• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

مسابقه عکاسی شب چله در گیلان برگزار می‌شود

  • کد خبر : 24079
  • 13 دسامبر 2023 - 12:24
مسابقه عکاسی شب چله در گیلان برگزار می‌شود
گردشگرآنلاین - مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی گیلان گفت: به مناسبت ثبت جهانی میراث آئینی شب یلدا، مسابقه عکاسی از آیین‌های این شب در گیلان برگزار می‌شود.

به گزارش گردشگرآنلاین، مرجان نعمتی صبا امروز در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: مسابقه عکاسی شب یلدا با تلفن همراه در گیلان برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان‌ اینکه این مسابقه با موضوع سفره شب چله با نگاه ساده و سنتی برگزار می‌شود، افزود: هدف از برگزاری این مسابقه پاسداشت آئین‌ها و سنت‌های قدیمی ایران زمین است.

وی محوریت تصاویر ارسالی را کرسی آرایی، صنایع‌دستی، هنرهای سنتی و آداب و رسوم اعلام کرد و در خصوص شرایط شرکت در مسابقه عکاسی شب یلدا گفت: شهروندان برای شرکت در مسابقه حداکثر سه قطعه عکس را به شماره ۰۹۳۷۶۱۵۴۶۹۱ در فضای مجازی(پیام رسان‌های بله، ایتا و روبیکا) به همراه مشخصات خود و شماره تماس ارسال کنند.

به گزارش گردشگرآنلاین به نقل از ایسنا، وی تصریح کرد: ۵ دی‌ماه آخرین مهلت ارسال آثار است و به نفرات برتر جشنواره جوایز نفیسی اهدا می‌شود.

بیشتر بخوانید:
عکاسی در خیابان‌های مصر برای گردشگران آزاد شد
ایجاد سازمان گردشگری شهرداری به توسعه اقتصاد گردشگری کمک می کند
دعوت از کشورهای حاضر در اکسپو برای شب یلدا
جشن شب یلدا به فرصت طلایی برای گردشگری بدل شود
هر آنچه درباره مرکز «هنرهای ملی و آئینی» اصفهان نمی‌دانستید

به گزارش گردشگرآنلاین، از گذشته های دور، ایرانیان شب یلدا یا شب چله را تا سپیده صبح در گرد آتش، به جشن و پایکوبی می گذراندند و با میوه هایی هم چون انار، خرمالو، هندوانه، سیب و به از میهمانان خود پذیرایی می کردند.

امروزه، با وجود این که به واسطه زندگی ماشینی و روزمرگی های بزرگ و کوچک میان مردم ایران و سنت‌ ها و آداب و رسوم گذشته فاصله افتاده است، ولی هم چنان می توان نمودهایی از سنت‌ های ایران باستان را در مناسبت هایی نظیر شب یلدا ملاحظه کرد.

جشن چله یا جشن یلدا، امروزه هم، با گرد هم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و فامیل برگزار می شود. آیین این شب، تناول انواع آجیل مخصوص، انار، هندوانه و شیرینی و میوه های متنوع است که همه جنبه‌ نمادین دارند و نشان فراوانی، برکت، تندرستی و شادکامی هستند.

در این شب تفأل به دیوان حافظ شیرازی مرسوم است و  بزرگان جمع با داستان سرایی و متل‌گویی، کوچک ‌تر‌ها را بر سر ذوق می ‌آورند و با حکایت هایی از گذشتگان آشنا می کنند. به باور ایرانیان باستان، یلدا شبی است که تا سپیده صبح باید در پرتو نور و آتش بگذرد تا اهریمن فرصت دژخویی و تباهی نیابد.

شب یلدا در اکسپو دبی

شب یلدا در اکسپو دبی

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=24079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.