• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
طی سه روز انجام شد؛

استقبال ترکمن‌ها از موسیقی ایرانی در جشنواره گردشگری عشق آباد

  • کد خبر : 23373
  • 04 نوامبر 2023 - 9:52
استقبال ترکمن‌ها از موسیقی ایرانی در جشنواره گردشگری عشق آباد
گردشگرآنلاین - اختتامیه جشنواره گردشگری ایران و ترکمنستان با اجرای کنسرت موسیقی مشترک بین دو کشور درحالی برگزار شد که ترکمن‌های عشق آباد از موسیقی ایرانی استقبال زیادی کردند.

به گزارش سرویس خبری گردشگرآنلاین، جشنواره گردشگری ایران در ترکمنستان طی سه روز در آکادمی دولتی هنرهای عشق آباد با حضور شرکت‌های گردشگری ایرانی و ترکمنی، فعالان صنایع دستی ایرانی و گروه موسیقی آئینی کوژین به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکمنستان برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه و جشنواره سفرای کشورهای خارجی و مسئولان گردشگری و دولتی ترکمنستان به همراه مقامات سفارت ایران در ترکمنستان حضور پیدا کرده بودند. علی مجتبی روزبهانی که به تازگی به عنوان سفیر ایران به عشق آباد آماده بود در این مراسم شرکت کرد و در طول برگزاری نمایشگاه نیز از تک تک غرفه‌ها دیدن کرده و با فعالیت‌های صنایع دستی و گردشگری آنها آشنا شد.

در این نمایشگاه تعدادی از فرش‌های دست بافت نائین به نمایش گذاشته شده بود رنگ متفاوت این فرش‌ها نسبت به فرشهای ترکمن مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

همچنین از آنجا که مردم کشور ترکمنستان برای درمان مراجعات زیادی به بیمارستان‌های ایرانی دارند یکی از غرفه‌ها به بیمارستانی در بهشهر تعلق داشت تا بتواند برای جذب گردشگر سلامت تلاش کند.

حصل خانجانی از هنرمندان صنایع دستی استان گلستان نیز یکی دیگر از شرکت کنندگان در نمایشگاه بود که برخی از صنایع دستی مشترک دو کشور را به تماس و فروش گذاشته بود. زبان مشترک، قالی و صنایع دستی مشترک بین ایران و ترکمنستان نیز که در این غرفه وجود داشت نشان دهنده پیوند مشترک دو کشور بود.

صنایع دستی اصفهان و شیراز و یزد هم غرفه دیگری از نمایشگاه را به خود اختصاص داد بخش دیگری از آن هم صنایع دستی بود که رایزنی فرهنگی آن را در نمایشگاه‌ها در معرض دید قرار می‌دهد.

دفاتر مسافرتی گردشگری در استان خراسان شمالی و نمایندگی هواپیمایی نیز غرفه‌های دیگر این نمایشگاه بودند که از سوی ایران در این برنامه شرکت کردند.

بیشتر بخوانید:
«سوزن‌دوزی ترکمن» ثبت جهانی شد
ترکمنستان با کشورهای همسایه در حوزه گردشگری تفاهم‌نامه امضامی‌کند
کنسرت همایون شجریان در تخت جمشید مجوز می‌گیرد؟

اما در بخش مربوط به طرف ترکمنی، دفاتر مسافرتی فعال در حوزه گردشگری ورودی به معرفی تورهایی که برگزار می‌کردند و مناطق گردشگری عشق آباد پرداختند.

این دفاتر علاقه مند بودند بتوانند گردشگران ایرانی را به سمت جاذبه‌های عشق آباد دعوت کنند. ضمن اینکه در کنار اقلام تبلیغاتی خود لباس سنتی و صنایع دستی تزئینی ترکمنی نیز آورده بودند. قرار گرفتن این دو گروه کنار هم بازدیدکنندگان را با اشتراکات فرهنگی دو کشور بیشتر آشنا کرد به خصوص دانشجویان ترکمنی که به این فرهنگ مشترک علاقه نشان می‌دادند.

در طول برگزاری این نمایشگاه؛ کنسرت موسیقی مشترک نیز در سالن سینمای وطن عشق آباد برگزار شد. در دو شب اجرای گروه موسیقی مشترک دو کشور، سفرای کشورهای خارجی به همراه مردم شهر عشق آباد و دانشجویان و دانش آموزان حضور داشتند.

گروه موسیقی آئینی کوژین به سرپرستی فریبرز عزیزی در این کنسرت شامل گروهی از شهرهای خواف، کردستان و تبریز بود که آیین‌هایی از جمله رقص تمنای باران، شالاخو، یوخینا، هل پرکه، گریان، چوب بازی، هتن، لری سه پا را اجرا کردند.

در این کنسرت قبل از برگزاری رقص‌های لری، کردی، خراسانی و آذری، عزیزی توضیحی درباره چرایی اجرای آئین‌ها می‌داد. از جمله اینکه رقص تمنای باران در کجا برگزار می‌شود و چرا اهالی خواف آن را اجرا می‌کنند.

در بخش دیگری از این کنسرت گروه موسیقی ترکمنی برنامه‌های مختلفی اجرا کردند. از جمله خواننده‌های مطرح ترکمنی و گروه موسیقی دولتی. مضمون تعدادی از موسیقی ترکمن‌ها در مدح رئیس جمهوری و رهبری این کشور بود.

در پایان نیز گروه‌های ایرانی و ترکمنی با هم به صورت مشترک اجرا داشتند که بر جذابیت برنامه اضافه می‌کرد. این برنامه‌ها با استقبال زیاد از سوی شرکت‌کنندگان اجرا شد.

حسن ختام برنامه‌های این چند روز جشنواره گردشگری مشترک دو کشور اهدای جوایز به کسانی بود که به سوالات عزیزی در پایان هر کنسرت پاسخ درست می‌دادند این سوالات از میان توضیحاتی پرسیده می‌شد که او درباره آئین‌های ایرانی می‌داد.

در مراسم اختتامیه جشنواره، علی مجتبی روزبهانی سفیر جدید ایران در ترکمنستان که حضور پررنگی در جشنواره داشت، در حضور معاون گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان گفت: نه تنها سرزمین ایران و ترکمنستان بلکه دل‌های مردم این دو کشور نیز بهم نزدیک هست. من از رهبران دو کشور همچنین از رئیس جمهور ترکمنستان که چنین فضایی را برای این برنامه ایجاد کرده، تشکر می‌کنم.

منبع: مهر

لینک کوتاه : http://gardeshgaronline.ir/?p=23373

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.