• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
10
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی

جشنواره انار ایران ثبت جهانی می‌شود

  • کد خبر : 23344
  • 03 نوامبر 2023 - 17:55
جشنواره انار ایران ثبت جهانی می‌شود
گردشگرآنلاین - مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌ از تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارتخانه برای تحقق ثبت جهانی رویدادهای و آثار ناملموس فرهنگی از جمله جشنواره‌ انار خبر داد.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، سید مصطفی فاطمی در مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره انار ایران در تفت که شامگاه پنجشنبه ۱۱ آبان ماه با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، سید جلیل میر محمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بابیان اینکه جشنواره انار تفت از آغازین جشنواره‌های راه‌اندازی شده انار در کشور بوده است، از تلاش پیشینیان تفت در این زمینه قدردانی کرد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بابیان اینکه جشن انار تفت به ثبت ملی رسیده است، گفت: برای ثبت جهانی جشنواره انار و جشن مهرگان در تلاشیم.

بیشتر بخوانید:
تفت میزبان جشنواره انار شد
نخستین نمایشگاه ملی انار در ساوه آغاز بکار کرد
مهیای برگزاری نخستین جشنواره ملی انار در ساوه

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: انار پیشینه تاریخی، معنوی، فرهنگی و تمدنی دارد و با زندگی ما ایرانیان عجین شده است.

فاطمی در پایان یادآور شد: مصطفی رحمان دوست شعر صد دانه یاقوت خود را به‌واسطه زمانی که ایشان در سنگر جبهه‌های جنگ حضور داشت و سربازی یک صندوقی از انار تفت را به سنگر آورده بود سروده است.

اَنار بومی کشور ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است و یکی از نخستین گیاهان اهلی شده‌است. ایران با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن اَنار، بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ اَنار در دنیا بوده و هندوستان دومین کشور تولیدکننده‌است.[۲] این درختچه در سواحل دریای خزر به صورت خودرو و وحشی به فراوانی وجود دارد. نوع زینتی و پرپر آن نیز با نام فارسی گلنار و به رنگهای قرمز و سفید در بعضی مناطق کشت می‌شود.[۳]

انار به‌طور گسترده در سراسر خاورمیانه و منطقه قفقاز، شمال و مناطق گرمسیری آفریقا، ایران، ارمنستان، شبه قاره هند، آسیای مرکزی، مناطق خشک‌تر آسیای جنوب شرقی و حوزه مدیترانه کشت می‌شود.[

منبع: میراث آریا 

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=23344

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.