• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
مدیرکل محیط زیست بوشهر خبر داد:

روند افزایشی جمعیت کَل و بُز در زیستگاه “خاییز”

  • کد خبر : 23438
  • 11 نوامبر 2023 - 23:04
روند افزایشی جمعیت کَل و بُز در زیستگاه “خاییز”
گردشگرآنلاین - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جمعیت پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده خاییز ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش گردشگرآنلاین، عبدالرحمن مرادزاده خاطرنشان کرد: منطقه حفاظت شده خاییز (کوه بیرمی) در رشته کوه‌های زاگرس محصور شده است که به دلیل ارتفاع نسبتاً بالای آن از سطح دریا، آب و هوایی بهتر از سایر نقاط استان دارد.

وی اضافه کرد: این منطقه با دارا بودن تعداد زیادی چشمه و تنوع جانوری بالا و پوشش گیاهی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار است و از این رو توجه و تمرکز بیشتر بر قابلیت‌های طبیعی و گردشگری پایدار این منطقه و حفاظت و صیانت از تنوع زیستی غنی آن اهمیت بالایی دارد.

مرادزاده بیان کرد: جمعیت پستانداران شاخص کل و بز و قوچ و میش، گربه سانان بویژه پلنگ، گوشتخوارانی از جمله گرگ، کفتار، روباه، شغال، انواع پرندگان خشکی زی و شکاری، انواع مارها و ماهیان و دوزیستان موجود در چشمه‌های منطقه قسمتی از تنوع زیستی ارزشمند جانوری این منطقه هستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست بوشهر تصریح کرد: خوشبختانه با همکاری متقابل محیط زیست و جوامع محلی این جانوران در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

وی افزود: عملیات سرشماری از پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده کوه بیرمی (خاییز) با حضور مأموران اجرایی و کارشناسان مجموعه همکاران محیط زیست استان و همکاری همیاران و جوامع محلی برگزار شد که نتایج به دست آمده از سرشماری نشان دهنده افزایش حداقل ۲۰ درصدی جمعیت وحوش در این زیستگاه دارد.

بیشتر بخوانید:
بوشهر ورود تورهای گردشگری فاقد مجوز به مناطق حفاظت شده را ممنوع کرد
بهشت هیرکان مقصد بی‌نظیر برای نوروزگردی
آیا گردشگری بهبود یافته است؟

مرادزاده افزود: خوشبختانه جمعیت وحوش این منطقه با همت پرسنل محیط زیست و دوستداران محیط زیست روند افزایشی داشته، به نحوی که جمعیت وحوش پستاندار نشخوارکننده شاخص بخصوص کل و بز این زیستگاه به بیش از ۴۵۰ رأس رسیده است.

وی اظهار داشت: از جمله نتایج مثبت این آماربرداری که با حضور گروه‌های مختلف در تنگه‌ها همراه با بیتوته شبانه انجام شد را می‌توان مشاهده مستقیم وحوش شاخص در گشت زنی و پایش در هر یک از محدوده‌ها نام برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار امیدواری کرد که با تداوم این همکاری‌ها در کنار افزایش توان پرسنلی و تجهیزاتی شرایط حفاظتی و ارتقای تنوع زیستی و زیستگاهی این منطقه استمرار داشته باشد.

وی ضمن اشاره به تنوع زیستی این منطقه بیان کرد: منطقه حفاظت شده خاییز با حدود ۲۲ هزار هکتار مساحت در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر بوشهر و در شهرستان تنگستان قرار دارد و از چند سال پیش به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=23438

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.