• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 14 May - 2024
6

۵ پرونده میراث ناملموس همدان در انتظار ثبت ملی

  • کد خبر : 12737
  • 17 اکتبر 2022 - 9:55
۵ پرونده میراث ناملموس همدان در انتظار ثبت ملی
گردشگرآنلاین - کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از انتظار پنج پرونده میراث ناملموس استان برای ثبت ملی خبر داد.

به گزارش گردشگرآنلاین از همدان، فریبا نعمتی با بیان اینکه در حال حاضر پنج اثر میراث ناملموس همدان برای بررسی ثبت در فهرست ملی آماده شده است، افزود: جلسه بررسی پرونده‌های ثبت آثار ناملموس آبان‌ماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون جلسه فوق برگزار نشده است، افزود: بنابراین از ابتدای امسال هیچ اثر ناملموسی از استان همدان به فهرست ملی اضافه نشده و منتظر برگزاری جلسه آبان‌ماه هستیم.

نعمتی درباره پنج پرونده آماده ثبت ملی بیان کرد: این پرونده‌ها که آثار ناملموس استان را تشکیل می‌دهند شامل دو بازی از شهرستان اسدآباد، حلوا مغزی تویسرکان، نان کلره اسدآباد و یک قالی است.

کارشناس مردم‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی استان همدان در پایان گفت: این پرونده‌ها در نیمه نخست امسال برای اضافه شدن در فهرست ملی آماده شده‌اند و پنج یا شش پرونده نیز برای نیمه دوم سال در دست بررسی است.

همدان یکی از مراکز صنعت گردشگری و صنایع‌دستی کشور، هم از حیث میراث فرهنگی و قدمت تاریخی و هم از حیث امکان وضعیت گردشگری‌است.

از آثار تاریخی دورهٔ قبل از اسلام تپه هگمتانه یکی از مکان‌های است که در طول سدهٔ گذشته بارها مورد حفاری قرار گرفته‌است. در طول حفاری‌های انجام شده، آثار ارزشمند و بی‌نظیری کشف گردیده، که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آنهاست. امروزه عموم باستان‌شناسان معتقد اند که این تپه (که وسیع‌ترین تپه باستانی ایران است) به بقایای ابنیهٔ کاسی، مادی، هخامنشی تعلق دارد.

گورستان پارتی نیز در محوطهٔ شیر سنگی واقع شده‌است. این گورستان به مدت ۲۰۰ سال از اواخر دوران هخامنشی تا نیمهٔ اول دورهٔ سلوکی مورد استفاده بوده و سه روش تدفین مختلف در آن به چشم می‌خورد، که می‌توان آن را بیانگر به وجود آمدن و گسترش سه جریان مذهبی متفاوت دانست که طی این دو سده جامعهٔ آن روز همدان را متأثر ساخته‌بود.

۵ پرونده میراث ناملموس همدان در انتظار ثبت ملی

۵ پرونده میراث ناملموس همدان در انتظار ثبت ملی

منبع: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=12737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.