• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

بافت تاریخی چهارراه بازار قم در مسیر مرمت

  • کد خبر : 24071
  • 12 دسامبر 2023 - 12:48
بافت تاریخی چهارراه بازار قم در مسیر مرمت
گردشگرآنلاین - مدیرکل و کارشناسان اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان قم، از روند پیشرفت اجرای طرح مرمت و سامان‌دهی جداره‌های بافت تاریخی چهارراه بازار شهر قم بازدید کردند.

به گزارش گردشگرآنلاین، علیرضا ارجمندی در حاشیه بازدید از طرح مرمت بافت تاریخی چهارراه بازار قم اظهار کرد: در ادامه مرمت و سامان‌دهی آثار تاریخی‌فرهنگی استان قم، عملیات سامان‌دهی و مرمت جداره‌های تاریخی چهار راه بازار قم در راسته بازار تاریخی در فاز نخست با هزینه ۱۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی شروع شده است.

وی با بیان این که جداره‌های تاریخی این معبر با نظارت مستقیم کارشناسان فنی این اداره‌کل به طور کامل سنتی و مطابق با سازه اصلی بازسازی و مرمت می‌شود، افزود: فاز نخست طرح مذکور شامل؛ حذف الحاقات، سامان‌دهی و مرمت نمای سردر شمس‌العماره و جداره‌های مجاور آن است.

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با بیان این که چهارراه بازار در نزدیکی راسته بازار تاریخی شهر قم قرار دارد، ادامه داد: بازار قم، بنایی متعلق به دوره‌های صفوی تا قاجار است که به دلیل مجاورت با حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد امام حسن عسکری(ع) در صورت مرمت و احیا، یک محور گردشگری به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگر سخنان خود، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﺎﻓﺖ ﺗﺎریخی بازار قم، ﺗﻼش ﺑﺮای ﺣﻔﻆ، ﺛﺒﺖ و ﻧﮕﻬﺪاری ﺟﺪارهﻫﺎی تاریخی آن را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺨﺸﯽ ارزﺷﻤﻨﺪ از یک ﺷﻬﺮ ایرانی ـ ‌اﺳﻼﻣﯽ ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ برشمرد.

بیشتر بخوانید:
مسجد جامع سمنان مرمت خواهد شد
دولت مشکل بیمه فعالان صنایع دستی و هنرمندان را پیگیری می‌کند
صرف ۱۲۰ میلیارد ریال برای حفاظت از بافت تاریخی ارومیه
کاوش‌های باستان‌شناسی قم منتظر بودجه

در این بازدید سرهنگ فرامرز بازگیر فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی استان قم و مهدی صمدی مسئول دفتر فنی میراث‌ فرهنگی استان قم نیز حضور داشتند.

بازار قدیم شهر قم از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود و متشکل از راسته، چهارسوق، سرا و تیمچه بزرگ است و ورودی‌های آن در خیابان‌های طالقانی (آذر) و ۱۹ دی (باجک) قرار دارد.

این مجموعه در بافت قدیمی این شهر است و تیمچه بزرگ این بازار، بزرگ‌ترین سقف ضربی را در سراسر کشور دارد، هر کدام از بخش‌های بازار مذکور، برخوردار از معماری ناب و مثال‌زدنی ایران است که اصول معماری سنتی ایرانی را با توجه به کویری بودن منطقه، به خوبی در ساخت آن به ‌کار رفته است.

هر بخش از بازار قدیمی شهر قم در دوران مختلفی ساخته و به مرور بر وسعت آن افزوده شده و قدمت بازار قم متعلق به دوره‌های سلجوقیان، ایلخانیان، صفویان، قاجار و پهلوی است.

بازار نو و کهنه به شماره ۱۹۳۷ و تیمچه بزرگ با شماره ۱۹۰۲ در سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیدند و از مکان‌های دیدنی استان قم برای گردشگران محسوب می‌شوند.

منبع: تسنیم

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=24071

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.