارش گردشگرآنلاین از خراسان رضوی، محمود طغرای افزود: این آثار شامل درخت چنار کهنسال مسجد “روستای دهبار” شهرستان طرقبه شاندیز و درختان چنار کهنسال “قنات بشیر”، “بوستان” و “پایین ده” روستای بید، درخت چنار روستای “دلک آباد”، درختان چنار کهنسال “سرکاریز بالا” و”کاریز ته”روستای بیدخور همگی از توابع شهرستان جوین است.

وی ادامه داد: همچنین درختان چنار کهنسال “استخر”و “مسجد”روستای ارگ نوجوی شهرستان جوین و همچنین درخت ارس کهنسال “قشلاق” روستای نوروزی، درخت چنار کهنسال قنات”روستای عنابستان به همراه درخت چنار کهنسال “قنات” زوی روستای نوده انقلاب همگی در شهرستان خوشاب در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شدند.

طغرایی بیان کرد: ثبت ملی درختان کهنسال که عمدتا به‌عنوان نماد سرزندگی و قدمت روستاها بشمار می‌رود و نزد مردم از جایگاه و احترام خاصی برخوردار است، در راستای توجه به حفاظت و مراقبت از آنها انجام می‌شود.

وی گفت: توجه به درختان کهنسال و مراقبت از آنها صدها سال بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است.

ثبت ملی این درختان موجب می‌شود که توجه مسوولان روستاها و مردم به این درختان بیشتر شده و ازاقدامات تخریبی مانند ساخت و ساز در حریم آن‌ها و هم‌چنین توجه به حقابه طبیعی درختان محفوظ مانده و از آنها به عنوان بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی روستاها نگهداری شود.

روستای دهبار در طرقبه مشهد، در دره های کوه بینالود قرار دارد.

به ندرت پوشش گیاهی و جانوری یک منطقه را به عنوان جاذبه گردشگری و از جاهای دیدنی یک شهر یا منطقه ‏معرفی می کنم اما انصافا روستاهای طرقبه مشهد مخصوصا روستای دهبار جایی برای انکار نمی گذارد. البته ‏ناگفته نماند تمامی روستاهای طرقبه پوشش گیاهی و جانوری خاصی دارند اما روستای دهبار بسیار خاص است.‏
آب و هوای بسیار عالی، بارندگی مناسب در کنار رسیدگی مداوم مردم روستا به پوشش گیاهی و جمعیت ‏جانوران در رشد بی نظیر آنها و سرسبزی بی نظیر این روستا تأثیر بسزایی داشته اند. از جمله پوشش های ‏گیاهی بسیار معروف روستای دهبار استان خراسان رضوی، باغات گردو، آلبالو، گلابی، سیب، انگور، توت، گردو، بادام، ‏آلو، زردآلو و گیلاس هستند. شاید شما هم گیلاس دهبار را در کنار گیلاس اُشنویه (پایتخت گیلاس ایران) ‏شنیده اید.

۱۲ درخت کهنسال در خراسان رضوی ثبت ملی شد

۱۲ درخت کهنسال در خراسان رضوی ثبت ملی شد

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=16792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.