• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
4

کشف اشیاء تاریخی در دشتستان

  • کد خبر : 5858
  • 02 فوریه 2022 - 10:52
کشف اشیاء تاریخی در دشتستان

گردشگرآنلاین – فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان بوشهر گفت: شماری شیء تاریخی مربوط به دوران قاجار و پیش از آن در شهرستان دشتستان این استان کشف شد.

به گزارش گردشگرآنلاین،  سرهنگ عبدالحمید حقانی اعلام کرد: پس از دریافت گزارش مردمی مبنی بر وجود اشیای تاریخی در شهر سعدآباد دشتستان که در منزل شخصی نگهداری می‌شد، با دستور کار سریع و هماهنگی با پلیس “پاوا” ( پلیس اطلاعات و امنیت عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی) و کسب مجوز لازم از دادستان شهرستان، در بازرسی از محل، تعدادی شیء تاریخی در این منزل کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: این اقلام شامل میل سرمه‌دان، حلقه مسی، مهره‌های رمالی، جرعه نوش، قاشق مسی، زبانه صندوقچه، تبرزین کوچک، کاسه مسی، لوح دایره‌ای طرح‌دار مسی و درب کاسه مسی بود که با نظریه کارشناسی اولیه مشخص شد که این اشیا مربوط به دوران قاجار و قبل از آن است.

حقانی ادامه داد: اشیای کشف شده برای حفاظت و نگهداری به موزه دشتستان منتقل شد تا شرایط برای جانمایی و بازدید عموم از آنها فراهم شود.

حقانی تاکید کرد: این فرماندهی در راستای حفظ و حراست از میراث‌ فرهنگی به طور ۲۴ ساعته آماده دریافت گزارش های مردمی است و از همه کسانی که علاقه‌مند به همیاری و همکاری با این یگان باشند، استقبال می‌کند.

دشستان از شهرستانهای استان بوشهر و بزرگترین شهرستان آن می باشد که مرکز آن برازجان است.دشستان در مسیر ارتباطی شیراز به بوشهر و دریا قرار گرفته است.مهمترین محصول منطقه خرما می باشد که نقش مهمی در اقتصاد این شهرستان دارد

به گزارش گردشگر آنلاین، یکی از کاخ‌های باستانی، تاریخی و مهم از دوره‌‌ی کهن و متمدن ایران زمین، کاخ کوروش نام دارد که در ورودی شهر برازجان استان بوشهر قرار گرفته است. کارشناسان با توجه به نوع معماری و استفاده از مصالحی مانند سنگ سیاه و سفید زمان ساخت آن را با دوره‌ی کوروش بنیان گذار سلسله هخامنشی مرتبط می‌دانند البته از نظر حجاری و هنر معماری کاخ کوروش در اواخر این دوره ساخته‌اند چرا که پایه ستون‌ها ظریف‌تر از پاسارگارد و اشیاء کشف شده جدیدتر است.

بر اساس تاریخ‌نامه‌ها ساحل خلیج فارس یکی از پایگاه‌های مهم این سلسله در ایران بوده است به همین دلیل این کاخ را در شهر برازجان و در کنار رودخانه خشک آردی ساختند. البته بر اساس حدسیات باستان شناسان علت ناتمام ماندن کاخ کوروش را مصادف با مرگ کوروش می‌دانند. ولی کاملا مشخص است که این بنا با ظرافت‌های بسیار و در عصر تکامل هخامنشی بنا شده است.

منبع: ایرنا 

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=5858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.