• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

گردشگری الگوی جایگزین برای شیوه نوین زندگی عشایری

  • کد خبر : 23637
  • 16 نوامبر 2023 - 19:39
گردشگری الگوی جایگزین برای شیوه نوین زندگی عشایری
گردشگرآنلاین - مسئول میز گردشگری عشایری جامعه بنیاد سازمان امور عشایری کشور گفت: در سراسر ایران 105 ایل و 565 طایفه و تیره مستقل وجود دارد که به اعتبار پژوهش‌هایی که انجام شده این سبک زندگی پتانسیل هایی دارد که در نوع خود منحصربه‌فرد است .

به گزارش گردشگرآنلاین، میرتقیان رودسری در حاشیه نخستین رویداد ملی گردشگری عشایری در شیراز با اشاره به تغییرات اقلیمی و سبک جدید زندگی عشایر اظهار کرد: عشایر از بافت سنتی خود جدا شده و در گذار از این مرحله نمی توان برنامه ریزی سنتی برای آنها داشت، بلکه باید الگوهای جایگزین برای این شیوه نوین زندگی و معیشتی تعریف کرد و یکی از این الگوها گردشگری عشایری است.

وی افزود: ما گردشگری عشایری را به عنوان یک محصول در نظر می گیریم که خود به چهار زیر مجموعه تقسیم می شود، اول از همه مسیر محل های گردشگری که در واقع ترجمه و برگردان پکیج های گردشگری  است که می خواهیم با ادبیات گردشگری آن را جا بیاندازیم و بحث رویدادهای گردشگری و بعد از آن تاسیسات گردشگری است و در نهایت تاسیسات ویژه مثل موزه ها و ما در این چهار قالب گردشگری عشایر را تعریف می کنیم.

میرتقیان رودسری افزود: رویداد ملی گردشگری عشایر به عنوان محصول گردشگری عشایری که به صورت نمادین با حضور عشایر یا عشایرزاده ها برپاست ، از دو لحاظ سودمند است اول آنکه ظرفیت ها را شناسایی می کند و دوم افراد حرفه ای یعنی ذی نفعان این حوزه را شناسایی کرده و شبکه گردشگری عشایری را ایجاد می کند.

وی توضیح داد: زمانی که این ظرفیت ها از قبیل مهمان نوازی، خوراک، پوشش، نظام دامداری، ساختارهایی ایلی ونظام اجتماعی، تقسیم کار، زنان ، مردان  و کودکان و به استناد پژوهش های دانشگاهی انجام شده سرتاسر زندگی عشایر خصوصا کوچ آنها در بستر جامعه عشایری  شناسایی شد باید تبدیل به محصول گردشگری شود.

بیشتر بخوانید:
سیاست راهبردی ما اسکان عشایر نیست
نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر در شیراز برگزار می‌شود
گردشگری عشایری فارس چشم‌براه توسعه زیرساخت‌ها

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باید این ظرفیت ها در بستر رویدادهایی مثل نمایشگاهها و جشنواره ها چه به صورت نمایشی و چه به صورت همایشی معرفی شوندگفت: رویداد ملی گردشگری در هر دو قالب به معرفی توانمندی های عشایر پرداخته است. نمایشی از این جهت که ظرفیت های شناسایی شده را معرفی می کند و همایشی از این جهت که ذی نفعان گردشگری یعنی کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند  اعم از دولتی ها ، آژانس ها و سازمان های مختلف شناسایی می شوند و شبکه گردشگری عشایر را شکل می دهند.

میر تقیان رودسری با تاکید بر اینکه یکی از اهداف این رویداد شکل گیری شبکه گردشگری عشایری است اذعان داشت: در گام بعدی ما باید به دنبال طراحی مسیر محل ها باشیم ؛ یعنی بعد از اینکه مردم تا حدودی آشنا شدند، باید سبک زندگی عشایر را در بستر واقعی به آنها نشان داد تا در تورهای تجربه گرای عشایری شرکت کنند.

وی در پایان گفت: در نهایت تمام این جریانات با توجه به تغییر الگوی معیشتی زندگی عشایر که در ابتدا به آن اشاره شد، باید به این هدف منتهی شود که عایدی این نوع گردشگری به جامعه عشایر برسد و از لحاظ اقتصادی و فرهنگی آنها را روز به روز غنی تر سازد.

گفتنی است؛ نخستین رویداد ملی گردشگری عشایر با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و اداره کل امور عشایر فارس و با حضور گروه‌های عشایری از استان‌های فارس، چهارمحال و بختیاری ، کهکیلویه و بویراحمد ، کرمان و خوزستان در شیراز در حال برگزاری است.

منبع: فارس

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=23637

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.