• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

دروازه مهریز؛ اعجاب انگیزترین سازه زیرزمینی جهان + فیلم

  • کد خبر : 24129
  • 19 دسامبر 2023 - 14:14
دروازه مهریز؛ اعجاب انگیزترین سازه زیرزمینی جهان + فیلم
دروازه مهریز به عنوان یک سازه قدیمی و زیرزمینی را می توان اعجاب انگیزترین سازه زیرزمینی جهان دانست که چشم هر بیننده ای را محسور خود می‌کند.

به گزارش گردشگرآنلاین، دروازه مهریز عنوان یک بنای تاریخی است که در قلب بازار تاریخی یزد قرار گرفته و از دو بخش تشکیل شده که یکی بالغ بر ۸۰۰ سال و دیگری افزون بر ۴۰۰ سال قدمت دارند.

بخش نخست این مجموعه تاریخی و زیرزمینی در گذشته کاربری غریب خانه یا همان مجموعه‌‌های بین راهی را داشته که قبل از دروازه ورودی شهر یزد از مسیر کرمان و مهریز قرار داشته و مسافرانی که به این محل می‌رسیدند، می توانستند در این محل به استراحت بپردازند.

این بخش شامل راهروهای طولانی بوده که در ادامه بازار قدیمی و زیرزمینی یزد قرار داشته و به صورت کامل دست‌کند و بدون استفاده از هیچگونه مصالح ساختمانی درست شده بود.

بیشتر بخوانید:
موزه نور و روشنایی نگینی در کویر ایران
باغ‌شهر تاریخی مهریز میزبان جشنواره دست‌ها و اندیشه‌ها
جشنواره قورمه در باغ جهانی پهلوان‌پور مهریز
باغ جهانی «پهلوان‌پور» و ۴ قلعه یزد در تهدید
گردشگری ایسلند و مکان های معروف برای بازدید در ایسلند

بخش دوم مجموعه تاریخی دروازه مهریز هم مربوط به آب انبار تاریخی ۴۰۰ ساله‌ای است که با همین عنوان شناخته شده و در گذشته مردم برای برداشت آب به این مجموعه مراجعه کرده و با استفاده از کوزه‌های سفالین، آب شرب مورد نیاز خود را تامین می‌کردند.

سازه این آب انبار تاریخی در نوع خود منحصر به فرد و بسیار اعجاب انگیز است به گونه ای که هر معمار کارکشته‌ای که به آن نگاه کند متوجه عظمت و سختی اجرای آن به ویژه با امکانات بسیار کم و محدود ۴۰۰ سال قبل می‌شود.

این آب انبار از کف تا ارتفاع ۱۴ متر آب را در خود ذخیره می‌کرده که در مجموع گنجایش ذخیره بالغ بر دو میلیون و ۱۵۰ هزار لیتر آب را داشته و از کف تا بالاترین قسمت گنبد آب انبار هم ۲۱ متر ارتفاع ثبت شده است.

نکته بسیار مهمی که در ارتباط با آب انبار دروازه مهریز وجود دارد عدم مرمت دیواره و سقف آن است و از گذشته تاکنون دیواره ساروجی و سقف آجری آن به صورت کامل و بدون هیچ تغییری باقی مانده است.

برداشت آب از آب انبار هم در دو بخش انجام می‌شده که یک بخش مربوط به مسلمانان بوده و کلمات الله، محمد و علی هم در آجرکاری آن دیده می‌شود و بخش دیگر هم مربوط به اقلیت‌های دینی بوده است.

گردشگرآنلاین در گزارش‌های دیگری تمام بخش های این مجموعه تاریخی، ارزشمند و اعجاب انگیز را به صورت کامل برای مخاطبان خود معرفی خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://gardeshgaronline.ir/?p=24129

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. مجموعه زیرزمینی تاریخی دروازه مهریز شاهکار معماری ایران و زیباترین سازه آبی در شهر یزد می باشد. با دیدن این اثر تاریخی مبهوت میراث هزار ساله گذشتگان خواهید شد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.