• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

صنایع دستی گنج پنهان و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است

  • کد خبر : 24187
  • 11 ژانویه 2024 - 2:34
صنایع دستی گنج پنهان و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است
گردشگرآنلاین - امروزه از صنایع دستی می‌توان به عنوان گنج پنهان در حوزه تحقق اقتصاد مقاومتی یاد کرد اما برای یافتن این گنج باید برخی از قوانین دست و پاگیر و موانع را از جلوی راه فعالان این عرصه برداشت.

به گزارش گردشگرآنلاین، به گفته مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از مجموع ۴۰۰ رشته صنایع‌دستی که در دنیا ثبت شده، ۲۹۹ مورد برای ایران، آن هم بدون در نظر گرفتن فرش است. علاوه ‌بر این ۱۸ رشته بزرگ نیز در کشورمان ثبت شده است و دستان توانمند هنرمندان و صنعتگران کشورمان آثار بی‌نظیری چون نگارگری، سفال‌گری، میناکاری، خاتم‌کاری، مرصع‌کاری، قلمکاری و… را تولید و به نمایش می‌گذارند.

این در حالی است که بر اساس آمارهای دریافت شده از ادارات کل میراث‌فرهنگی استان‌های کشور، تا آبان‌ماه سال جاری در مجموع ۵۳۱ هزار و ۵۵۶ نفر به تولید صنایع‌دستی در رشته‌های مصوب مشغول هستند که ۴۲۹ هزار و ۸۳۱ نفر را بانوان و ۱۰۱ هزار و ۷۲۵ نفر را آقایان تشکیل می‌دهند.

صنایع‌دستی گنج پنهان و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است/ نقش صنایع‌دستی در توسعه صادرات ایران/ رونق بیش از پیش صادرات با اصلاح قوانین دست و پاگیر

تمامی رشته‌ها در حال حاضر فعال بوده و تعداد هنرمندان شاغل مرتبط با آن‌ها در سامانه مربوطه به طور منظم و مستمر ثبت می‌شود. البته این آمار سامانه است، باید توجه کرد که صنایع‌دستی یک امر خانواده‌محور است و اغلب خانواده‌ها به‌ویژه روستاییان به شکل سنتی به کار صنایع‌دستی مشغول هستند، بنابراین با احتساب اعضای خانواده به جرأت می‌توان گفت بیش از یک میلیون نفر به کار صنایع دستی مشغول‌اند.

تمام این ظرفیت‌ها نشان می‌دهد که توجه به صنایع‌دستی می‌تواند باعث رفع مشکل بیکاری شود و به درآمدزایی هرچه بیشتر کمک کند.

این در حالی است که صنایع‌دستی تنها ظرفیت رفع مشکل بی‌کاری و درآمدزایی را ندارد؛ بلکه در کنار ظرفیت مهم تقویت جنبه‌های غنی فرهنگی و هنری در کشور، این هنر صنعت می‌تواند با ریل‌گذاری مناسب در حوزه صادرات، جای نفت را در سیاست‌های کلان کشور پر کند و به‌عنوان یک کالای استراتژیک و صادرات محور به کمک درآمدارزی کشور بیاید.

خوشبختانه صنایع‌دستی ایرانی به بسیاری از کشورها از جمله، عراق، قطر، چین، کویت، عمان، امارات، آلمان، کانادا و … صادر می‌شود و طرفداران خاص خود را در این کشورها دارد. این همه در حالی است که صادرات صنایع دستی در همه کشورها امر رایجی است و ایران نیز می تواند با انتخاب یک سیاست درست، به صادرات محصولات صنایع‌دستی خود رونق دهد.

صنایع‌دستی گنج پنهان و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است/ نقش صنایع‌دستی در توسعه صادرات ایران/ رونق بیش از پیش صادرات با اصلاح قوانین دست و پاگیر

در حال حاضر حجم صادرات سالانه ایران ۳۲۵ میلیون دلار است و این در حالی است که کارشناسان ظرفیت سالاه صادرات محصولات صنایع دستی ایرانی را بیش از دو میلیارد دلار در سال تخمین می‌زنند.

این مهم به طور حتم و با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر ایران در حوزه تولید محصولات صنایع‌دستی قابل تحقق است. کما این که ایران از نظر تنوع رتبه سوم جهان و از نظر ظرفیتی رتبه اول جهان را در حوزه صنایع‌دستی دارد.

صنایع‌دستی گنج پنهان و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است/ نقش صنایع‌دستی در توسعه صادرات ایران/ رونق بیش از پیش صادرات با اصلاح قوانین دست و پاگیر

بازاریابی‌، اصلی‌ترین راه برای افزایش صادرات

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در گفت‌وگو با میراث‌آریا می‌گوید: صنایع‌دستی ایران علاقه‌مندان بسیاری در سراسر دنیا دارد و بازاریابی‌، اصلی‌ترین راه برای افزایش صادرات است.

نماینده رشت در مجلس با اشاره به لزوم ساماندهی صادرات صنایع‌دستی بر ضرورت ایجاد بازار برای صنایع‌دستی توسط سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف تاکید می کند و می افزاید: خروج صنایع‌دستی ایران به صورت چمدانی نشان‌دهنده استقبال گردشگران خارجی از این آثار است. بنابراین ضروری است مسئولان با پیدا کردن بازار هدف، سازوکار رسمی‌ تری برای این مهم پیدا کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف در رابطه با صنایع‌دستی و تسهیل بازار آن در کشورهای مختلف باید قوی‌تر وارد عمل شوند. صنایع‌دستی و غذاهای سنتی ایران علاقه‌مندان بسیاری در سراسر دنیا دارند.

او می‌افزاید: مسئولان باید عرضه محصولات و هنرهای‌سنتی را نظام‌مند کنند، در واقع ساماندهی صادرات صنایع‌دستی با ایجاد مشوق‌های مالیاتی و تسهیلات می‌تواند به رونق اقتصاد کمک شایانی کند. دستیابی به بازارهای جدید، حلقه مفقوده افزایش صادرات محصولات صنایع‌دستی است.

صنایع‌دستی گنج پنهان و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است/ نقش صنایع‌دستی در توسعه صادرات ایران/ رونق بیش از پیش صادرات با اصلاح قوانین دست و پاگیر

بی‌توجهی به بسته‌بندی، معضل صادرات صنایع‌دستی است

این درحالی ست که زهره الهیان نماینده مردم تهران نیز در گفت و گو با میراث آریا می گوید: رویکرد تولید صنایع‌دستی در کشور باید صادرات‌محور باشد و بی‌توجهی به بسته‌بندی، معضل صادرات صنایع‌دستی است.

او با اشاره به دلایل فروش کم‌تر از حد انتظار صنایع‌دستی می افزاید:: براساس کارشناسی‌های صورت گرفته اگر تولیدات صنایع‌دستی صادرات‌محور باشد می‌توان فروش این صنایع به سایر کشورها را افزایش داد. در بحث تولید بر مبنای صادرات باید براساس اعلام نیاز و با توجه به سلایق و خواسته بازار هدف طراحی و در نتیجه تولید صورت گیرد که متاسفانه ما در این زمینه به درستی عمل نکرده‌ایم در نتیجه نمی‌توانیم با توجه به پتانسیل داخلی صادرات صنایع‌دستی را رونق دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: تولیدات صنایع‌دستی بیشتر براساس سلایق و نیازهای داخل کشور است غافل از اینکه بازار مصرف خارجی سلیقه‌ای متفاوت دارند، می‌توان با برگزاری کلاس‌های مناسب هنرمندان این صنعت را با سلیقه و خواسته مشتری‌های خارجی آشنا کرد.

بیشتر بخوانید:
صادرات ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دلاری صنایع دستی قزوین
تداوم روند نزولی صادرات فرش دستباف
صادرات ۳۲ میلیون دلاری فرش دستباف در ۶ ماه
شهر جهانی صنایع‌دستی؛ فرصت‌ها و چالش‌های توسعه
راه‌اندازی گمرک تخصصی اصفهان در حوزه صنایع‌دستی

الهیان اضافه می کند: تولید بر مبنای نیاز جهانی در صنایع‌دستی می‌تواند کمک بزرگی به رونق این صنعت باشد زیرا صادرات افزایش پیدا می‌کند. این‌گونه اقدامات ارزآوری بسیاری برای کشور به همراه دارد که در نتیجه این ارزآوری اشتغال پایدار نیز در صنایع‌دستی ایجاد می‌شود.

او با اشاره به نقش بسته‌بندی در فروش صنایع‌دستی، بیان کرد: صنایع‌دستی ایران از نظر کیفیت و زیبایی در دنیا در بهترین رتبه قرار دارد اما از آنجایی که توجهی به بسته‌بندی این صنایع صورت نمی‌گیرد فروش قابل توجهی ندارند. در صورتی که بسته‌بندی‌های صنایع‌دستی علمی، به‌روز و با کیفیت باشد می‌تواند در افزایش فروش اثرات بسیاری داشته باشد زیرا پیش از هر موضوعی مشتری به کیفیت و نوع بسته‌بندی توجه می‌کند.

صنایع‌دستی گنج پنهان و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است/ نقش صنایع‌دستی در توسعه صادرات ایران/ رونق بیش از پیش صادرات با اصلاح قوانین دست و پاگیر

حمایت دولت سیزدهم از صادرات محصولات صنایع‌دستی

در کنار مجلس، دولت نیز نقش مهمی در فراهم کردن فرصت‌های صادرت بیشتر صنایع‌دستی دارد. این موضوع را از احمد وحیدی وزیر کشور نیز پیگیری کردیم و او در گفت وگو با خبرنگار میراث‌آریا درباره حمایت‌های دولت سیزدهم از صنایع‌دستی و خصوصا حوزه صادرات محصولات صنایع‌دستی می‌گوید: وزارت کشور از فعالان و صادرکنندگان صنایع‌دستی حمایت می‌کند. در هر شهر مکانی برای ارائه و فروش محصولات صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد.

او، حمایت از فعالان حوزه صنایع‌دستی کشور را یکی از مهمترین سیاست‌های این وزارتخانه می داند و می افزاید: به شهرداران ابلاغ شده تا در هر شهر مکانی برای ارائه و فروش محصولات صنایع‌دستی اختصاص یابد.

وحیدی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه به منظور حمایت از تولید صنایع‌دستی کشور،اضافه می‌کند: ما از شهرداران درخواست کردیم و به مسئولان نیز ابلاغ کردیم که در هر شهری مکانی را به ارائه محصولات صنایع‌دستی اختصاص دهند.

او با اشاره به لزوم حمایت از صادرکنندگات و فعالان حوزه صنایع‌دستی خصوصا بانوان، می افزاید: اختصاص مکانی برای ارائه تولیدات این افراد می‌تواند منجر به رونق فروش و بازاریابی مناسبی برای آنها شود.

وزیر کشور همچنین با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان و تعطیلات سال نو، خاطرنشان می‌کند: با آنکه هنوز زمان باقی‌ است اما استانداران و دست‌اندرکاران به تدریج با برگزاری جلسات ستاد خدمات سفر برای برنامه‌ریزی هرچه بهتر و کامل‌تر مشغول هستند و امیدواریم همانند گذشته اطلاع رسانی و خدمات‌رسانی مناسبی در زمینه امنیت سفر مردم رقم بخورد.

صنایع‌دستی گنج پنهان و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است/ نقش صنایع‌دستی در توسعه صادرات ایران/ رونق بیش از پیش صادرات با اصلاح قوانین دست و پاگیر

دولت موانع صادرات صنایع‌دستی را برطرف می‌کند

محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا می‌گوید: رسیدگی به امور مربوط به گردشگری و صنایع‌دستی یکی از مواردی است که مورد توجه رئیس‌جمهوری در سفرهای استانی قرار می‌گیرد.

او افزود: در برخی از مصوبات در استان‌ها ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی مورد توجه قرار گرفته است و این مهم همواره پیگیری شده و خواهد شد.

منصوری ادامه داد: در بحث صادرات صنایع‌دستی نیز دولت سیزدهم تا به امروز بسیاری از موضوعات دست و پا گیر را برطرف کرده و سعی در رونق بیش از پیش صادرات و در نهایت اقتصاد کشور دارد.

[ad_2]

برگرفته از وب سایت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=24187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.