• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
6

تغییر مدیریت گردشگری یزد؛ از گلایه‌ها تا تقدیرها

  • کد خبر : 23149
  • 22 اکتبر 2023 - 10:30
گردشگرآنلاین - با توجه به تغییر مدیریت گردشگری یزد، گردشگرآنلاین به بررسی دقیق مراسم تودیع و معارفه مدیران پیشین و جدید گردشگری یزد پرداخت.

به گزارش گردشگرآنلاین، نشست تکریم و معارفه مدیران کل پیشین و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با حضور جواد واحدی معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی، مهران فاطمی استاندار و جمع قابل توجهی از مسئولان و فعالان بخش خصوصی و تشکل‌های گردشگری یزد در سالن کوثر استانداری این استان برگزار شد و در این گزارش به چند و چون تغییر مدیریت گردشگری یزد پرداخته‌ایم.

تبدیل یزد به منطقه آزاد گردشگری با جدیت پیگیری شود

مهران فاطمی در این مراسم با تقدیر از آقای آخوندی مدیرکل پیشین این اداره در ارتباط با تغییر مدیریت گردشگری یزد  اظهار داشت: آخوندی مدیر انقلابی، بابرنامه، سختکوش و مردمی بود و در کار خود خلاقیت و نوآوری داشت.

وی خاطرنشان کرد: روز نخستی که فعالین حوزه میراث، صنایع دستی و گردشگری به من مراجعه کردند توصیه داشتم که آقای آخوندی به این اداره مراجعه نکنند و کارهای دیگری که وجود داشت را با ظرفیت ایشان به پیش ببریم اما با توجه به احترامی که به فعالان این بخش داشتیم، موافقت کردیم که آخوندی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برود.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: انصافا در طول مدت دو سالی که وی در میراث بود، جهش، تحول، پویایی و بالندگی را در عملکرد این اداره و بخش‌های زیرمجموعه آن شاهد بودیم و اینکه ایشان جابجا شدند به اصرار شخصی خودشان انجام گرفت.

فاطمی تصریح کرد: جایگاه فعلی که آقای آخوندی قرار گرفتند جایگاهی ویژه و فوق‌العاده مهم است و الحمدالله در این عرصه هم به مانند دیگر عرصه‌هایی که فعالیت داشتند موفق بوده و خواهند بود.

وی گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که آقای آخوندی داشت و لازم است که حتما مدیر جدید هم با همین روال کار را دنبال کنند، تعامل ایشان با تمام بخشها به ویژه با دغدغه‌مندان مسائل فرهنگی و اجتماعی بود.

استاندار یزد ادامه داد: گفتمان گردشگری گفتمانی است که باید کار با رعایت یک سری ملاحضات خاص جلو برود و تحقق این موضوع نیاز به یک سری تعاملاتی بود که به لطف خدا در این دوره بسیار خوب بود و زمینه توسعه گفتمان گردشگری را در یزد به وجود آورد.

فاطمی عنوان کرد: آقای رستگاری هم یکی از مدیران خوشنام استان هستند و از زمان دولت نهم و دهم ایشان از جایگاه بخشداری و معاون فرمانداری کار خود را شروع کردند و پله‌های مدیریت را یک به یک طی کردند و در تمام کارهایشان موفق بودند و اخلاق مداری، مردم داری و تسلط نسبت به مسائل از جمله ویژگی‌های خاصی است که در وجودشان فراهم است که منجر به ایجاد بسترهایی برای موفقیت است.

وی افزود: حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رستگاری ناآشنا نیست و با توجه به تعاملاتی که از دوره فرمانداری یزد داشتند قطعا در این عرصه می‌توانند موفق باشند.

توسعه گردشگری یزد بر اساس طرح تحولی یزد نوین

استاندار یزد با بیان اینکه چند انتظار و تاکید در دوره جدید داریم گفت: هرآنچه که در این نشست مطرح شد در سند یزد نوین آمده و به آن اشاره شده به همین دلیل برنامه تحولی میراث فرهنگی سند یزد نوین است و انتظار ما این است که این سند به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

فاطمی با بیان اینکه این سند قابل بروزرسانی هم هست خاطرنشان کرد: نکته دوم بحث توجه و جایگاه ویژه دادن به بخش خصوصی و جلب رضایت آنها یکی از اصلی ترین انتظاراتی است که در این حوزه داریم.

وی افزود: نکته سوم تعامل گسترده با افراد دغدغه مند، متدین، انقلابی و مخصوصا ائمه محترم جمعه، هیئات و مجموعه‌های مختلف کانون‌ههای فرهنگی، مذهبی و انقلابی است که حتما باید مورد توجه باشد.

استاندار یزد توجه ویژه به مناطق کمتربرخوردار را خواستار شد و گفت: در این مناطق ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد اما کمتر به آن توجه شده و باید توجه به آن افزایش پیدا کند.

فاطمی مصوبات سفر رئیس جمهور به استان را یکی دیگر از نکات بسیار مهمی دانست که باید مورد توجه باشد و از مدیرکل جدید خواست در این رابطه توجه بسیار خاصی برای تحقق تمامی این مصوبات داشته باشند.

وی منطقه آزاد گردشگری را یکی از موضوعات بسیار مهمی دانست که باید پیگیری شود و افزود: اینکه طرح این منطقه آماده و لایحه آن در دولت تهیه و به مجلس ارسال شود جزو مصوبات سفر رئیس جمهور است و حتما باید انجام شود و در کنار آن نظام فنی مرمت و احیا هم که پیشنهاد یزد و جزو مصوبات سفر رئیس جمهور است هم باید به طور خاص دنبال شود.

استاندار یزد افزود: در حوزه گردشگری زیرساخت های حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی باید به صورت جدی مورد توجه باشد و بتوانیم توسعه هرچه بیشتری در این حوزه را شاهد باشیم و این یکی از اصلی ترین و مهمترین پروژه‌هایی است که باید در استان مورد توجه قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:
راهکارهای شروع دوباره سفرهای توریستی بررسی شد
آغاز فعالیت استاندار یزد با حضور در بافت تاریخی جهانی
بررسی راهکارهای شروع دوباره سفرهای گردشگری در دیدار با ضرغامی
وضعیت گردشگری در قانون بودجه ۱۴۰۰
ضرورت توجه بیشتر به گردشگری در یزد

صنعت گردشگری در سال‌های آینده از صنعت نفت کشور پیشی می‌گیرد

جواد واحدی معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این مراسم با اشاره به اینکه تعامل، همکاری و هم‌افزایی میان دستگاه‌های یزد مثال زدنی است اظهار داشت: با توجه به حوزه کاری که دارم به تمام استان‌ها سر می‌زنم و با وضعیت همه آنها آشنایی دارم و به با اطلاع می‌گویم که هم افزایی بسیار خوبی در یزد وجود دارد.

معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: بخش خصوصی استان یزد هم بر اساس سیاست‌های تدوین شده در دولت و استان کارهای خوبی انجام می‌دهند و امروز یزد نسبت به دیروز این استان تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی با بیان اینکه اتفاقات بسیار خوبی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کشور درحال رقم خوردن است گفت: امروزه اگر سفری را آقای رئیس جمهور به استان دارد، استانداران گوی سبقت را می‌ربایند که گزارش حوزه‌های ماموریتی میراث، صنایع دستی و گردشگری را ارائه دهند و این جایگاه به این برمی‌گردد که آقای ضرغامی، تلاش بسیاری کرده و جایگاه این وزارت در کشور ارتقای بسیار خوبی داشته است.

واحدی با بیان اینکه گردشگری می‌تواند گوی سبقت را از صنعت نفت در کشور برباید گفت: در گذشته ما در قوانین مرتبط با خودمان، دو کلمه از حوزه میراث و صنایع دستی و گردشگری داشتیم که باید ارتقا دهیم اما امروز در قانون برنامه هفتم توسعه ما دو فصل ۱۷ و ۱۸ در مواد ۸۲ و ۸۳ حوزه‌های کاری این وزارت را به صورت تخصصی مورد توجه قرار داده و هر یک از این مواد بیشترین رای را در مجلس به خود اختصاص می‌دادند.

معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: در استان یزد هم اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و امیدواریم که نتایج بسیار خوبی را شاهد باشیم و بتوانیم عملکرد بهتری را از این حوزه مشاهده کنیم و روند پیشرفت ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه قانون تشکیل وزارت گردشگری در دستور کار مجلس قرار گرفته گفت: اگر بتوانیم قانون تشکیل وزارتخانه را با یک سری مواد مترقی و هماهنگ با وزارتخانه ایجاد کنیم قطعا اقدام شایسته ای در این حوزه انجام شده است.

واحدی افزود: الواحی که آقای رئیس جمهور از نیویورک به کشور بازگرداندند قرار بود از ۹۶ سال قبل که بردند به مدت سه سال در دست آنها باشد اما امروز و با پیگیری دولت به کشور بازگشت و این الواح نمونه بارزی از تمدن بسیار متعالی کشورما به حساب می‌آیند.

معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: آقای آخوندی از مدیران توانمند ما بودند که در تمام استان در حرکت بودند و رتبه بسیار خوبی را در کشور اخذ کردند.

 

در هیچ انتصابی مسائل سیاسی و جناحی را لحاظ نکردیم

احمد آخوندی مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم در این نشست با بیان اینکه برنامه محوری اصلی ترین رویکرد ما در این اداره بود اظهار کرد: نخستین اقدامی که صورت گرفت تدوین برنامه تحولی بود که خروجی آن را در برنامه یزد نوین مشاهده کردیم.

وی به تغییر مدیریت گردشگری یزد اشاره کرد و افزود: دومین موضوع که سیاست دولت سیزدهم بود، بحث شایسته سالاری هم در انتصاب مدیران و روسای ادارات شهرستانها بیشتر افرادی که قبلا کمتر دیده شده بودند مورد توجه قرار گرفتند و الحمدالله حاشیه خاصی هم در این زمینه نداشتیم و در هیچ انتصابی مسائل شخصی، سیاسی، جناحی، حزبی و گروهی را مد نظر نداشتیم.

مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد استفاده از ظرفیت تمام ادارات و ارگان‌ها برای تعالی وضعیت میراث فرهنگی یزد را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این حوزه دانست و گفت: شاید یزد تنها استانی باشد که شورای توسعه گردشگری فعال دارد و مسائل مختلف این حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آخوندی با تاکید بر اینکه در این دوره سعی شده هرچیزی بخش خصوص فهیم و توانمند به آن اشاره می‌کنند را به خوبی اجرا کنم و به صداقت تاکید می‌کنم که پشت این برنامه‌ها یک سری افراد متخصص و دارای علم بودند و ما تنها مجری آن بودیم.

وی با بیان اینکه الان استان یزد در کشور از لحاظ ارتباط بخش خصوصی با دولت در حوزه گردشگری زبانزد است و این موضوع برای استان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مدیرکل پیشین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه بعضا دیده می‌شد که سه حوزه مرتبط با این اداره به صورت همزمان و متوازن به جلو حرکت نمی‌کنند گفت: در این دوره تمام تلاش خود را به کار بستیم که بتوانیم این سه حوزه را بهتر از قبل به سمت جلو هدایت کنیم.

استان یزد در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشرفت زیادی داشته است

محمود رستگاری مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم در این نشست که مربوط به تغییر مدیریت گردشگری یزد بود با اشاره به اینکه در بافت تاریخی بزرگ شده اظهار داشت: از کودکی خشت خام را لمس کردم و شرایط گذشته و امروز بافت را مشاهده کردم.

وی با اشاره به اینکه یزد در هر سه حوزه مرتبط با این نهاد در مسیر پیشرفت قرار گرفته گفت: از ابتدای امر به طور خاص یکی از اولویت‌های اصلی توسعه گردشگری یزد از سوی رئیس جمهور در حکم استاندار یزد بحث گردشگری مطرح شده است.

مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به نقش گردشگری در زندگی آحاد مردم یزد گفت: قاعدتا وظیفه سنگینی بر دوش من گذاشته شده و اگر کمک، همیاری، همراهی و همدلی همه فعالان و بخش خصوصی و همشهریان به ویژه ساکنان بافت تاریخی نباشد انتظاراتی که مطرح شد محقق نخواهد گردید.

تغییر مدیریت گردشگری یزد با وجود عملکرد موفق آخوندی در جذب حمایت و همراهی بخش خصوصی

سیدامیرناصر طباطبایی رئیس جامعه هتلداران یزد هم در این مراسم با اشاره به اینکه گردشگری از سال‌های قبل یکی از اولویت‌های اصلی استان یزد بوده اظهار داشت: از ابتدای دولت جدید هم در استان یزد و تعیین اولویت‌های جدید مشخص شد که گردشگری یکی از نگاه‌های اصلی دولت برای توسعه این استان است.

وی تصریح کرد: سال‌های زیادی است که در مورد گردشگری بحث می‌کنیم اما الان علیرغم تمام محدودیت‌ها و مشکلات، امروز گردشگری به یک گفتمان در استان یزد تبدیل شده است.

رئیس جامعه هتلداران یزد خاطرنشان کرد: آقای آخوندی یکی از کلیدیترین مدیران استان با روحیه مشارکت طلبی و کار جهادی بود که در منصب مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد قرار گرفتند و اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داد.

طباطبایی بیان کرد: علیرغم تمام محدودیت‌ها آخوندی عملکرد خوبی داشت و وی توانست مشارکت‌ بسیار خوبی از بخش خصوصی در حوزه‌های مرتبط با فعالیت این اداره کل جذب و جلب کند.

گلایه‌ای در تغییر مدیریت گردشگری یزد؛ ثبات مدیریت لازمه پیشرفت گردشگری است</strong>

حاجی سعید رئیس کانون راهنمایان گردشگری ایران هم در این نشست اظهار داشت: ثبات مدیریت یکی از لازمه‌های پیشرفت گردشگری است که متاسفانه در چند دوره قبل با آن مواجه نشدیم.

وی تصریح کرد: آقای رستگاری در سال‌های گذشته همراهی بسیار خوبی با فعالان گردشگری داشته و توانستیم مشارکت بسیار خوبی از ایشان را داشته باشیم.

حاجی سعید، موفق‌ترین استاندار دو دهه گذشته یزد را مهران فاطمی دانست و افزود: لازم است که در این عرصه از استاندار یزد و آقای آخوندی به عنوان مدیرکل پیشین میراث فرهنگی یزد تقدیر کرد.

نظام فنی مرمت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود

بیگ‌زاده از فعالان انجمن صنفی مرمت استان یزد هم در این مراسم اظهار داشت: آن چیزی که دستمایه ما برای حفاظت، نکوداشت و بزرگداشت است و از آن صیانت می‌کنیم تا به نسل‌های آینده منتقل کنیم میراث فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا و با توجه به اهمیت زیادی که حوزه گردشگری دارد و رئیس جمهور به صراحت به بحث گردشگری در حکم استاندار یزد تاکید کرده بود، احساس می‌شود که نیاز است به میراث فرهنگی توجه بیشتری صورت پذیرد.

بیگ‌زاده خاطرنشان کرد: آقای آخوندی سنگ بنایی در حوزه نظام نامه مرمت بود که با حمایت استاندار و معاونت عمرانی استاندار تا مراحلی پیش رفت و امیدواریم که ابلاغ این نظام فنی در دوره جدید به تمامی دستگاه‌ها انجام شود.

وی در این نشست که با موضوع تغییر مدیریت گردشگری یزد برگزار شد ادامه داد: در حوزه میراث فرهنگی نمی‌توان کتمان کرد که درگیر یک سری ناملایماتی هستیم و یک سری کارهایی وجود دارد که شاید آنچنان در ارتباط با آن اقدام لازم در حوزه‌های مختلف انجام نشده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=23149

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.